کارگاه آموزشی نمایشنامه نویسی در کانون سیستان و بلوچستان برگزار شد

مربیان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سیستان و بلوچستان با حضور در کارگاه امیر مشهدی عباس، به صورت عملی و تئوری، گام‌هایی در مسیر هنر نمایشنامه نویسی برداشتند

به گزارش روابط عمومی اداره‌کل کانون سیستان و بلوچستان، کارگاه آموزشی نمایشنامه نویسی، ویژه‌ی مربیان کانون استان برگزار شد.

در نخستین روز این کارگاه، که به صورت تئوری و عملی به مدت ۳۲ ساعت تدارک دیده شده بود، امیر مشهدی عباس سخنان خود را با ویژگی‌های یک معلم و مربی خوب آغاز کرد و این نکته را به حاضران یادآور شد که جذب مخاطب نوجوان، نسبت به مخاطب کودک، نیازمند تلاش بیشری است و به همین دلیل باید در گام نخست الگوی خوبی برای آنان بود.

این نویسنده و کارگردان مطرح کشور در ادامه در تعریف هنر، آن را «هر آنچه که دارای ویژگی بدعت، صناعت و خلاقیت باشد»، خواند و در نتیجه، هنرمند را کسی عنوان کرد که بر اساس بدعت، صناعت و خلاقیت، با ذوق و سلیقه‌ و زیبایی شناسی شخصی، پیام‌آور نکته‌ای از زندگی باشد و در دنیای پیرامون خود تاثیر بگذارد.

کارگاه آموزشی نمایشنامه نویسی در کانون سیستان و بلوچستان برگزار شد

نویسنده‌ی کتاب پرواز پروانه‌های خیال در پاسخ به این پرسش که چه چیزهایی انسان را هنرمند می‌کند، گفت: نوع نگاه و آنچه که به صورت علمی و تجربی به دست می‌آید، باعث می‌شود که کسی به عنوان هنرمند شناخته شود.

مشهدی عباس در مورد نویسنده‌ی هنرمند هم گفت: کسی که با درنظر گرفتن دنیای پیرامون خود برای مخاطب حال یا آینده و بر اساس یک تکنیک خاص اثری را خلق می‌کند، نویسنده‌ای هنرمند است.

نویسنده، طراح صحنه و کارگردان «مترسک خودت باش»، نمایش و تئاتر را تاثیرگذارترین رسانه‌ی دنیا دانست و دلیل آن را انتقال مستقیم به مخاطب اعلام کرد و در ادامه، پیشینه‌ای از این هنر در جهان و ایران را برای مربیان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان بیان کرد.

وی، هم‌چنین، گفت: نمایشنامه حاوی لحظه‌های متفاوت زندگی برای موجودات در شرایط ویژه است که با بهره‌گیری از هنرهای گوناگون، برای اجرا به نمایش درمی‌آید.

«تکنیک(شیوه‌ی نگارش)» و «مضمون و محتوا(قصه‌ی اصلی، پیام، قصه‌های فرعی، شخصیت‌ها، مکان و زمان)»، به عنوان اجزای اصلی نمایش و مقدمه، گره افکنی، دلهره، نقطه‌ی اوج، گره گشایی و نتیجه، دیگر بحث‌هایی بود که نویسنده‌ی نمایش شکارچی و پرنده در مورد آنها توضیح داد.

روز دوم  و سوم این کارگاه با تعریف «ایده» به عنوان هر تفکری که برای ارایه‌ی یک موضوع از ذهن می‌گذرد آغاز شد و در چیستی «ایده‌ی جدید»، امیر مشهدی عباس آن را تفکری خواند که از کلیشه‌ها فاصله داشته باشد.

وی، که جایزه ویژه یونیسف در سی‌ویکمین جشنواره کودک و نوجوان جشنواره اصفهان را در کارنامه‌ی هنری خود دارد، در بخشی از سخنان خود گفت: نمایش باید در ناخودآگاه کودک اثر بگذارد و او را جذب کند و ادامه داد: از تجربه‌های زندگی خود و واقعیت‌ها و تجربه‌های زندگی دیگران، همراه با خیالپردازی‌های قابل لمس می‌توان ایده گرفت.

کارگاه آموزشی نمایشنامه نویسی در کانون سیستان و بلوچستان برگزار شد

بیان تفاوت‌های نمایشنامه و داستان، دیالوگ و انواع آن(عالی و فاخر، پست و سخیف، ساده و روزمره)، مونولوگ و نریشن(صدای یک نفر) دیگر نکاتی بود که در این دوره به آن اشاره شد.

نویسنده، طراح صحنه و کارگردان نمایش «اژدها؛ اولین حیوان خانگی» در مورد دیالوگ نویسی گفت: دیالوگ نویسی بسیار مهم است زیرا هر کلمه از دیالوگ به ما اطلاعات زمان، مکان، شخصیت و... را می‌دهد و باید به گونه‌ای باشد که مخاطب تنوع طلب را جذب کند.

در ادامه این کارگاه آموزشی بحث پیرامون نحوه کار و ارائه طرح و ایده به گروه‌ها آموزش داده شد و هر گروه موظف به ارائه‌ی طرح و ایده‌ی خود و سپس نگارش و اشتراک‌گذاری آن با جمع شد.

در این دوره‌ی آموزشی سه روزه، که به همت واحد آموزش و پژوهش استان برگزار شد، مربیان شرکت کننده با  اصول نمایش‌نامه نویسی و  تمرین عملی و اجرایی نمایش بر اساس نمایش‌نامه آشنا شدند.

امیر مشهدی‌عباس بازیگر، کارگردان، نویسنده، نمایشنامه‌نویس تئاتر و سینما و برنده‌ی جایزه ویژه یونیسف در سی‌ویکمین جشنواره کودک و نوجوان جشنواره اصفهان است که ۸۶ اثر در حوزه‌ی نمایش، تلویزیون و بازیگری و کارگردانی در کارنامه‌ی هنری او دیده می‌شود و ۱۸ کتاب نیز تالیف کرده است.

کارگاه آموزشی نمایشنامه نویسی در کانون سیستان و بلوچستان برگزار شد

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 4 =