به گزارش ادارهکل روابط عمومی و امور بینالملل کانون، حامد علامتی عصر پنجشنبه دوم اسفند 1403 در بیستویکمین نشست جمهوریاسلامیشناسی که با موضوع بررسی سامانه حکمرانی فرهنگی کشور در سالن جلسات پژوهشکده باقرالعلوم(ع) قم برگزار شد، به تشریح روایتها و قرائتهای مختلف از علل و عوامل تشکیل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و قدمت 59 ساله این نهاد فرهنگی پرداخت.
او در ادامه تصریح کرد: با پیروزی انقلاب اسلامی در سال 1357 و در حالی که بحث دوگانه ابقا یا حذف کانون مطرح بود، حضرت آیتالله خامنهای، شهید بهشتی و شهید باهنر با ارائه گزارشی به امام خمینی(ره) از موجودیت کانون حمایت مؤثری میکنند و با نفس مسیحایی امام راحل و دستور ایشان به شورای انقلاب، کانون پرورش فکری حفظ میشود.
بالندگی کانون در عصر انقلاب اسلامی
مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با تأکید بر اینکه کانون در عصر انقلاب اسلامی به اوج و بالندگی رسیده است، گفت: اینکه برخی مدعی هستند اوج و درخشش کانون متعلق به پیش از انقلاب است کاملاً اشتباه میگویند، 90 درصد توفیقات کانون برای بعد از پیروزی انقلاب اسلامی است، امروز کانون 3 هزار عنوان کتاب و بیش از 12 میلیون جلد کتاب دارد در حالی که پیش از انقلاب، مجموع عناوین کتاب و مجلات کانون به 500 جلد هم نمیرسید.
علامتی افزود: تعداد مراکز کانون پرورش فکری از 130 مرکز در پیش از انقلاب به 1050 مرکز فرهنگی، هنری و ادبی در عصر انقلاب اسلامی رسیده و این گونه نیست که کانون هرچه دارد، از زمان طاغوت داشته باشد.
او تصریح کرد: در شرایطی که مجموع تولیدات فیلم کانون در دوران پیش از انقلاب به 40 اثر هم نمیرسد، این آمار به بالای 600 اثر در حال حاضر رسیده است.
مهمترین مأموریت کانون پرورش فکری
علامتی در ادامه از پرورش فکر به عنوان مهمترین رسالت و مأموریت کانون یاد کرد و گفت: اهداف کانون در حوزه کودک و نوجوان مشخص است؛ موضوع کار کانون، پرورش فکر است که در مأموریت هیچ نهاد فرهنگی تعریف نشده و کانون یگانه نهادی است که به این موضوع اهتمام دارد.
او افزود: اگرچه کانون در دل ساختار آموزش و پرورش قرار دارد اما خدمات این نهاد فرهنگی در فضای غیررسمی و برونمدرسهای تعریف شده و به همگان خدمات میدهد و صرفاً منحصر به دانشآموزان نیست.
گشایش کانون علوم و فناوریهای نوین ایران
مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان اضافه کرد: اگرچه امکان دارد ساختار کانون دچار تغییر و تحول شود اما مأموریت اصلی این نهاد فرهنگی، پرورش فکر است و در روزهای آینده نیز کانون علوم و فناوریهای نوین ایران را افتتاح خواهیم کرد.
فعالیت 4 هزار مربی در کانون پرورش فکری
علامتی با بیان اینکه امروز کانون پرورش فکری با 4 هزار مربی کاربلد و باکیفیت و یکهزار نیروی اداری در 1050 مرکز به ارائه 60 نوع خدمت فرهنگی، هنری و ادبی میپردازد، گفت: مراکز کانون در سراسر کشور شبکه بزرگ فرهنگی را تشکیل دادهاند و اکثر این مراکز در دل پارکها و مناطق محروم ایجاد شدهاند و با کمترین تعداد مربی و کارمند در خدمت کودکان و نوجوانان هستند.
او همچنین به 265 کارمند شهید کانون در دوران دفاع مقدس اشاره کرد و گفت: ۱۴۵ ماشین سیار کتابخانهای در کانون فعال است که همه فعالیتهای کانون را برای کودکان اجرا میکنند و با سفر به مناطق محروم و روستاها، پیامآور امید برای کودکان و نوجوانان هستند.
اعتماد خانوادهها به انتشارات کانون
مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در ادامه از انتشارات کانون به عنوان یکی از نقاط قوت کانون یاد کرد و گفت: انتشارات کانون منبع غنی کتابهای درجه یک و سالمی است که همواره مورد استقبال کودک و نوجوان بوده است، خانوادهها و ارکان نظام به کانون اعتماد دارند و به همین دلیل، توجه ویژهای به حوزه انتشارات میشود.
علامتی از انتشار 3 میلیون جلد کتاب در انتشارات کانون طی سال 1402 خبر داد و گفت: 20 درصد عناوین کتابها مربوط به آثار چاپ اول بوده و مابقی مربوط به آثار تجدید چاپ کانون است.
او همچنین به برگزاری منظم شورای عالی کتاب کانون اشاره کرد و گفت: اعضای شورای عالی کتاب کانون، شخصیتهای متدین و انقلابی و دغدغهمند در حوزه کودک هستند که نسبتبه محتوای کتابها دقت و نظارت دارند.
توجه ویژه به کتابمحوری در کانون
مدیر عامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با تأکید بر اینکه کتاب محور فعالیتهای کانون است، اضافه کرد: اساساً کارهای ما در کانون با کتاب آغاز و ختم میشود، فضای کانون مملؤ از کتاب است در حالی که مثل قرائتخانهها نیست که سکوت حکمفرما باشد، مراکز کانون همراه با شور و نشاط و شادی کودکان است و از آنجا که مربی رکن رکین کانون است و فعالیتهای کانون بر اساس مربی شکل میگیرد، کتاب بدون مربی معنا ندارد و مربی باید برای کودکان کتاب بخواند.
علامتی اضافه کرد: همچنین فعالیت در حوزه هنرهای تجسمی، نمایشی، سرود، خوانش کتاب، بازیهای گروهی، تولید نوشتافزار و اسباببازی، تولید و نمایش فیلم و قصهگویی از دیگر خدمات کانون است.
او به توجه ویژه کانون به مقوله قصهگویی اشاره کرد و گفت: قصهگویی یکی از از ابزارهای مهم تربیتی در دنیاست و حدود 300 قصص قرآنی مدخل توجه ما در این حوزه است.
تلاش کانون برای مردمیسازی قصهگویی
مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با تأکید بر تلاش کانون برای مردمیسازی قصهگویی در جامعه، اضافه کرد: قصهگویی در کانون در سال 1376 با همت حجتالاسلاموالمسلمین محسن قرائتی بنیانگذاری شده و در روزهای اخیر، بیستوششمین جشنواره بینالمللی قصه گویی با حضور 25 کشور و دریافت 34 هزار قصه به کار خودش پایان داد.
چهار سیاست کانون در سال 1404
علامتی در ادامه به چهار سیاست مهم کانون در سال آینده اشاره کرد و گفت: نوجوانمحوری، مرکزمحوری، مخاطبمحوری و توانمندسازی و آموزش نیروها در سال آتی با جدیت دنبال خواهد شد.
تلاش مدیران کانون برای تحقق فرمایشات رهبری
او همچنین با اشاره به عنایت ویژه و نگاه مثبت رهبر معظم انقلاب به مجموعه کانون پرورش فکری، گفت: ایشان تأکید کردند کانون باید 10 هزار مرکز در سراسر کشور داشته باشد در حالی که ما 1050 مرکز برای 24 میلیون کودک و نوجوان ایرانی داریم اما در حال تلاشیم مجموعه بیانات و فرمایشات مقام معظم رهبری را محقق کنیم.
او افزود: ماحصل واکاوی بیانات رهبر معظم انقلاب در مورد کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در کتاب «کانونی که هست، کانونی که باید باشد» گردآوری شده و بر اساس مطالعه و دستهبندی، توصیههای ایشان در ۵ بخش مخاطب کانون، محصولات و خدمات کانون، تشکیلات، مدیران و ظرفیتها برای همکاریهای مشترک دستهبندی شده است.
سه رویکرد مهم مدیریت کانون
مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان همچنین به سه رویکرد مدیریت فعلی کانون اشاره کرد و گفت: خروج از تصدیگری صرف و حرکت به سمت تولیگری و تنظیمگری، اتصال به حلقههای میانی و گروههای مردمی و ورود خانوادهها به کانون، سه سیاست مهم ما در کانون بوده است.
عضویت 800 هزار نفر در کانون پرورش فکری
علامتی با تأکید بر اینکه کانون باید مردمی شود، گفت: روزی که ما کانون را تحویل گرفتیم، 260 هزار عضو داشتیم اما امروز این آمار به 800 هزار عضو رسیده است، کانون روی مخاطب مردمی سرمایهگذاری کرده و خدمات ما منحصر به اعضا نیست.
او همچنین از همکاری کانون با نهادهای فرهنگی، هنری و سینمایی و مراکز مردمی اشاره کرد و گفت: محصول این تعاملات افزایش تولید فیلمهای سینمایی، خرید کتاب و حمایت از ناشران کودک و نوجوان، حمایت از تولیدکنندگان صنعت اسباببازی و افزایش سهم اسباببازی ایرانی در بازار داخل بوده است.
مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان تصریح کرد: امروز زمان تنها کار کردن نیست و ما باید شبکهمحور تلاش کنیم و از آرمها بگذریم تا به آرمانمان برسیم.
علامتی اضافه کرد: بعضیها معتقدند که کانون بایستی رویدادمحور باشد، در حالی که رویدادها را مؤسسات و مراکز دیگر میتوانند برگزار کنند و ما باید کار ریشهای و بنیادی انجام دهیم و نقش تولیگری را حفظ کنیم.
کانون به دنبال رقابت با بخش خصوصی نیست
او با تأکید بر اینکه کانون به دنبال رقابت با بخش خصوصی نیست، گفت: کانون طی دو سال اخیر از 50 ناشر کودک و نوجوان کتاب خریداری کرده و رویکرد حمایتی دارد.
او اضافه کرد: در حوزه سینما نیز طی دو سال گذشته شش فیلم «بچه زرنگ»، «در آغوش درخت»، «باغ کیانوش»، «ظاهر»، «زیبا صدایمکن» و «چشم بادومی» تولید شده که محصول تعامل با نهادهایی نظیر حوزه هنری و بنیاد سینمایی فارابی است.
مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان افزود: انیمیشن سینمایی «بچه زرنگ» به عنوان محصول کانون پرورش فکری، دو میلیون نفر مخاطب داشت که برای تماشای این اثر فاخر فرهنگی، 45 هزار تومان هزینه بلیت دادند.
زمان پخش سریال «بچه زرنگ»
علامتی افزود: هدف ما از ساخت انیمیشن سینمایی «بچه زرنگ» کاراکترسازی بود، سریال «بچه زرنگ» از خرداد سال آینده پخش میشود و فصل دوم این فیلم نیز در سال 1407 به نمایش درمیآید.
او اضافه کرد: «بچه زرنگ» در قالب پخش بین الملل و اکران جهانی در اسرائیل نیز اکران شد و ضربه نرم و فرهنگی جمهوری اسلامی به پیکره رژیم صهیونیستی بود.
مجید مجیدی برای کانون فیلم میسازد
مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان همچنین به موفقیت فیلم «زیبا صدایمکن» در چهلوسومین جشنواره فیلم فجر اشاره کرد و گفت: ما علاوه بر حمایت از کارگردانان جوان و فیلماولی، امسال فیلم «زیبا صدایمکن» را به کارگردانی رسول صدرعاملی در جشنواره داشتیم که این فیلم از یکی از کتابهای کانون به همین نام اقتباس شده بود و در حال حاضر مجید مجیدی نیز با حمایت کانون در چابهار در حال سخت فیلمی با موضوع عدالت آموزشی است.
علامتی در خصوص تلاشهای کانون در رونق صنعت اسباببازی نیز عنوان کرد: 300 تولیدکننده صنعت اسباب بازی در کشور شناسایی شدند، 120 تولیدکننده پای کار آمدند و با پیگیری کانون تعرفه واردات اسباببازی در راستای حمایت از تولیدکنندگان داخلی افزایش یافت و هر اسباب بازی که به تأیید کانون برسد از مالیات نیز معاف میشود.
افزایش سهم اسباببازی ایرانی
وی اضافه کرد: کانون به دنبال رقابت با فعالان صنعت اسباببازی نیز نیست و با رویکردهای فعلی، میزان حجم تولید اسباببازی ایرانی از 10 درصد به 40 درصد در کشور رسیده است.
توجه به تئاتر کودک در سال آینده
مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان از پیشبینی بودجه 100 میلیاردی تولید و انتشار کتاب در کانون طی سال آینده خبر داد و گفت: همچنین در سال آینده از تولیدات تئاترهای کودک و نوجوان در استانها حمایت خواهیم کرد و سال آینده، سال توجه به تئاتر کودک است.
علامتی همچنین بر لزوم تلاش برای افزایش ضریب انعکاس رسانهای برنامههای کانون تأکید کرد و گفت: تولیدات تلویزیونی اینستاگرامی و پلتفرمی کانون باید تقویت شود و دائماً در دسترس باشد.
آمادگی کانون برای تعامل با نهادهای حوزوی
او در بخش پایانی سخنان خود از آمادگی کانون پرورش فکری برای تعامل با نهاد و مراکز حوزوی تأکید کرد و گفت: دست نهادهای حوزوی را برای تربیت تخصصی مربی کودک و نوجوان به گرمی میفشاریم و بایستی در حوزه کودک و نوجوان شاهد تقسیم کار ملی و نقشآفرینی همه نهادها باشیم.
مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خاطرنشان کرد: تمامی دستگاهها و نهادهای مرتبط و غیر مرتبط باید نسبتبه حوزه کودک و نوجوان دغدغهمند باشند.