به گزارش روابطعمومی ادارهکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان فارس، مرکز فرهنگی و هنری سروستان در روزهای ۲۲ و ۲۳ تیر ۱۴۰۴، ویژهبرنامهای فرهنگی و آموزشی با محوریت نماز برگزار کرد؛ که با استقبال خوب اعضا همراه شد.
این برنامه در فضایی دوستانه و صمیمی با هدف ترویج فرهنگ نماز، دعا، مهربانی و اهمیت هدیه دادن در میان اعضاء برگزار گردید.
در ابتدای برنامه، مسئول مرکز با اعضاء درباره اهمیت نماز در زندگی روزمره، نقش دعا در آرامش روحی و روانی، ارزش مهربانی در روابط انسانی و همچنین سنت هدیه دادن به عنوان نشانه محبت و احترام گفتگو کرد. این گفتوگو باعث شد تا فضای برنامه با روحیهای مثبت و مشارکتی شکل بگیرد؛ و اعضاء بیشتر با مفاهیم مطرح شده ارتباط برقرار کنند.
پس از این بخش، اعضاء در دو گروه مجزا کتاب «دعاهای زمینی پدربزرگ» و مجموعهای از دعاهای صلح جهانی را مطالعه کردند؛ و درباره مضامین و پیامهای موجود در این دعاها بحث و تبادل نظر کردند. این فعالیت گروهی موجب شد تا اعضا با معانی عمیق دعاها بیشتر آشنا شوند؛ و احساس مسئولیت خود نسبت به صلح و مهربانی را درک کنند.
در ادامه، ملزومات لازم برای فعالیتهای هنری و نوشتاری در اختیار اعضاء قرار گرفت؛ و از آنها خواسته شد تعدادی از دعاها را نوشته و برای یکی از دعاها نقاشی بکشند.
پس از پایان این فعالیت، نوشتهها و نقاشیها جمعآوری و به صورت یک دفترچه ویژه طراحی و آماده شد؛ تا یادگاری از این برنامه فرهنگی باقی بماند.
بخش دیگر برنامه به شعرخوانی اختصاص داشت؛ که موضوعات شعرها مرتبط با اهداف برنامه یعنی نماز، دعا و مهربانی بود. اعضاء با انگیزه و شور، اشعار خود را خواندند؛ و فضای معنوی برنامه را غنیتر کردند.
همچنین، برای بخش پایانی، مجلههای قدیمی و باطله به صورت هدفمند در اختیار اعضاء قرار گرفت؛ تا متنها، اشعار و تصاویر مرتبط با موضوعات مطرح شده را جدا کنند؛ و از آنها کلاژی تهیه کنند. این فعالیت خلاقانه باعث شد تا اعضا به صورت عملی با مفهوم نشریه و طراحی کلاژ آشنا شوند؛ و به شکل ملموستری با مضامین برنامه ارتباط برقرار کنند.
برگزاری این ویژهبرنامه نشاندهنده اهمیت توجه به آموزشهای فرهنگی و دینی در محیطهای غیررسمی و نقش آنها در تقویت ارزشهای انسانی و اجتماعی است.
مرکز سروستان با اجرای چنین برنامههایی در تلاش است؛ تا زمینه رشد و پرورش اعضاء را در حوزههای معنوی و هنری فراهم آورد؛ و ارتباط آنان با مفاهیم مهمی چون نماز، دعا و مهربانی را به شکل تعاملی و خلاقانه تقویت کند.