شناخت مخاطب و کاهش فقر یادگیری کلید تربیت نسل آینده است

مشاور وزیر آموزش و پرورش بر لزوم تطبیق برنامه‌های کانون با نیازهای نسل دیجیتال، تقویت کتاب‌خوانی و همکاری با خیران برای کاهش فقر یادگیری تأکید کرد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، علی زرافشان مشاور وزیر در تحقق عدالت آموزشی و تضمین کیفیت یادگیری برای همه دانش‌آموزان در گردهم‌آیی فصلی معاونان و مدیران کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سراسر کشور با بیان این مطلب با اشاره به اهمیت نقش کانون در تربیت نسل آینده، بر لزوم توجه به تحولات فرهنگی و نیازهای نسل جدید تأکید کرد.

او با بیان این‌که کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، مجموعه‌ای پویا و اثرگذار در حوزه فرهنگ و تربیت است، افزود: «کانون با گذشت سال‌های طولانی از انقلاب اسلامی، هم‌چنان مجموعه‌ای پویا در جهت تحقق اهداف تربیتی است و توانسته نقش‌آفرین باشد و هنوز به عنوان یک نقطه ثقل در برنامه‌های فرهنگی کشور به کانون توجه می‌شود و روی کانون از این جهت حساب می‌شود.»

زرافشان در این نشست، با اشاره به اهمیت نقش مربیان کانون در تربیت نسل آینده، گفت: «مربیان کانون، طلایه‌داران تربیت نسل آینده هستند و نقش بی‌بدیلی در پرورش استعدادها و شکل‌دهی شخصیت کودکان و نوجوانان دارند.»

او در سخنان خود به اهمیت مخاطب‌شناسی و تطبیق برنامه‌های کانون با نیازهای نسل دیجیتال اشاره کرد و گفت: «بدون شناخت مخاطب و زبان او، نمی‌توانیم در کار فرهنگی موفق باشیم. نسل جدید نیازهای ویژه خود را دارد و ما باید برنامه‌های خود را با این نیازها هماهنگ کنیم.»

رییس هیات مدیره کانون هم‌چنین به تغییر عادت‌های مطالعه در جامعه اشاره کرد و افزود: «امروزه فرهنگ مطالعه به سمت محتوای دیجیتال و پادکست‌ها حرکت کرده است. ما باید این تغییرات را درک کنیم و از ابزارهای جدید برای ترویج کتاب‌خوانی استفاده کنیم.»

در بخش دیگری از این نشست، زرافشان به موضوع فقر یادگیری در بین دانش‌آموزان اشاره کرد و گفت: «بر اساس گزارش‌های بانک جهانی، درصد قابل توجهی از دانش‌آموزان ایرانی در پایه چهارم ابتدایی قادر به خواندن متن‌های ساده نیستند. این موضوع نیازمند توجه جدی است و کانون می‌تواند با فعالیت‌های فرهنگی و هنری خود در کاهش این فقر یادگیری نقش مؤثری ایفا کند ...»

رییس هیئت مدیره کانون پرورش فکری افزود: «شما مدیران عزیز توانستید موقعیت‌شناسی بکنید و متناسب با تحولات محیطی و تحولات فرهنگی و تحولات موقعیتی که در کشور اتفاق افتاده، به اقتضای این تحولات، در واقع برنامه‌های خودتان را برای مخاطبان متناسب‌سازی بکنید و با آن تناسب کار را پیش ببرید و بتوانید پاسخ‌گوی نیازهای مخاطبان باشید.»

مشاور وزیر آموزش و پرورش در بخش دیگری از سخنان خود به اهمیت مخاطب‌شناسی در فعالیت‌های فرهنگی اشاره کرد و گفت: «بدون مخاطب‌شناسی نمی‌توانیم توفیقی به دست بیاوریم. بدون شناخت زبان مخاطب نمی‌توانیم با آن‌ها هم‌سخن بشویم و نمی‌توانیم با آن‌ها ارتباط برقرار کنیم و در واقع به یک مبادله پیام با هم بپردازیم.»

زرافشان در پایان سخنان خود به اهمیت همکاری کانون با سایر نهادها و سازمان‌ها و طرح «هر کلاس درس یک قفسه کتاب» که با جامعه یاوری در حال اجراست در راستای ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی اشاره کرد و گفت: «امیدوارم که با همکاری و هم‌افزایی بتوانیم در راستای تحقق اهداف کانون و خدمت به کودکان و نوجوانان این مرز و بوم گام‌های موثری برداریم.»

در ادامه این نشست که روز ۸ اسفند ۱۴۰۳ در مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون برگزار شد، مدیران کل کانون استان‌ها به بیان دیدگاه‌ها و نظرات خود درباره مسائل مختلف کانون پرداختند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 5 =