به گزارش روابطعمومی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان تهران نشست صمیمانه معاونین و کارشناس مسئولان آموزش ابتدایی مناطق آموزش و پرورش شهر تهران با حضور کارشناسان و مسئولان مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان تهران روز شنبه ۱۵ دی۱۴۰۳ در مرکز آفرینشهای فرهنگی هنری واقع در خیابان حجاب برگزار شد.
در ابتدا پس از تلاوت قرآن و سرود ملی، املیلا شعبانی کارشناسمسئول فرهنگی کانون، به بیان توضیحاتی در رابطه با معرفی فعالیتهای کانون و افزایش تعاملات با آموزش و پرورش پرداخت.
ویدا ملکی سرپرست کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان تهران ضمن خوشآمدگویی به شرکتکنندگان در نشست، در تعریف مراکز کانون گفت: این مراکز کتابخانههای تخصصی کودک و نوجوان با حداکثر ۲۰.۰۰۰ و حداقل ۶.۰۰۰ جلد کتاب هستند که فعالیتهای فرهنگی، هنری و ادبی نیز برای ترویج کتابخوانی انجام میدهند. این بدان معناست که کتابخانه قرائتخانه صرف نیستند به همین دلیل از نام مرکز فرهنگی هنری یاد میکنیم.
وی با بیان اینکه وقتی دانشآموزان وارد کانون میشوند بدانید که وارد امنترین جای دنیا شدند و میتوانند مهارتآموزی کنند گفت: «کانون یک منظم بینظم است»؛ به این معنی که در عین منظم بودن در قالب خاصی نیست و اعضا خودشان فعالیت خود را انتخاب و مربیان نیز برای رشد و تعالی آنها تلاش میکنند.
ملکی ضمن درخواست معرفی دانشآموزان مستعد آموزش پرورش به کانون ادامه داد: در طرح کانونیاران کانون ارتباطی را با آموزش پرورش برقرار کرد به این شکل که مدارس در یک اردوی ۲ ساعته به مراکز میآیند و مربیان کانون برنامههای فرهنگی متناسب با کتابهای درسی را برای آنها به اجرا در میآورند که از سال گذشته این طرح از قالب اردو خارج شده و کانونیاران با حضور در مدارس خود، معرف فعالیتها کانون در تمام زمینههای هنری، فرهنگی و ادبی هستند و توانستهاند بهعنوان سفیر کانون بال کمکی مدارس باشند.
افتتاح زنگکتابخوانی در مدارس توسط استان تهران و ترویج لذت خواندن به دانشآموزان، اجرای تماشاخانه سیار کانون تهران با هزینه اندک در مدارس و رایگان در مناطق محروم، اکران باغ کیانوش، اجرای نمایش در مرکز تئاتر کانون، فعالیتهای تخصصی مرکز علوم، مرکز سفال، رصدخانهها، مرکز فراگیر و ارائه خدمات به کودکان و نوجوانان با نیاز ویژه، برگزاری جشنواره اسباببازی و فرآیند و قالب آموزش به آموزگاران در مدارس از موارد دیگری بود که ملکی در این نشست در خصوص آن نکاتی را مطرح کرد.
در ادامه معارفه بین مسئولان مراکز کانون و کارشناسان مناطق آموزش پرورش جهت افزایش تعاملات صورت گرفت.
کریمی کارشناس مسئول آموزش ابتدایی شهر تهران پس از قدردانی از میزبانی این جلسه، با اشاره به پتانسیل کامل و جامع کانون، بیان کرد: در آموزش پرورش شهر تهران یازده دبیرخانه موجود است که با فعالیتهای کانون همپوشانی دارد. این امر میتواند برقرای ارتباط و دریافت محتوا را برای دانشآموزان آسانتر کند. همکاران آموزش وپرورش در مدارس اولین گامشان شناسایی و شکوفایی استعداد دانشآموزان هست اما بسیار پیشآمده که دانشآموزی که در مسابقات آموزش پرورش یا طرح جابر برگزیده شده از سالهای دور عضو کانون بوده از آن بستر به رشد رسیده.
قرهخانی رئیس اداره دوره دوم ابتدایی شهر تهران پس از بیان اهمیت سواد خوانداری در مدارس دوره اول ابتدایی گفت: کودکستان و پیشدبستانیها نیز هر چه بیشتر در تعامل با کانون باشند، آسیبهای دوره اول ابتدایی کاهش پیدا میکند.
در خلال برنامه مهمانان نماهنگهای تولید شده در واحد روابطعمومی کانون را، از جمله چکیده فعالیتهای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و تماشاخانه سیار کانون استان تهران را مشاهده کردند.
پس از اتمام جلسه کارشناسان آموزش و پرورش در سالن غدیر مرکز آفرینشهای کانون به تماشای تئاتر «مهمانهای ناخوانده» به کارگردانی زهرا مریدی و قصهگویی با ابزار مریم فهمیمپور کارشناس هنرهای نمایشی کانون نشستند.
این برنامه با بازدید مهمانان از مرکز ۴۳ و موزه ملی هنر و ادبیات کودک واقع در مرکز آفرینشهای کانون پرورش فکری و با توضیحات مریم صفری مسئول موزه درباره ثبت و آرشیو نسخه اصلی کلیه تولیدات هنری، فرهنگی، نمایشی و .... کانون در این مجموعه به پایان رسید.