کانون پرورش فکری زمینه‌ساز حمایت حاکمیت از تولیدکنندگان اسباب‌بازی است

مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در آیین پایانی نهمین جشنواره اسباب‌بازی گفت: ما وظیفه داریم که برای تولیدکنندگان زمینه‌سازی کنیم و من به عنوان نماینده دولت و حاکمیت، همه دستگاه‌ها را پای کار می‌آورم.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، حامد علامتی مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در آیین پایانی نهمین جشنواره ملی اسباب‌بازی در مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون، ضمن تبریک اعیاد شعبانیه و دهه فجر انقلاب اسلامی، در سخنانی گفت: از همه کسانی که در این رویداد تلاش کردند و پای کار آمدند و رسانه‌ها به ویژه رسانه ملی تشکر می‌کنم؛ هم‌چنین از مردم نیز به دلیل حضورشان که مشوق ما شدند، تشکر می‌کنم. دست‌اندرکاران حوزه اسباب‌بازی ابتدا نگاه تربیتی و آموزشی دارند و سپس نگاه سرگرمی.

وی با بیان این‌که تاثیر اسباب‌بازی در رشد شناختی و مهارتی همیشه مدنظر طراحان این حوزه بوده است، توضیح داد: توسعه اجتماعی و احساسی بی شک جزو شاخصه‌های اسباب‌بازی می‌تواند باشد؛ اسباب‌بازی ایجاد ارتباط اجتماعی را برای کودکان سهل می‌کند و رشد فیزیکی و حرکتی کودکان را سبب می‌شود. «خلاقیت و تخیل» هم از شاخصه‌های یک اسباب‌بازی خوب است، یادگیری از طریق بازی، نیز از دیگر شاخصه‌های اسباب‌بازی خوب و کارا است. اسباب‌بازی یکی از ابزارهای کاهش استرس و ایجاد آرامش در کودک به حساب می‌آید و ما به عنوان یکی از دستگاه‌های حاکمیتی تعلیم و تربیت که در کنار تولیدکنندگان و طراحان اسباب‌بازی هستیم، بازی، سرگرمی و اسباب‌بازی را یک ابزار آموزشی، تربیتی و انتقال پیام می‌دانیم.

کانون پرورش فکری زمینه‌ساز حمایت حاکمیت از تولیدکنندگان اسباب بازی است

جلب مشارکت مردم وظیفه حاکمیت است

علامتی با تاکید بر انتقال پیام بازی‌هایی که در بخش ترویجی قرار دارند، گفت: امروز این موضوع در بازی‌های رومیزی نمود دارد. بازی و سرگرمی، یادگیری و مسئولیت‌پذیری را در کودکان و نوجوانان ایجاد می‌کند؛ بچه‌ها با تعهدی که در نگهداری اسباب‌بازی پیدا می‌کنند در کنار بازی‌هایی که براساس مسئولیت‌پذیری شکل می‌گیرند، زمینه مسئولیت‌پذیری را در خودشان ایجاد می‌‎کنند. این نگاه ما، حاکمیت و جمهوری اسلامی ایران به مقوله اسباب‌بازی است اما چه‌طور می‌شود این نگاه را در عمل ثابت کرد؟ ما در این زمینه وظیفه‌ای داریم که در فضای رسمی تعلیم و تربیت و غیررسمی را شکل دهیم و یک وظیفه دیگر هم داریم که جلب مشارکت مردم است. امروز شعار سال هم همین است. ما در این حوزه راهی نداریم جز این‌که به گروه‌های مردمی و دانش‌بنیان از یک سو و از سویی دیگر به تولیدکنندگان اعتماد کنیم.

سهم جهانی اندک، توانمندی بالا

وی در ادامه با ذکر آمارهای جهانی توضیح داد: با توجه به تقاضایی که در مورد اسباب‌بازی وجود دارد کشورها از منظر اقتصادی روی این حوزه سرمایه‌گذاری می‌کنند. کشورهایی هم‌چون چین و ژاپن از جمله کشورهایی هستند که در حوزه اسباب‌بازی حرفی برای گفتن دارند و در این زمینه به خوبی رشد کرده‌اند. امروز گردش مالی صنعت اسباب‌بازی در دنیا، براساس آماری که در سال ۲۰۲۲ منتشر شد، حدود ۱۰۷میلیارد دلار است. حالا این مقدار را با گردش مالی کشورمان مقایسه کنید که شامل واردات و صادرات اسباب‌بازی‌های فیزیکی و دیجیتالی می‌شود و در حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰میلیون دلار گزارش شده است و این بدین معنی است که حتی نیم درصد بازار جهانی هم نیست؛ در صورتی‌که توانمندی ما در این حوزه می‌تواند بالاتر از این مقدار باشد. در همین ۱۵ روزی که ما افتخار داشتیم در خدمت تولیدکنندگان، طراحان و فعالان حوزه اسباب‌بازی بودیم بالای ۱۰۰هزار نفر از این نمایشگاه بازدید کرده‌اند که حجم قابل توجهی است. میزان خرید و فروش را هم به‌زودی اعلام خواهیم کرد.

کانون پرورش فکری زمینه‌ساز حمایت حاکمیت از تولیدکنندگان اسباب بازی است

طراحی بر اساس زیست‌بوم ایرانی

مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان تشریح کرد: از یک رویداد ۱۵ روزه می‌توان نتیجه گرفت که اگر کیفیت محصول خوب باشد، تبلیغات خوبی برای آن صورت بگیرد و ماهیت آموزشی، تربیتی و حتی سرگرمی باشد، مردم ما به خوبی استقبال می‌کنند. اگر دستگاه‌های مختلف از جمله تعلیم و تربیت و وزارت صمت همراهی خوبی با هم داشته باشند، همه ما دست به دست هم دهیم و در اختیار تولیدکننده باشیم آن‌وقت مردم هم به خوبی از محصول با کیفیت ما استقبال خواهند کرد چراکه مردم هم جنس خوب را می‌شناسند، هم اعتماد می‌کنند و هم جنس ایرانی را دوست دارند.

او ادامه داد: بهترین شیوه برای سرمایه‌گذاری و برنامه‌ریزی در حوزه اسباب‌بازی این است که بتوانیم از کشورهایی که در این زمینه موفق بوده‌اند را شناسایی کرده و از آن‌ها الگوبرداری کنیم و در صورت نیاز در مواردی بر اساس زیست‌بوم کشور عزیزمان طراحی کنیم.

کاهش مالیات، ایجاد سیاست‌های تشویقی

علامتی با بیان این‌که شورای نظارت بر اسباب‌بازی که یک نهاد فرابخشی است و دستگاه‌های مختلف از جمله وزارت بهداشت، فرهنگ و ارشاد اسلامی، آموزش و پرورش تا ذی‌نفعان مثل انجمن تولیدکنندگان اسباب‌بازی و اتحادیه‌ خرازان عضو آن هستند، تاکید کرد: ما هم در این شورا باید برخی از قدم‌ها را در این مسیر برداریم مثل ایجاد سیاست‌های تشویقی، کاهش مالیات یا صفر شدن مالیات، عرضه تسهیلاتی همچون وام‌های کم بهره، حمایت از نوآوری‌ها که برخی از این موارد در حال انجام است و بخش دیگری هم باید انجام شود. به‌عنوان مثال ما با وزارت اقتصاد رایزنی‌هایی که انجام داده‌ایم، در قانون پیش‌بینی شده که هر بازی، سرگرمی و اسباب‌بازی که ماهیت آموزشی داشته باشد و به تایید کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و وزارت آموزش و پرورش برسد، مالیاتش صفر خواهد بود.

علامتی گفت: سرمایه‌گذاری در فناوری‌های نوین گام دیگری است که باید برداریم و به سمت هوش مصنوعی، رباتیک، واقعیت مجازی، اسباب‌بازی‌های هوشمند برویم. توسعه نشان‌های (برند) داخلی به جای نشان‌های خارجی گامی دیگر است که براساس مطالعه‌ای که کرده‌ام هم در چین و هم در کشورهای دیگر بر نشان‌های داخلی خودشان تکیه می‌کنند. سرمایه‌گذاری بر صادرات اسباب‌بازی و تلاش برای ارائه خوب اسباب‌بازی‌های خوب‌مان در بازارهای بین‌المللی گام دیگری است که با همکاری وزارت صمت و رایزنی رایزنان فرهنگی‌مان در کشورهای مختلف باید برداشته شود. مدیریت بازارهای داخلی هم از عوامل دیگر توسعه این حوزه است. توجه به ذائقه مخاطب و ذائقه‌سازی هم یکی دیگر از مولفه‌های مدیریت بازار داخلی است که باید بدانیم مخاطب امروز ما در رده‌های مختلف سنی چه می‌خواهد و در این زمینه هم ما و هم تولیدکنندگان باید تلاش کنند.

کانون پرورش فکری زمینه‌ساز حمایت حاکمیت از تولیدکنندگان اسباب بازی است

نمایشگاه به استان‌ها می‌رود

وی با بیان این‌که این نمایشگاه نشان داد که مردم عزیزمان چه‌قدر علاقه‌مندند و بچه‌های ما چه‌قدر به اسباب‌بازی ایرانی نیازمندند که خود نشان از یک بازار خوب است، عنوان کرد: بخشی از این رویداد تعریف شده بخش ترویجی ما بود و هیچ چیز لذت‌بخش‌تر از این نبود که پدر و مادری به همراه فرزندشان چند ساعتی در این نمایشگاه حضور دارند و از بازی کودک خود در این فضا لذت می‌برند. معتقدم که این نمایشگاه باید در استان‌ها هم دایر شود از سال گذشته به تولیدکنندگان اعلام کرده‌ام که بخشی از این اتفاق ما هستیم و بخش دیگرش هم مطالبه شما باید باشد. وزیر محترم آموزش و پرورش هم که از نمایشگاه بازدیدی داشتند از این پیشنهاد بسیار استقبال کرده‌اند و دستور آغاز نمایشگاه‌ها و بازارهای استانی را به بنده داده‌اند.

علامتی هم‌چنین گفت: ما وظیفه داریم که برای تولیدکنندگان زمینه‌سازی کنیم و من به‌عنوان نماینده دولت و حاکمیت، همه استانداری‌ها و شهرداری‌ها و... را پای کار می‌آورم و همکاران من در کانون کمک خواهند کرد تا استان به استان برویم و این نمایشگاه که با حضور بیش از ۱۲۰ تولیدکننده و بیش از ۲هزار و ۴۰۰ محصول با کیفیت، تبلوری از توانمندی داخلی جمهوری اسلامی در صنعت اسباب‌بازی است را دایر کنیم.

وی با تاکید بر روند رو به رشد این نمایشگاه در تولید و حتی طراحی دکور و هویت بصری‌اش اظهار کرد: دبیر محترم شورای عالی انقلاب فرهنگی در بازدیدی که انجام دادند درخواست دیدن بازی‌های جدید تولید شده را داشتند که خوشبختانه دست‌مان پر بود و این هم نشان‌دهنده توانمندی ما است.

کانون پرورش فکری زمینه‌ساز حمایت حاکمیت از تولیدکنندگان اسباب بازی است

رویدادسازی به‌جای نمایشگاه‌سازی

مدیرعامل کانون پرورش فکری توضیح داد: همکاری با شرکت‌های بین‌المللی و تاکید بر اسباب‌بازی‌های آموزشی که در دنیا هم بسیار مورد توجه است هم از دیگر مواردی است که می‌تواند در توسعه این صنعت کشور اثربخش باشد البته در بخشی از کار نیازمند دانش لازم هستیم که باید آموزش مناسب داده شود. نکته دیگری که باید در دستور کار قرار گیرد این است که ما باید به سمت رویدادسازی به جای نمایشگاه‌سازی حرکت کنیم. همان‌طور که در این چند روز هم ما با یک رویداد کامل مواجه بودیم که هم بخش ترویجی، هم عروسک‌های اقوام ایرانی و هم علمی بود که دانشگاه سوره بخش علمی را شامل می‌شد.

وی با اشاره به فعالیت خانه طراحان عنوان کرد: جوانان مستعدی که دغدغه فرهنگ ایرانی را دارند در حال طراحی هستند که ما باید مشوق آن‌ها بوده و دست‌شان را در دست تولیدکنندگان بگذاریم. خوب است که اگر نگاه پیش رو یک نگاه پیش‌رویی است به لبه دانش در حوزه اسباب‌بازی توجه کنیم. امروز اسباب‌بازی‌های هوشمند و تعاملی بسیار مورد نیاز و استقبال مخاطبان است. هوش مصنوعی وارد زندگی مردم شده، مهم‌ترین بازارها در اختیار اسباب‌بازی‌هایی است که از هوش مصنوعی استفاده می‌کنند و به شبکه‌های جهانی متصلند. ما در دنیا اسباب‌بازی‌هایی داریم که به برخی از این جستجوگرها دارند. بنابراین ما هم باید اسباب‌بازی‌های مبتنی بر «استیم» طراحی کنیم که اسباب‌بازی‌هایی است در حوزه آموزش و پرورش و مبتنی بر علم، فناوری مهندسی و ریاضیات  که مجموعا استیم را تشکیل می‌دهند.

همه کارها در دست مردم

علامتی در پایان سخنانش با تاکید بر توانمندی بخش دولتی و خصوصی از دست‌اندرکاران نمایشگاه و مردمی که از راه دور و نزدیک به این نمایشگاه مراجعه کرده بودند، قدردانی کرد و گفت: ما در کانون پرورش کودکان و نوجوانان رویکردی داریم که بر خود حرام می‌دانیم که در هر حوزه‌ای که امکان اداره آن از سوی مردم و گروه‌های مردمی وجود دارد ورود کنیم و اسباب‌بازی هم یکی از این حوزه‌ها است.

بر اساس این خبر، احسان منشی رییس انجمن تولید کنندگان اسباب‌بازی نیز در این آیین، استقبال مردم از این رویداد را حاصل دو مولفه نیاز مردم به نشاط و شادی و جلب اعتماد آن‌ها از سوی تولیدکنندگان عنوان کرد.

در این آیین برترین اسباب‌بازی‌های بخش رقابتی نهمین جشنواره ملی اسباب‌بازی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در آیینی با حضور حامد علامتی مدیرعامل کانون و دست‌اندرکاران صنعت اسباب‌بازی معرفی شدند.

نهمین جشنواره ملی اسباب‌بازی با شعار«بازی، تمرین زندگی» ۲۵ دی ۱۴۰۳ در مرکز آفرینش‌های فرهنگی و هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان واقع در خیابان حجاب تهران آغاز شد و روز ۱۱ بهمن ۱۴۰۳ به کار خود پایان می‌دهد.

کانون پرورش فکری زمینه‌ساز حمایت حاکمیت از تولیدکنندگان اسباب بازی است

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =