به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بینالملل کانون، محمود امانیطهرانی در نشستی با جمعی از پژوهشگران کانون زبان ایران موضوع زبانآموزی از منظر اهمیت فرهنگی، تمدنی و آموزشی را تحلیل کرد.
محمود امانیطهرانی در این زمینه به طرح این سوال - بهعنوان یک موضوع مهم - پرداخت که آیا فناوری همانطور که ارتباطات را تسهیل خواهد کرد ممکن است افراد را بینیاز از زبانآموزی کند؟ و سپس پاسخ داد: بر این باورم که فناوری ممکن است در لایههای ارتباطی عادی و نیازمندیهای روزانه، عدهای را بینیاز کند اما در لایههایی که به آن اشتراک گنج حکمی کشورها میگوییم بعید است که این مسئله اتفاق بیفتد.
او بخشی از سخنان خود را به موشکافی اهمیت آموزش زبانهای دوم و سوم و توضیح درباره تعبیر اشتراک گنج حکمی کشورها اختصاص داد و افزود: امروزه نگاه ساخت و سازگراها در مورد زبان این است که زبان به مثابه تفکر است و این موضوع عمق بسیار زیادی دارد. کل جریان آموزش مدرسهای، آموزشهای رسمی و به تبع آن بسیاری از آموزشهای غیررسمی ما به نوعی فرآیندی از زبانآموزی است که جلوههای مختلف آن در علوم، ریاضیات و مطالعات اجتماعی نمایان میشود. به بیان دیگر آن نخ تسبیحی که این علوم را به هم پیوند میدهد فرآیند عمیق زبانآموزی است.
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش در مورد فرآیند عمیق زبانآموزی ادامه داد: این زبانآموزی به معنای یادگیری لغت، دستور زبان و... نیست، بلکه به معنای زبان به مثابه تفکر است که از طریق آن تفکر و روش علمی، تفکر ریاضی و منطقی و حل مسئله زایا میشود و اینجا است که آن رازگشایی و رمزگشایی انجام میشود و هر چه حوزههای علمی توسعه پیدا میکنند شاخصهای اصلی آن، تعداد واژگانی است که خلق میکنند و تفاوت زبانها در خلق، زایش و رویش است.
او خاطرنشان کرد: زمانی که زبان به مثابه تفکر وارد لایههایی میشود ارتباطات زبانی در آن، نقش عجیبی ایفا میکند. حتی به لحاظ تاریخی کشورهایی که در محل چهارراههای زبانی بودهاند رشدهای قابل توجهی داشتهاند و کشورهایی که در این مسیر نبودهاند با تلاشهای دیگری مجبور شدهاند تا خود را مطرح کنند. مسئله زبان و ارتباطات نقطه اتصالی به گنج حکمی هر کشور پیدا میکند و هر کشوری که گنج حکمی قویتری دارد در موضوع زبان نیز حرف بیشتری برای گفتن دارد.
امانیطهرانی در باره اشتراک گنج حکمی کشورها با یکدیگر بیان کرد: کشوری که این گنج حکمی عمیق را دارد و میخواهد این گنج را با سایر ملل دنیا به اشتراک بگذارد نیاز به لایه ارتباطی عمیق دارد. امروز ایرانیان حرفهای زیادی برای گفتن و اندیشههای مهمی برای اعلان به دنیا دارند اما ضعف عجیب و تاریخی آموزش زبان در کشور، اثرگذاری ما را در دنیا بسیار محدود کرده است و این موضوع تنها مختص به دوره کنونی نیست. در این موضوع هیچگاه کشور ما پیشرفت قابل توجهی در نظام آموزش رسمی نداشته است و دلایل آن باید مورد مطالعه قرار گیرد.
او افزود: اگر میخواهیم در دنیای امروز اثرگذار باشیم، افرادی که میخواهند در سیاست، تجارت و ارتباطات علمی و فرهنگی با دنیا در ارتباط باشند باید بتوانند در سطح اداره یک پنل، تسلط زبانی به یکی از زبانهای زنده دنیا و بهطور عمده زبان انگلیسی داشته باشند. بسیاری بر این عقیده هستند که اگر بچهها زبان دومی بیاموزند این موضوع بر زبان اول آنها لطمه خواهد زد، اما مطالعات نشان میدهد که یادگیری زبانهای دوم و سوم بر غنای فکری افراد میافزایند. گرچه آموزش زبان یک ضعف بنیادین دارد اما نباید ما این را به عنوان یک سرنوشت محتوم بپذیریم بلکه این جریان باید در نقطههایی تغییر و چرخش ایجاد کند.
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش ادامه داد: چرخش را فناوری برای ما تسهیل خواهد کرد، اما این فناوری اگرچه ممکن است در لایههای ارتباطی عادی و نیازمندی های روزانه، عدهای را از زبانآموزی بینیاز کند اما در لایههایی که به گنج حکمی کشورها برمیگردد، بعید است این مسئله اتفاق بیفتد.
او با بیان اینکه ما در نظام آموزشی کشور براساس مصوبهای که در شورای عالی آموزش و پرورش داشتهایم به دنبال این هستیم که این حلقه شکستخورده زبانآموزی کنونی را بشکنیم و مدلهای جدیدی را برای آن عرضه کنیم تصریح کرد: اگر از این فرصت استفاده کنیم و کانون زبان ایران هم به کمک ما بیاید میتوانیم با تجمیع زمانی و فشردهسازی و فضاسازی مناسب شرایطی را فراهم کنیم تا بچهها تجربه زبانآموزی متفاوتی داشته باشند به طور مثال مدرسهای پایگاه زبانآموزی در تابستان باشد. ما اگر بتوانیم در همین دوره مدریت کانون زبان این موضوع را عملی کنیم نقطه تحولی ایجاد خواهد شد و در پایان اتصالی میان کانون و آموزش و پرورش - بیش از آن چه که تاکنون بوده است - خواهد بود.
امانیطهرانی، کانون زبان ایران را مجموعهای با اصالت و سرمایه انسانی توانمند دانست و گفت: در بیشتر دورههای زمانی از عمر این مجموعه روسای کانون زبان ایران از مدیران برجستهای بودهاند و توانمندترین استادان نیز در این مجموعه مشغول به آموزش بوده و هستند برای همین است که اقبال عمومی به کانون زبان ایران زیاد است و این موضوع سرمایه بسیار بزرگی است و این سرمایه را میتوان منبع این اقدام مهم قرار داد.
او اظهار داشت: ما در دوره دوم متوسطه نیازمند این هستیم که یک سازوکار آزمون متناسب ملی در باب زبان داشته باشیم که این آزمون بتواند بچهها را فارغ از مسئله کنکور، امتحانات نهایی و... در یک رتبه معین و مناسبی و با اعتبار و پایایی قابل قبول قرار دهد. این کار تقریبا در زبان فارسی انجام شده است اما در زبان انگلیسی نیاز به اقدامهای مطالعاتی و اجراهای آزمایشی داریم و من مجموعهای را باصلاحیتتر از کانون زبان ایران برای ورود به این موضوع نمیدانم و در شورای عالی آموزش و پرورش نیز از حضور کانون زبان ایران در این عرصه استقبال و پشتیبانی خواهیم کرد.
امانیطهرانی پایان سخنانش عنوان کرد: ما در شورای عالی آموزش و پرورش از شما سپاسگزاریم که کاری که برعهده گرفتهاید را با استانداردهای سطح بالایی حفظ کرده، ارتقا داده و به پیش میبرید. اقبال روزافزون به کانون نشانه موفقیت شماست و مجموعه کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در همه امور و بهویژه کانون زبان ایران از مجموعههایی است که مدیریت آن در خدمت به فرزندان این مرز و بوم مثالزدنی است.