به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون استان مرکزی؛ دوره آموزش استانی فلسفه برای کودکان ، با حضور محبوبه اسپیدکار طی روزهای ۶ و ۷ بهمن ماه ۱۴۰۳ به مدت ۱۲ ساعت آموزشی در اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد.
در این دوره آموزش ، اهداف و رویکرد های مختلف در حوزه فلسفه برای کودکان مورد بررسی قرار گرفت و روش های مختلف پرورش تفکر فلسفی در کودکان و نوجوانان با مثال های کاربردی به مربیان مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان مرکزی به همراه تعدادی از معلمان علاقمند به این حوزه ارائه گردید .
مربیان و معلمان با تاریخچه و نظریههای فلسفه کودک، روشهای آموزش فلسفه به کودکان، مبانی روانشناسی کودک و تأثیر آن بر یادگیری فلسفه و روشهای پرورش تفکر انتقادی و خلاقیت در کودکان از طریق فلسفه و تمرینات عملی برای تحلیل و بحث فلسفی با کودکان آشنا شدند.
محبوبه اسپیدکار مدرس دانشگاهی گفت: در کارگاههای فلسفه و به نوعی تفکر یکی از محتواهای مهم بیان دوراهیهای اخلاقی است و اینکه مخاطب را در موقعیتهایی قرار دهیم تا از ابعاد مختلف به ماجرا نگاه کند وجریان مباحث باید به گونهای هدایت شود که ارزشهای اخلاقی در نظام ارزشی مخاطبین ما جایگاه خودش را به دست آورد.
اسپیدکار ، فلسفه را به عنوان یک ابزار آموزشی سودمند در توسعه تفکر انتقادی و خلاقیت کودکان معرفی کرد و به مربیان و معلمان توصیه کرد: به عنوان مربی باید مرزها را بشناسیم و علم را با احساس مخلوط نکنیم .علم که با احساسات همراه میشود، شبه علم خواهد بود. ما باید به سمت پرورش تفکر در حوزه تکنولوژی هم پیش برویم و بچههای چند بعدی تربیت کنیم.
اسپیدکار هدف اصلی فلسفه کودک را تقویت تفکر انتقادی و خلاقیت در کودکان از طریق گفتگو و بحث فلسفی عنوان و بیان کرد: گفتگو و بحث فلسفی به عنوان ابزارهای کلیدی در آموزش فلسفه کودک شناخته میشوند. این روشها به کودکان کمک میکنند تا مهارتهای ارتباطی و اجتماعی خود را بهبود بخشند.