نمایش عروسکی «فیل کوچولو، دماغت کو؟» ترکیب آموزش تربیتی و خداشناسی برای کودکان

به مناسبت پایان سال تحصیلی و آغاز اوقات فراغت، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان کازرون از ابتدای فروردین تا هشتم اردیبهشت ۱۴۰۴، نمایش عروسکی «فیل کوچولو، دماغت کو؟» را ویژه گروه سنی نوباوه و نوخوان به اجرا گذاشت. این نمایش با هدف ارتقاء تعامل کودکان با مفاهیم آموزشی و تربیتی و توجه به خداشناسی، توانست فضایی جذاب و آموزنده برای کودکان فراهم آورد.

به گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان فارس، به مناسبت جشن پایان سال تحصیلی و آغاز اوقات فراغت، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان کازرون از ابتدای فروردین تا هشتم اردیبهشت ۱۴۰۴، نمایش عروسکی «فیل کوچولو، دماغت کو؟» را ویژه گروه سنی نوباوه و نوخوان برگزار کرد. این نمایش علمی و تربیتی با هدف ارتقای تعامل کودکان با مفاهیم آموزشی و تربیتی، آموزش غیرمستقیم و توجه به مفاهیم معنوی همچون خداشناسی طراحی و اجرا شد.

نمایشنامه این اثر، اقتباسی آزاد از کتاب «فیل کوچولو، دماغت کو؟» بوده که توسط زینب سجودی، مسئول مرکز کانون کازرون بازنویسی و کارگردانی شد. طراحی و اجرای دکور نیز بر عهده وی بوده و زینب دهقانیان‌فرد، کارشناس آفرینش‌های ادبی استان، علاوه بر سرایش ترانه‌ای ویژه برای این اثر، در ساخت عروسک‌ها، عروسک‌گردانی و صداپیشگی نیز مشارکت داشت. همچنین، دو عضو فعال کانون، زهرا خداپرست و شیدا خوشنام، در اجرای نمایش به‌طور چشمگیری همکاری کردند.

در داستان این نمایش، فیلی کوچک تلاش می‌کند تا مانند پدرش رفتار کند، اما در مسیر این تلاش با چالش‌هایی روبه‌رو می‌شود و در نهایت درمی‌یابد که هر فرد باید بر اساس توانایی‌های واقعی خود عمل کند. پیش از آغاز نمایش، آموزگاران به همراه مربیان کانون، فعالیت‌های علمی مرتبط با موضوع نمایش را برای کودکان انجام داده و ترانه‌ای تربیتی را نیز با آن‌ها تمرین کردند تا در حین اجرای نمایش، مشارکت مؤثری داشته باشند.

زینب سجودی در حاشیه اجرای نمایش با اشاره به نقش روان‌شناختی نمایش‌های عروسکی گفت: نمایش عروسکی ابزاری مؤثر برای برقراری ارتباط غیرمستقیم با ذهن و احساس کودک است. از طریق داستان و بازی، مفاهیم پیچیده تربیتی به زبانی ساده و قابل‌فهم منتقل می‌شود.

وی افزود: مشارکت فعال کودکان در نمایش، به تقویت احساس تعلق، مسئولیت‌پذیری و اعتمادبه‌نفس آن‌ها کمک می‌کند و همراهی با شخصیت‌های عروسکی، نقش مهمی در پرورش تخیل، رشد هوش هیجانی و تقویت مهارت‌های اجتماعی دارد. در کانون باور داریم که آموزش مؤثر نیازمند تلفیق تجربه و لذت است؛ و نمایش عروسکی این دو عنصر را به‌خوبی با هم ترکیب می‌کند.

 وی در پایان گفت: یکی از جنبه‌های برجسته این نمایش، توجه به مفهوم خداشناسی و نقش آن در تربیت کودکان بود. این اثر با استفاده از داستان‌های ساده و جذاب، مفاهیم معنوی و ارتباط انسان با خدا را به کودکان معرفی کرده و بر اهمیت رشد معنوی و اخلاقی تأکید داشت. در واقع، این نمایش با خلق فضایی امن و تعاملی، به کودکان این فرصت را می‌دهد که به طور غیرمستقیم با مفاهیم خداشناسی آشنا شوند و درک بهتری از دنیای معنوی پیدا کنند.

این برنامه با استقبال پرشور کودکان و خانواده‌ها روبه‌رو شد و گامی مؤثر در غنی‌سازی اوقات فراغت کودکان به شمار می‌رود. نمایش عروسکی «فیل کوچولو، دماغت کو؟» ترکیب آموزش تربیتی و خداشناسی برای کودکان

نمایش عروسکی «فیل کوچولو، دماغت کو؟» ترکیب آموزش تربیتی و خداشناسی برای کودکان

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha