به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بینالملل کانون، حامد علامتی روز ۲۳ بهمن ۱۴۰۳ در نشست خبری بیستوششمین جشنواره بینالمللی قصهگویی که در سالن گردهمایی مرکز آفرینشهای فرهنگی هنری کانون برگزار شد، گفت: آیندهسازان کشور ما همان کودکان و نوجوانانی هستند که دیروز در جشن و راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب حضور با نشاط و امید آفرین داشتند. امسال در بین ۴۶ فیلم که در جشنواره فیلم فجر رقابت کردند، فیلم «زیبا صدایم کن» تولید کانون به کارگردانی رسول صدرعاملی بهترین فیلم جشنواره شد.
بیست و ششمین جشنواره قصهگویی۱۳ بخش دارد
علامتی با اشاره به اینکه جایزه جهانی قصهگویی از دوره پیش به جشنواره قصهگویی اضافه شده است، عنوان کرد: دو سال پیش ثبت ملی قصهگویی را بهعنوان میراث ناملموس ایرانی اسلامی را داشتیم و به سمت ثبت جهانی آن حرکت میکنیم. امسال بخش ایثار و مقاومت را داریم و جایزه جهانی قصهگویی به این موضوع تعلق میگیرد. امسال قصههای ما در موضوع رشد داشته است. حدود ۵ تا ۶ موضوع و ۱۳ بخش داریم و به هیئت داوران تاکید کردیم که فقط ۱۰ تا ۳۰ درصد به شکل بها دهند و ۷۰ درصد محتوا را مورد توجه قرار دهند.
او قصههای سنتی و کلاسیک، مدرن و نوآورانه، آیینی سنتی، پادکست، مینیمال، زبان اشاره، منظوم، محیطی، دینی، علمی، پیشرفت و قهرمانان ایثار و مقاومت را ۱۳ بخش مجزا در بیست و ششمین جشنواره بین المللی قصهگویی برشمرد و افزود: بیست و ششمین جشنواره بینالمللی قصهگویی از ۲۷ تا ۳۰ بهمن با شعار «راز قصهها، ساز زندگی است» در یزد برگزار خواهد شد. ۲۵ کشور امسال در این جشنواره شرکت کردند و ۳۴۰هزار قصه ثبت شد. این رقم سال قبل ۲۰ هزار قصه بود.
از ۲۵ کشور در جشنواره قصهگویی امسال شرکت کردند
مدیرعامل کانون با بیان اینکه در جشنواره امسال ۶۰۰ قصه به مرحله ملی رسید که ۹۸ قصه به مرحله پایانی رسیده است که در صحنه اجرا میشود، گفت: سال گذشته از ۱۴ کشور در جشنواره حضور داشتند اما امسال این تعداد به ۲۵ کشور رسید. امسال ۱۵ مهمان خارجی در مراسم پایانی داریم. رویکرد امسال جشنواره حمایت از کودکان مظلوم غزه و لبنان است و بر این اساس بخش ویژهای به نام قصهگویی ایثار و مقاومت را در جشنواره گنجاندیم.
علامتی جشنواره بینالمللی قصهگویی کانون را یکی از بزرگترین آیینهای قصهگویی جهان دانست وبیان کرد: قصهگویی یک اقدام پیشگام فرهنگی است که آوردههای آن در عرصههای دیگر فرهنگی و هنری ظهور و بروز میکند. قصهگویی یک تفنن نیست بلکه یک رویکرد عمیق فرهنگی در تبدیل محتوا به پیام است. قصه یک پیوستگی هنری بدون زوائد محتوایی است.
قصه، نظمدهی به اطلاعات از هم گسیخته است
او قصهگویی را قدرتمندترین ابزار برای ساماندهی اطلاعات برشمرد و افزود: قصه وسیله فهم است، هدف عالی برای ما تعیین میکند و برنامه عبور از مشکلات را در اختیار ما میگذارد. قصه بهترین سلاحی است که بتوانیم اطلاعات زائد را حذف کنیم. قصه سلسله روایتها و رویدادهای تصادفی را جمع و تبدیل به گوهر میکند.
علامتی اظهار داشت: هر فیلم پیش از نمایش عمومی بارها فرایند تدوین را طی میکند و گاهی شخصیتها سر از سطل زباله اتاق تدوین در میآورد و از قصه حذف میشوند زیرا قصهگوها، فیلترهایی برای حذف مطالب زائد هستند. قصه نظمدهی به اطلاعات از هم گسیخته است. آلفرد هیچکاک گفته است: «داستان زندگی که بخشهای بیخاصیتش حذف شده باشد، یک قصه است.» قصهگو باید این توان را داشته باشد که مشکلات درونی و بیرونی مخاطب را بشناسد و بر آن اساس قصه را به تحریر درآورد.
قصهگویی در مرحله تثبیت قرار دارد
مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با اشاره به اینکه جشنواره قصهگویی به ربع قرن خود رسیده است، بیان کرد: این در حالی است که برخی از کارهای فرهنگی نه تنها طولانی نمیشود بلکه دچار مرگ زودرس میشود. امروز جریان قصهگویی از مرحله زایش گذشته است و دوره تثبیت خود را طی میکند. ما وارد عرصه تاثیرگذاری اجتماعی در امر قصهگویی شدیم.
علامتی با تاکید بر ضرورت عجین شدن قصه و قصهگویی با رسانه، تصریح کرد: شما اهالی رسانه میتوانید به جریان قصهگویی ضریب دهید. قصهگویی راحتترین و آسانترین و در دسترسترین ابزار تربیتی در دست پدر و مادر است. ما به دنبال نهادینهشدن قصهگویی در خانوادهها و عمومیسازی آن هستیم. یکی از سیاستهای ما این است که قصه و قصهگویی را در خدمت تعلیم و تربیت قرار دهیم.
تلاش برای افزودن قصهگویی به بسته آموزش و پرورش
وی خاطرنشان کرد: تلاش میکنیم قصهگویی را به بسته آموزش و پرورش اضافه کنیم. حتی در تلاشیم برخی از سرفصلهای درسی را با قصه تکمیل کنیم. قصهگویی علاوه بر نقش فردی، در فضای خانواده اثرگذار است. ما قصههای مناسبتی را اضافه کردیم و در مناسبتهای مختلف در اماکنی مانند بیمارستان و مراکز اصلاح و تربیت از قصه استفاده میکنیم.
مدیرعامل کانون نقشآفرینی همه افراد در هر جایگاه به منظور بازگرداندن قصه به دامان خانواده و اجتماع را ضروری و لازم دانست و افزود: و در این میان نقش رسانهها بسیار مهم است. ما معاونتهای زیادی مثل فرهنگی و تولید داریم. در واقع ما موضوع رسانهها را در سطح معاونت واجد اهمیت تلقی میکنیم.
مردمیسازی و عمومیسازی قصهگویی اولویت کانون است
علامتی در پاسخ به این سوال که آیا میشود زنگ قصهگویی در روزهای جشنواره قصهگویی در مدارس داشته باشیم، عنوان کرد: اینکه قصه را به سطح مدارس ببریم برای ما واجب است. به عنوان معاون وزیر آموزش و پرورش با تعدد زنگها در مدارس مخالف هستم. زنگ انقلاب و ۱۳ آبان داریم و بقیه زنگها نمادین میشود و ما ترجیح میدهیم کار عملیاتی انجام دهیم نه نمادین.
او در پاسخ به این سوال که کانون برای ثبت تاریخ شفاهی چه کارهایی انجام میدهد، اظهار داشت: ما به طور موردی ثبت تاریخ شفاهی انجام میدهیم. مردمیسازی و عمومیسازی قصهگویی از اهداف و اولویتهای ماست و ما روی آن تمرکز داریم.
مدیرعامل کانون همچنین ازتجلیل از خانم مریم نشیبا به عنوان چهره قصهگو در بیستوششمین جشنواره بینالمللی قصهگویی خبر داد و در پاسخ به سوالی مبنی بر فعالیت کانون در قصهگویی در طول سال گفت: شبکه شاد در طول جشنواره قصهگویی، اجراها را پخش میکند. در طول سال نیز مربیان ما در قالب کانون مدارسه موظف به حضور در مدارس و فعالیت قصهگویی هستند. قصهگویی برای ما مهم و در اولویت است به همین دلیل یکی از شاخصهای ارزیابی مربیان ما قصهگویی در کف مدرسه است.
بیستوششمین جشنواره بینالمللی قصهگویی ۲۷ تا ۳۰ بهمن ۱۴۰۳ در شهر فرهنگی تاریخی یزد با شعار «راز قصهها ساز زندگیست» برگزار میشود.