به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان یزد، دوشنبه ۸ بهمن ۱۴۰۳، در آستانه فرارسیدن چهل و ششمین سالروز پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی ایران و به منظور تمرکز بر هویتیابی «کانونیاران»، علاوه بر توسعهی کمی پوشش حداکثر مراکز و افزایش تعداد کانونیاران، ارتقای کیفی محتواها و برنامههای ویژهی کانونیاران، نشستی با مدیران در مرکز فرهنگی هنری شماره ۳ کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان یزد برگزار شد.
سیده عالیه قوامی مدیرکل کانون استان یزد با اشاره به نام کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و اینکه چه چیز از پرورش فکر مهمتر است صحبت خود را آغاز کرد.
قوامی در ادامه افزود: اگر بتوانیم فکر و عموم استعدادهای کودکان و نوجوانان را بر اساس یک مدار صحیح که برنامهریزی داشته و هدفمند باشد تا آینده را ترسیم کنیم، آموزشی که در کنار پرورش صورت میگیرد میتواند یک شخصیت کامل و بالغی را تحویل جامعه دهد که از تاثیرگذاری بالایی برخوردار باشد.
مدیرکل کانون استان یزد: متاسفانه به دلیل محدودیتهای نیرو و فضای مراکز؛ درخواستهای متعدد از مدیران و مسئولین آموزش و پرورش برای شرکت مربیان کانون در فضاهای آموزشی به جهت ایجاد امید و نشاطآفرینی قابل پذیرش نیست، چرا که مراکز کانون برای سرویسدهی به اعضای اصلی خود دچار مشکل میشوند.
راه نجات و راه گریز از این موضوع، طرح «کانونیاران» است.
وی ادامه داد: کانونیاران حلقههای میانی بین کانون و مدارس هستند و نقش کانونیاران برای ما از اهمیت بالایی برخوردار است و آینده ایران اسلامی در دستان این اعضای فعال نوجوان است.
قوامی طرح «کانونیاران» را یک برنامه هدفمند با برنامههای کوتاه مدت و بلند مدت در سطح کلان معرفی کرد که از اردیبهشت سال جاری شروع شده و نقش اولیا و مدیران مدارس را برای رسیدن به اهداف این طرح کلیدی و در گروی تشکیل نشستهای هماندیشی و همافزایی دانست.
محمدرضا آخوندی معاون فرهنگی کانون استان در این نشست ضمن اشاره به اجرای طرح کانونیاران به عنوان نسخه کلیدی استان گفت: با توجه به اینکه این طرح در کشور مطرح است و اردوهای کشوری برای این امر طراحی شده، نخبگان دانشآموزی کل کشور با هم هماهنگ هستند و تبادل تجربه میکنند.
آخوندی این طرح را حرکت کانون در مسیر جامعهپردازی معرفی کرد و جامعه را به سه گروه توده مردم، نخبگان و حاکمان تقسیمبندی کرد و گفت: اگر ما به سطح نخبگان جامعه دست یابیم میتوانیم بر دو گروه دیگر تاثیر گذار باشیم و در آینده پستهای کلیدی جامعه را از دل همین کانونیاران بیرون بیاوریم.
محمدحسین شمسالدینی، رئیس اداره فرهنگی هنری آموزش و پرورش یزد یکی از دغدغهها و مشکلات مدارس را اجرای فعالیتهای پرورشی که در پی کمبود نیروی انسانی آموزش و پرورش در این امر میباشد، دانست.
شمسالدینی در ادامه گفت: ما معتقدیم هر فرد اگر چند استعداد نداشته باشد بهطور قطع به یقین، یک استعداد ویژه را دارد، که در قدم اول باید این استعداد کشف و در قدم بعدی به صورت تخصصی و ریشهای پرورش داده شود.
وی با بیان اینکه یک مربی پرورشی در یک مدرسهای با جمعیت زیاد نمیتواند به تنهایی به همه دانشآموزان بپردازد؛ کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و کانونهای مختلف آموزش و پرورش را به عنوان بازوهای کمکی دانست و از مدیران حاضر در نشست خواست همکاری لازم با کانوها را داشته باشند.
در پایان مدیران با تبادل نظر و هماندیشی، مواردی را به گفتوگو پرداختند و احکام و لوح تقدیر برخی از مدیران اهدا شد.
گفتنی است کانونیار نوجوانی است ۱۱ تا ۱۸ ساله که عضوفعال، توانمند و منتخب مرکز فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بوده و دارای مهارتهای لازم و یا مستعد مهارتآموزی میباشد.