به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان چهارمحال و بختیاری در ادامهی نشست ادبی «دو پنجره» و در نوبت عصر روز پنجشنبه ۲ اسفند ۱۴۰۳، شیوههای نوین داستاننویسی برای مربیان و فعالان ادبی کانون استان آموزش داده شد تا این شیوهها در کارگاههای مراکز، به نوجوانان علاقهمند منتقل شود.
مدرس این کارگاه، با اشاره به اینکه اعضا در یک دورهی آموزشی مفید میتوانند به راحتی بنویسند یا داستان خوب را از بد تشخیص دهند گفت: بچهها را به سمتی ببرید که بتوانند بخشی از واقعیتهای زندگی خود را بنویسند تا آیینهای از زندگی نوجوان امروز باشند و تجربههای زیستی خود را بنویسند.
اسماعیل اللهدادی در ادامه گفت: سوژه، فکر اولیه یا ایده در داستان نویسی، از اصول اولیه داستاننویسی است. وی افزود: یک ایدهی خوب باید روابط علی، معلولی داشته باشد، گره داستان منطقی باشد و جای هیچ سوالی برای مخاطب نگذارد و غیر معمولی باشد.
اللهدادی، زاویهی دید در داستاننویسی را گام دوم داستاننویسی دانست و افزود: زاویهی دیدهای داستانی عبارتاند از: اول، دوم، سوم شخص و دانای کل که بهترین زاویه برای نوشتن، زاویه دید اولشخص هست اما ممکن است نویسنده در دام خاطرهنویسی بیافتد و در آموزشهای اولیه بهتر است اعضا با زاویه دید دانای کل به تمرین نویسندگی بپردازند.
این نویسندهی کشوری در ادامه گفت: شروع داستان باید به بهترین نحو باشد و در دو سه سطر اول، مخاطب را کنجکاو کند؛ شخصیتها را معرفی کند؛ حدسهایی از داستان برای مخاطب داشته باشد و دارای ابهام باشد.
وی شروع گفتوگو و موقعیت را بهترین شروع برای داستان دانست و در اینباره اضافه کرد: اعضا را از شروع توصیفی منع کنید و داستان را از سر بزنگاه که ایجاد گره کند شروع کنید.
شخصیتپردازی و خلق شخصیت و موقعیت، درگیر تیپسازی نشدن اعضا، دیالوگ و گفتگو، توصیف و فضاسازی در داستان، موضوع و درونمایه، انتخاب اسم مناسب برای داستان با ذکر ویژگیهای یک نام مناسب، از دیگر مباحثی بود که در این نشست آموزشی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.