به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان کرمانشاه، کانون استان و دبیرخانه طرح کانونیاران در کشور، کارگاه ویژه والدین کانونیار را با موضوع نقش شادی و امیدآفرینی در تربیت نوجوانان در راستای کنشگری اجتماعی؛ در دهه فجر برگزار کرد.
محمد خیاط زنجانی مدیرکل کانون استان و دبیر کانونیاران کشور، بیان داشت: ما باید برای رشد بدنه نوجوان جامعه خود نقش کلیدی را ایفا کنیم، تربیت نوجوانان یک مساله بسیار مهمیاست که گاهی در جامعه مورد غفلت قرار گرفته و کمتر مورد توجه قرار داده شده، در صورتیکه نوجوانی یکی از دورههای بسیار حساس در حوزه تربیت محسوب میشود و لازم است به این دوره به طور ویژه نگاه بشود. به یاری خداوند کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در دو سال اخیر تلاش کرده است نگاه ویژهای را در حوزه تربیت نوجوانان به میدان عمل بیاورد و امروز گفتمان نوجوانمحوری بهعنوان یک گفتمان کلیدی و محوری و بهعنوان یکی از سیاستهای کانونپرورش فکری در سطح کشور محسوب میشود.
وی افزود: بنابراین اگر ما میخواهیم در مسیر تعالی آینده و اتفاقات خوبی که میخواهد در آینده برای فرزندان ما بیفتد قرار بگیریم، لازماست به این دوره حساس توجه ویژه داشته باشیم. ما امروز باید باور داشته باشیم که نوجوانان ما شخصیتهای اثرگذار اجتماعی هستند و طلیعهداران حرکت جامعه محسوب میشوند، باید به این باور برسیم و این مساله را قبول نماییم و دانستیم که نباید این نیاز کنشگری را کتمان کنیم، نوجوان امروز ما به سنی رسیده است که به دنبال مسئولیتپذیری و استقلالخواهی است و دغدغههای اجتماعی پیدا کرده و اینها همه در کنار یکدیگر این مساله را لازم و ضروری میکند که برای تربیت نسل نوجوان باید نگاه ویژهای به مساله کنشگری نوجوانان داشته باشیم و ما باید باور کنیم که یک نوجوان امروز میتواند به عنوان یک عنصر اثرگذار در سطح جامعه نقشآفرینی کند و از طرفی اگر ما بستر مناسب برای کنشگری نوجوان فراهم نکنیم، او این نیاز درونی خود را در محیطهای دیگری که از حیطه کنترل و بستر لازم برای رسیدن به آن نقطه مطلوب کنشگری هست، دنبال کند و نتیجه آن را در برخی از اتفاقات که ورود نوجوان به آسیبهای اجتماعی خواهد بود میبینم که پشیمانی را برای همه در پی خواهد داشت؛ پس امروز ما یک رسالت داریم و وظیفه داریم بستر را برای پذیرفتن مسئولیت اجتماعی، نقشآفرینی اجتماعی و کنشگری اجتماعی توسط نوجوانان فراهم کنیم تا خودش را در این عرصه به نمایش بگذارد.
وی ادامه داد: در این صورت است که بسیاری از آسیبهای اجتماعی کاهش پیدا خواهد کرد؛ لذا در طرح کانونیاری ما بهدنبال این هستیم که نوجوان را باور کنیم و کار برای نوجوان با نوجوان را تجربه کنیم و اتفاقا" تاکید ما بر قسمت کار با نوجوان است که نوجوان در خلال این حضور اجتماعی، نیازهایش رفع شود و باید باور کنیم که نوجوانان میتوانند شخصیتهای اثرگذار اجتماعی باشند و در این مسیر حرکت کنیم. علاوه بر نتایجی که طرح کانونیاری خواهد داشت ما باید توجه کنیم اگر میخواهیم تربیت برای نوجوانان ما شکل بگیرد نباید فقط به فکر نوجوانان خود باشیم بلکه به فکر جامعهای هم آن نوجوان در آن هست باید باشیم و باید عوامل ضد تربیت را از جامعه مخاطب بزداییم و محیط برای فعالیت و بالا رفتن نوجوان آماده باشد و نقطه هدف اصلی در طرح کانونیاران که کلید فعالیتهای ما در حوزه کانونیاران است این نکته هست که به واسطه این نقشآفرینی و این حضور و برنامههایی که ما برای کانونیاران عزیز در نظر گرفتهایم مهارتهای او افزایش پیدا کند و بستر را برای نقشآفرینی، مسئولیتپذیری و کنشگری اجتماعی نوجوان آماده نماییم تا به اتفاقات بزرگی دست پیدا کنیم و کانونیاری یک فرصت است که نوجوان برای آینده ساخته شود و ما با تمام توان در این حوزه در تلاش هستیم.
در همین راستا نشستهایی به صورت مجازی برای والدین کانونیاران تدارک دیده شد تا موضوعات مهم و مورد نیاز برای این عزیزان تبیین گردد و در این کارگاه مجازی که ویژه والدین کانونیار و در امتداد دیگر کارگاهها برگزار شد، موضوع نقش شادی و امیدآفرینی در تربیت نوجوانان در راستای کنشگری اجتماعی؛ ارائه گردید.
در این کارگاه مجازی مجتبی باقریپناه مشاور و مدرس خانواده، با اشاره به موضوع مورد بحث در خصوص کنشگری اجتماعی نوجوانان و نقش شادی و امیدآفرینی در تربیت آنها را تبیین نمود و توضیحات لازم در این زمینه را ارائه داد.
در ادامه نکات لازم و مورد توجه از سوی مدرس این کارگاه مجازی برای والدین کانونیاران تشریح شد و در پایان این نشست هم ضمن شنیدن نظرات و چالشهای حاضرین، در پاسخ به آنها نکاتی را بیان کرد.
گفتنیاست «کانونیاران» دانشآموزان مستعدی هستند که در کانون پرورش فکری رشد کرده و براساس نظریه سیاستی فعال و کلان در جامعهپردازی آینده ایران به عنوان نماینده کانون در مدارس معرفی میشوند و دانشآموزان مدارس را با فعالیتهای کانون آشنا میکنند.