به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون استان اردبیل، با پایان مرحله استانی بیست و ششمین جشنواره قصهگویی در اردبیل و تقدیر از برگزیدگان، بیانیه هیئت داوران این جشنواره که توسط سارا وطنخواه در آیین پایانی قرائت شد؛ به شرح متن زیر منتشر شد.
به نام خدایی که خود قصهگوست
بزرگ مربی و اولین قصه گوی عالم هستی خداوند متعال است و این هنر را بهعنوان میل ذاتی برای فهم هستی و خودشناسی، درون انسانها قرارداد.
میل ذاتی به شنیدن قصه موجب شده است تا قصهگویی بهعنوان یکی از روشهای آموزشی و تربیتی در طول اعصار مورد توجه باشد.
بنابراین تجدید حیات جاری قصهگویی، این سنت بس دیرین و ارزشمند که ابزار مناسبی برای ایجاد ایمان مستقر و مستمر توحیدی در دل کودکان و نوجوانان و رشد و شکوفایی استعدادهای آنان و انتقال مفاهیم ارزشی، اخلاقی و آموزشی؛ نیاز به برنامهریزی و توجه بیشتر دارد.
داوران مرحله استانی بیست و ششمین جشنواره بینالمللی قصهگویی ضمن تقدیر و تشکر از تمامی قصهگویان هنرمند نکاتی را جهت بهبود کیفیت قصهها اعلام میدارد.
هیئتداوران پیشنهاد میکند:
در یک قصهگویی هر وسیله و ابزاری بهغیراز ابزار وجودی قصهگو (دست، پا، چهره و ...) به همراه قصه باشد و قصهگو در هر بخش از اجرا از آن وسیله استفاده نماید، قصهگویی با ابزار محسوب میگردد. پس پیشنهاد میشود قصهگویان ابزار را با هدف و تفکر انتخاب نموده و از ابزار بهعنوان مکمل قصه استفاده نمایند تا قصه را دیدنیتر و شنیدنیتر نمایند.
لازم است قصهگو جهان قصه، ارتباط اشخاص با یکدیگر، زمان وقوع قصه و مکان حادثه را بشناسد. او باید مناسباتی را که به استحکام پیرنگ قصه میانجامد درک کند، حوادث اصلی و فرعی قصه را بشناسد تا بتواند اثری خوب با ریتمی مناسب و خلاق ارائه نماید.
متنی که برای قصهگویی انتخاب میشود ضرورت دارد از آن قصهگو شده باشد و واژگانی که در آن بکار میرود بیش از آنکه بار انتزاعی داشته باشد، دارای وضوح و عینیت بوده همچنین در طول روایت، آنها را شفاف، روشن و شمرده به گوش مخاطب خود برساند. پس لازم است متونی که از کتابها انتخاب میشوند تا نقل گردند از وضعیت کتابی و داستانی به وضعیت قصه و روایت برسد.
ارتباط چشمی جز زبان بدن بوده و یک از مهمترین عوامل تأثیرگذار در ارتباط با مخاطب است و موجب تعامل بیرونی با مخاطب میشود. لازم است قصهگویان در پرداخت قصههای خود به ایستهای صحنهای خود توجه ویژه داشته باشند تا حین گفتوگوی شخصیتها، ارتباط چشمیشان را با مخاطب قطع نمایند.
ضرورت دارد در پرداخت قصه به محل سکوت، درنگ، تأکیدهای درست و بهجا در بیان قصه توجه شود و از تندگویی و سرعت گرفتن در روایت قصهها اجتناب شود. واژهها بهدرستی و واضح ادا گردد و اجازه تخیل، تصویرسازی ذهنی و درک مفاهیم و واژهها به شنوندگان داده شود.
خلاقیت در پرداخت قصههای دینی و تبدیل آن به زبان کودک و مخاطب پسند از نکات حائز اهمیت در بخش قصههای دینی است.
افزودن بخشهای تخصصی در بیست و ششمین جشنواره قصهگویی، قدمی مبارک و پیامی نویدبخش برای علاقهمندان این حوزهها داشت. البته برای بهتر و پربارتر شدن این عرصهها نیاز به تلاش بیشتری از طرف برگزارکنندگان احساس میگردد. قصهگویی علمی نقش پررنگی در توسعه تفکر خلاق، تحقیق و یادگیری فعال داشته و بستر مناسبی است برای انتقال دانش و مفاهیم پیچیده علمی به زبان ساده. امسال در بخش علمی تنها دو اثر به مرحله نهایی راهیافته بود که ازنظر کیفیت محتوایی و ساختار روایی فاصله محسوس با معیارهای مورد انتظار داشتند؛ و این خود شاهد مهمی است بر ضرورت توجه بیشتر به بخش قصهگویی علمی. موضوع بسیار مهم دیگر اینکه بعضی از کتابهای علمی بهروز و دقیق نیستند و لازم است قصهگویان محترم هنگام انتخاب کتاب به این مهم دقت فرمایند.
در قصههای صدثانیهای ضرورت دارد تا علاوه بر انتخاب قصهی مینی مال از متون کهن به چگونگی پرداخت و بازنویسی و مناسبسازی آن برای مخاطب در زمان تعیینشده توجه مضاعف شود.
در قصهگویی منظوم قصهگو میتواند برای ارتباط بهتر و اجازه درنگ به مخاطب جهت فهم مطب، بخش بسیار کوتاهی از قصهی منظوم را خلاقانه بهصورت منثور روایت کند.
پیشنهاد میشود در سال آینده از دانش آموزان و افراد ناشنوا و کمشنوا در سالن حاضر شوند که این امر باعث میگردد تا قصهگو، ارتباط بهتری با مخاطب خاص خود برقرار نماید.
هیئتداوران از تمامی عزیزانی که همدلانه و مسئولانه در شکلگیری مرحله استانی بیست و ششمین جشنواره بینالمللی قصهگویی نقش داشتهاند بهویژه مدیرکل محترم کانون استان اردبیل تقدیر و تشکر مینماید.
امید است چلچراغ قصهگویی روشن و پرفروغ بماند.
هیئتداوران مرحله استانی بیست و ششمین جشنواره بینالمللی قصهگویی ۶ دی ۱۴۰۳
پرویز دولتخواه- محمد مهدوی- عظیم رضایی- پریناز ستونه- ملیحه ملکزاده- پریسا علیزاده اقدم- مهدیه علیقلی زاده – سارا وطنخواه
در پناه حق سربلند باشید