به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان فارس، در ۱۳ اسفند۱۴۰۳، فرزانه اخوت، نیکوکار برجسته، با هدف ترویج فرهنگ مطالعه و فراهمسازی فرصتهای برابر آموزشی برای کودکان نابینا و کمبینا، مجموعهای از کتابهای بریل را به مرکز داراب اهدا کرد.
این اقدام خیرخواهانه در راستای ارتقاء دسترسی این گروه از کودکان به منابع آموزشی و ادبی صورت گرفته است.
این مجموعه به کودکان نابینا و کمبینا این امکان را میدهد؛ که با بهرهگیری از تواناییهای خود، دنیای وسیع ادبیات را کشف کرده و از لذت مطالعه برخوردار شوند.
فرزانه اخوت در این مراسم گفت: مطالعه حق طبیعی هر کودکی است؛ و من امیدوارم این مجموعه کتابها فرصت جدیدی برای رشد دانش و آگاهی کودکان نابینا و کمبینا فراهم آورد.
مجموعه اهدایی شامل داستانهای متنوعی است؛ که به خط بریل چاپ شدهاند؛ و به این ترتیب امکان مطالعه مستقل و تقویت مهارتهای خواندن را برای این کودکان فراهم میکند.
نرگس حجت، مسئول مرکز دارابیک در مراسم اهدای کتابها ضمن تقدیر از این اقدام، بر اهمیت گسترش منابع مطالعاتی مناسب برای این کودکان تأکید کرده و بر ضرورت حمایتهای بیشتر برای ارتقاء شرایط تحصیلی و فرهنگی این گروه خاص از جامعه تأکید نمود.
وی در خصوص اقدام اخیر فرزانه اخوت، نویسنده و نیکوکار برجسته، در اهدای کتابهای بریل به این مرکز گفت: فرزانه اخوت که علاقه خاصی به فعالیتهای کانون دارند؛ جزو گروه مولفان «فرهنگنامه کودکان و نوجوانان» هستند. ایشان تا کنون بیش از ۱۲۰ کتابخانه در مناطق مختلف ایران تأسیس کردهاند.
در سفر قبلی ایشان و در جریان بازدید از مرکز داراب، مشکلات دسترسی به کتاب برای روشندلان مطرح شد؛ و در نتیجه، فرزانه اخوت وعده دادند؛ که در سفر بعدی خود کتابهایی به خط بریل به مرکز اهدا خواهند کرد.
حجت افزود: در ادامه، فرزانه اخوت در بازدید بعدی خود از داراب، یک کارتن شامل ۴۰ جلد کتاب خط بریل که تماماً از انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بودهاند، به مرکز ما اهدا کردند. ما تعدادی از این کتابها را در مرکز داراب گذاشتیم؛ و باقی آنها را به مدرسه استثنایی، مرکز یک و دو، زرین دشت و همچنین کتابخانههای عمومی ارسال کردیم؛ تا کودکان و افراد نابینا و کمبینا در این مناطق نیز از این منابع بهرهمند شوند.
این اقدام نیکوکارانه گامی مهم در ارتقاء دسترسی به منابع آموزشی برای کودکان و افراد با نیازهای ویژه به شمار میرود؛ و نشاندهنده اهتمام به ایجاد فرصتهای برابر آموزشی و فرهنگی برای همه افراد جامعه است.