به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون خوزستان، با پایان یافتن اجرای قصه ها و بررسی روند داوری، دبیرخانه مرحله استانی بیست و ششمین جشنواره قصهگویی استان خوزستان بیانیه هیئت داوران این جشنواره را به شرح زیر منتشر کرد؛
به نام او که خود قصه گوست
بیست و ششمین جشنواره بین المللی قصه گویی به عنوان رویدادی فرهنگی و هنری و در پیوند با گنجینه فرهنگی و ادبی ایران با محوریت «راز قصه ها ،ساز زندگی است» نمودی است از فرهنگ غنی و منش راستین ایرانیان در طول قرنها ، برای برپایی زیستی مسالمت آمیز و متکی بر خرد به عنوان روشن ترین راه رستگاری و مرهمی برزخم های جهان پرتلاطم و مادی زده امروز بشری.
هیأت داوران مرحله استانی بیست و ششمین جشنواره بین المللی قصه گویی، ضمن احترام به بنیانگذاران این رویداد فاخر و اهدای صمیمانه ترین شادباش ها، نکاتی را در جهت رشد و پویایی این جشنواره در دو بخش به عرض می رساند :
- بخش اول ( کلاسیک -مدرن – منظوم – دینی - مقاومت و ایثار و قهرمانان و پیشرفت - زبان اشاره )
- عدم توجه به انتخاب قصه های قابل نقل که گاه باعث می شود قصه گو برای جبران فضای ایجاد شده ناشی از آن دست به حرکات اضافی بزند.
- توجه به اهمیت آماده سازی قصه هایی برخوردار از جذابیت بیشتر و مبتنی بر پرداخت خوب و متناسب با سلیقه قصه گو و استوار بر این اصل که قصه گو نباید تنها روایتگر یک قصه باشد بلکه باید بکوشد قصه را " آن " خود نماید، سپس آن را نقل نماید تا آنچه از دل برآمده است لاجرم بر سمع و دل شنونده بنشیند.
- حائز اهمیت است که قصه گویان باید به درک و فهم مخاطب خود احترام بگذارند و به هیچ وجه از نتیجه گیری مستقیم چه در قصه و چه در پایان آن استفاده ننمایند .
- توجه به تمرین زیاد قبل از اجرا یکی از کلید های شنیدن یک قصه ی خوب است. از این طریق هر قصه گو ضمن هر تمرین اجرای خود به خصوص در حضور یاریگران خود، متوجه اشکالات خود شده و ایده هایی برای رفع آن پیدا می نماید. این نکته برای قصه های با ابزار حیاتی تر است چون قصه گو باید بتواند به سهولت از ابزار استفاده نماید.
- در قصه های مدرن باید ابزار به شکلی طراحی شود که امکان تحرک را از قصه گو نگیرد .
- در بخش زبان اشاره مربیان باید این بخش را جدی گرفته و با تلاش مضاعف به این عزیزان کمک کنند تا با آمادگی بیشتری با مخاطب روبرو شده و قصه گویی کنند .
- قصه گویان بخش زبان اشاره بهتر است که از ابزار در قصه گویی خود استفاده نموده تا برای مخاطب ناشنوا قابل درک تر باشد.
- بخش دوم (آیینی سنتی)
حضار محترم، هنرمندان، مرشدان و نقالان ارجمند، آنگونه که آگاهی دارید شاهنامه، نامه ای شاهانه در توصیف شیوهی زیستن سعادتمندانه مردم ایران در طول هزاره هاست و محصول تجربیات مشترک یک ملت برای نیل به رستگاری. و بعد از تلاش حکیم طوس آنچه این نامه بی بدیل را از میان اعصار و قرون به زمان ما رسانده همانا تلاش نقالان و پرده خوانان نامدار و گمنامی بوده که توانسته اند با نشر و آموزش آن به نسل های پس از خود، این گزارش نامه نبرد نیکی با پلیدی را برای ما به ارث گذاشته و وظیفه حفظ و اشاعه مضامین معنوی و ارزشمند آن را به ما محول کنند .
پس هیأت داوران این بخش، توجه راویان و باشندگان این مجلس را به ذکر چند نکته در این زمره جلب می نماید :
- نخست اینکه فرهنگ ایرانی موجودیتی پویا، زنده و ساختارمند بوده و مزید بر حکیم طوس، دانا مردان و متفکران دیگری نیز داشته و دارد که نامه هایی سعادتمندانه از خود به یادگار گذاشته اند که لازم است توجه نقالان و راویان را به آثار ایشان معطوف باشد تا درجهت نشرو گسترش به زیستن در نقل های خود مضامین مندرج در آثار ایشان را نیز برای جامعه بازگو و منتشر نمایند؛ بزرگانی چون مولانا جلال الدین محمد بلخی، حکیم عطار نیشابوری، حکیم نظامی گنجوی، شیخ مصلح الدین سعدی شیرازی، پروین اعتصامی، حسین منزوی و بسیاری دیگر که حکایتگر دلاوری ها و رشادت های پهلوانان و حماسه آفرینان هم عصر ما در دفاع از خاک پاک ایران اسلامی هستند .
2- دوم آنکه اگر چه آثار مشاهده شده در این جشنواره در نوع خود زیبا و قابل ستایش بودند اما از حیث، نوع انطباق نقل انتخابی با توانایی جسمی و اجرایی نقال و نیز عدم تبیین مفاهیم مندرج در نقل ها و عدم رعایت آداب نقل خوانی همچون بیان معرفی نامه و آغازیه و اجرای پایان بندی مناسب برای هر نقل دچار کاستی هایی بودند
3- نقالان باید بکوشند ضمن اشراف بر نقل های همه پسند به سایر بخشهای شاهنامه نیز توجه کرده و نقل های کمتر شنیده شده را هم روایت کنند .
و اما ....
هیأت داوران این جشنواره ضمن بررسی ژرف و واکاوی همهی قصه ها و نقل ها آرای خویش را مشخص نمود. اما بر این نکته نیز تأکید دارد که انتخاب آثار برتر در این جشنواره دلیل برتری دادن اثری بر اثر دیگر نبوده و موجب مهتری یافتن عدهای بر عدهی دیگر نیست. هیأت داوران ضمن احترام به کلیه شرکت کنندگان در این رویداد فرهنگی و هنری یاد آور می شود که دلیل انتخاب یک اثر، رعایت گزینههای بیشتری از موارد مورد نظر جشنواره می باشد.
در پایان توجه برگزارکنندگان کشوری این رویداد را در بخش نقالی به این نکته جلب مینماید که با توجه به استقبال عدهای از "شیوه روایتگری شاهنامه"، بهتر است که تدابیری برای حضور این افراد در جشنواره آینده اندیشیده شود تا این استعداد ها نیز دیده شوند .
و سرانجام برای همهی شرکتکنندگان و برگزارکنندگان ارجمند این جشنواره وزین، آرزومند سلامتی، سربلندی و موفقیت روزافزون تحت ظل عنایات امام عصر (عج) بوده و درخشش ایشان را در همهی امور زندگی از خداوند منان خواستاریم.
هیأت داوران جشنواره قصهگویی بخش استانی-خوزستان
آقایان : نوربخش احمد زاده، سید محمد هادی شفیعی، سعید گل گل ، فردین کوراوند
و خانمها : جهان گل محمدی، لیلا رحمانیان، سمیه بستان پیرا