خودتون رو معرفی کنید و از سوابق کاری تون برای خوانندگان این مصاحبه بگید؟
مریم اسدی هستم مربی فرهنگی مرکز شماره ۲ استان تهران و ۱۲ سال هست در کانون مربی فرهنگی هستم در مراکز ۲۷، ۶، ۱۵،۲۵،۲۴،۲ فعالیت داشته ام.علاوه بر بخش فرهنگی در بخش های هنری هم به دلیل علاقه ام تا جایی که بتوانم کار کرده ام .
حوزه علاقه مندی شما در فعالیت های فرهنگی چیه؟ تنوع در بخش فرهنگی باعث می شود مربی بتواند در بسترهای مختلف کسب مهارت کند و خودش را بسنجد.اما همیشه فعالیت هایی مثل کتاب و کتابخوانی ، فعالیت های هنری و ادبی و ساختن کاری مفهومی برای اعضای مرکز برایم لذت بخش بوده است. در مجموع کسب تجربه های جدید و آموختن آن ها برایم لذت بخش است.
یک مربی خوب از نگاه شما چه ویژگی هایی باید داشته باشه؟ در کل به چه کسی میگن مربی خوب؟
مربی که هر روز در فکر ارتقای خود و مهارت هایش باشد کسب اطلاعات در زمینه های مختلف بکند و عضو و مرکز جز ملاک های اولیه ی او باشند. سعی کند از تمام بسترهای محیط کاری خود بهره ببرد تا شاید بتواند تغییری هرچند کوچک در نسل آینده ایجاد کند. و در این مسیر انعطاف داشته و همیشه پذیرای آموختن باشد.
چه عاملی باعث شد تا شما در جشنواره رویش و تولید کتاب های حسی لمسی شرکت کنید؟ آیا مربی مراکز فراگیر( اعضای با نیاز ویژه) کانون بوده اید؟ بنده مدت کوتاهی در مرکزفراگیر ۲۴ کار کردم و وقتی وارد این مرکز شدم بدون هیچ شناختی با توجه به علاقه ام شروع به ساختن اولین کتاب حسی و لمسی( نخودی نرو تو دیگ آش) کردم که جز کارهای برگزیده بودند. بعد از این امر یک دوره ی آموزشی برگزار شد که نکاتی در آن لحاظ کردند که در واقع به سوال های ذهنی ام توانستم پاسخ بدهم.همین مدت کوتاه و آشنایی با مربیان مراکز فراگیرخانم لیلا مکانی (مسئول مرکز ) و حمایت خانم کرمی (کارشناس استان) باعث شد امسال هم مجدد در این بخش شرکت کنم و قدمی هرچند کوچک برای فرزندان با نیازهای ویژه بردارم.
چه نکات و مواردی رو در تهیه کتاب حسی لمسی تون با عنوان کلاغ خنزرپنزری رعایت کردید که برگزیده بخش ملی جشنواره رویش شد؟
من همیشه در کارهایم سعی میکنم از هرکسی که در این زمینه تخصص دارد مشورت بگیرم.با توجه به یک دوره ی آموزشی که برای ما برگزار شد متوجه شدم در ساخت کتاب حسی و لمسی جنس و متریال ساخت عناصر داستان نباید یک جنس باشند.تا نابینا بتواند با لمس آن ها بین شخصیت های داستان تمایز قایل شود و طراحی کتاب ساده باشد. قصه هایی انتخاب کنیم که برای این افراد قابل درک و قابل لمس باشد.خودمان علاقمند به کارمان باشیم و هرگز از بارها خراب شدن کار خسته نشویم.برای این کتاب بعضا چندین بار یک صفحه را از اول ساختم و همیشه خودم را جای فردی که قصد استفاده از کتاب را دارد میگذارم تا از نگاه او و خاستگاه او کتابم را بسازم.
چه پیشنهاداتی برای ارائه بهتر جشنواره تولید کتابهای حسی لمسی درآینده دارید؟
آموزش های جدید در این مسیر قطعا میتواند راه گشا و انگیزه ی کار باشد. بازدید از نمایشگاه های مختلف و رویت کارهای همکاران در ایجاد خلاقیت ذهنی کمک کننده است و ایده می دهد.صحبت با افراد نابینا و کم بینا و آشنا شدن با دنیای آن ها هدایتگر مسیر کار است و می توان با نیازهای آنان آشنا شد.
زمان فاکتور مهمی در این بخش است. چون ساختن همیشه نیاز به وقت و گردآوری دارد و قرار گرفتن جشنواره های پیاپی موجب می شود کمتر کسی به سراغ این بخش برود.
اما بخش سخت کار نوشتن کتاب به خط بریل است اگر استان بتواند تیمی برای خط بریل تشکیل دهد می تواند کیفیت کتاب های حسی و لمسی را دوچندان کند اکثر کتاب های همکاران بدون خط بریل بود.
با توجه به اینکه امسال در جشنواره ملی هفته پژوهش نیز جز تقدیری های کشوری بوده اید؛ لطفا در مورد موضوع انتخابی اقدام پژوهی خود توضیحاتی را ارائه دهید. ( بیان مساله، راهکارها و نتایج)
در اقدام پژوهی همیشه دنبال موضوعی هستم که دغدغه ی اصلی ام باشد و از همه مهم تر در این مسیر بتوانم نتایجی حاصل کنم. همچنین موضوع انتخابی ام در حیطه ی توانایی هایم باشد .
حضور بلاتکلیف والدین کلاس های شهریه ای در مرکز و نیازهای نسل جدید و کمبودهای آنان بعد از ایام کرونا در کلاس های گروه سنی نوباوه ام یک علامت سوال بزرگ در ذهنم ایجاد کرد و همیشه با دیگر همکارانم در مورد ضعف توانایی های این گروه سنی در سال های اخیر صحبت میکردم.برای همین سعی کردم با انجمن والدین اوقاتی که والدین در مرکز به بطالت سپری میکنند را در راستای ارتقای آنان و فرزندانشان قرار دهم تا در این تعامل هرچند کوچک نیازهای مرکز، والدین و فرزند حاصل شود در واقع در مسیر انجمن والدین آن ها بدون انکار در کنار فرزندانشان بودند و خودشان مشاهده گر توانایی و ضعف فرزندشان می شدند و همین امر مقدمه ی آگاهی و تغییر برای والد و فرزند بود.
از چه سالی در بخش اقدام پژوهی فعالیت خود را آغاز کردید؟ انگیزه شما از انجام این فعالیت چیست؟ از سال ۹۸ در مرکز ۲۵ اولین کار اقدام پژوهی خود را آغاز کردم که برگزیده ی استانی شدم در همان سال کلاس اموزشی خانم مهناز عرب برگزار شد که خیلی در سال اول کمک کننده ی بنده بود. از آن جایی که همیشه علاقمند هستم هر فعالیتی باید نتیجه ای حاصل کند، قابل اجرا و لذت بخش باشد اقدام پژوهی جز فعالیت هایی است که این دو مساله در آن اتفاق می افتد برای همین نظر مرا جلب کرد. در واقع در این مسیر مساله و دغدغه ای حل می شود و راه حل های جدید خلق می شود و گاهی راه حل هایی که اشتباه بوده اند در ورطه ی آزمون اقدام پژوهی رد می شود و این مورد در عصر حاضر مساله مهمی می باشد. گاهی مسیری سال های سال به خطا سپری می شود و با اقدامپژوهی می توان این خطاها را جبران کرد و تغییر داد. در واقع اقدام پژوهی اول از همه به ارتقای "مهارت های علمی و عملی" مربی کمک می کند.
چه توصیه ای دارید برای سایر مربیانی که هنوز تجربه انجام فعالیت اقدام پژوهی را ندارند؟
سعی کنند در هر جایگاهی هستند به دنبال خوب دیدن و شنیدن و گره گشایی باشند و این اولین جرقه برای نوشتن اقدام پژوهی است که کمک میکند برای پیدا کردن مساله و اندیشیدن برای ارائه ی راه حل مناسب.
چه موضوعاتی را برای انجام اقدام پژوهی را برای مربیان مراکز پیشنهاد می دهید؟
قطعا اکثر مربیان در انتخاب موضوع مهارت بیشتری از بنده دارند .اما از آنجایی که هرکس با توجه به تخصص و توانمندی خودش و نیازهای منطقه و مرکزی که کار میکند باید موضوعش را انتخاب کند پس پیشنهاد موضوع کار سختی است.مثلا اگر من روان شناسی خوانده ام می توانم در حوزه ی مهارت های فردی و زندگی کار کنم.یا اگر تخصص ادبی دارم میتوانم در این حوزه در جهت ارتقای اعضای مرکزم موضوعی را انتخاب کنم و اینگونه خطا برای انتخاب روش ها کمتر می شود.اما در مجموع موضوعات عزت نفس و اعتماد بنفس ، مهارت های فردی و زندگی ، کتاب و کتابخوانی، بیش فعالی و اختلال توجه و تمرکز ، مهارت های کلامی، و در کل هر آنچه که دغدغه ی کودک و نوجوان محل کار ما می باشد می تواند موضوع کار قرار گیرد.