کد خبر: 350673
تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۴۰۳ - ۱۳:۵۹
بازدید 32
عنوان جستار، درب ورودی عمارت است

مربیان استان تهران به صورت حضوری و مربیان سراسر کشور در فضای مجازی به بررسی چیستی و چگونگی جستارنویسی با حضور مریم شریف‌نسب پرداختند.

به گزارش روابط‌عمومی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان تهران نشست چیستی و چگونگی جستارنویسی روز یکشنبه ۲۳ دی ۱۴۰۳ در ساختمان معاونت فرهنگی کانون با حضور مریم شریف‌نسب دکتری رشته زبان و ادبیات فارسی و عضو هیئت علمی همایش ملی پژوهش‌های ادبی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، کارشناسان، مربی‌مسئولان، مربیان و به کوشش واحد آموزش و پژوهش کانون استان تهران برگزار شد.

عنوان جستار، درب ورودی عمارت است

در این گارگاه که ۱۴ نفر در سالن جلسات ساختمان معاونت فرهنگی به‌صورت حضوری و ۳۵۰ نفر در سطح کشور به صورت مجازی حضور داشتند، شریف‌نسب نکاتی را در مورد چیستی جستار، چگونگی نوشتن آن، انواع جستار، عنوان‌نویسی و ..... بیان کرد.

در ابتدا شریف‌نسب در مورد اهمیت انتخاب عنوان در جستار گفت: «عنوان، درب ورودی عمارت است»‌. به این معنی که اگر برای جستار عنوان مناسبی انتخاب شود قطعا مخاطب به خواندن آن ترقیب می‌شود.

عنوان جستار، درب ورودی عمارت است

وی ضمن تاکید بر این موضوع که تدوین شیوه‌نامه‌ جستارنویسی باید در اولویت کار سازمان قرار بگیرد و محورهای موضوعی آن مشخص شود، در بیان چگونگی نوشتن متن جستار گفت: صفحات جستار می‌بایست میانگین سه تا چهار باشد و در نوشتن آن از به کاربردن آرایه‌های ادبی زیاد پرهیز شود. همچنین به این نکته اشاره کرد که تفاوت جستار و مقاله در صمیمی بودن جستار و بیان نکردن نتیجه‌گیری خاصی در آن نسبت به مقاله است.

شریف‌نسب در ادامه افزود: متن‌ها به یکی از دو شکل هرمی یا قیفی نوشته می‌شوند؛ در شیوه هرمی موضوع اصلی ابتدا عنوان می‌شود و در ادامه آن را گسترش می‌دهند مانند گزارش توصیفی و مدیریتی اما در روش قیفی ابتدا به شرح و توضیح کامل پرداخته می‌شود و در انتها به موضوع خواهد رسید و معمولا در جستار بهتر است روش قیف مورد استفاده قرار بگیرد.

عنوان جستار، درب ورودی عمارت است

وی همچنین برای نوشتن نتیجه‌گیری در جستار ضمن اشاره به اینکه در نتیجه‌گیری کشف تازه‌ای بیان نمی‌شود بیان کرد: این بخش، استدلال و استنتاج نهایی حاصل از برآیند منطقی تمام مباحثی است که در جستار عنوان شده و بهتر است به شیوه‌ای نوشته شود که همچنان موضوع در ذهن مخاطب امتداد داشته و تاثیرگذار باشد.

در پایان این کارگاه، شرکت‌کنندگان حضوری استان تهران و غیرحضوری دیگر استان‌ها با مدرس کارگاه به پرسش و پاسخ پرداختند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 3 =