تأکید بر ارتباط مؤثر مربی با خانواده در تربیت نوجوانان

چهارمین جلسه از مباحث تربیتی استاد دکتر حبیب الله حلیمی، به بررسی نقش ارتباط مربی با خانواده و تأثیر آن در فرآیند تربیتی نوجوانان اختصاص داشت.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان مازندران، در این نشست، دکتر حلیمی اهمیت ارتباط فعال مربی با خانواده نوجوان را کلیدی‌ترین عامل در شناخت درست شخصیت او دانست و بیان کرد: تا زمانی که این ارتباط برقرار نشود، درک کامل از نیازها و ویژگی‌های نوجوان دشوار خواهد بود.

از جمله نکات مطروحه  در این نشست می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • هویت‌یابی نوجوان: مربی باید به نوجوان در مسیر شکل‌گیری و حفظ هویت فردی‌اش کمک کند.
  • گفت‌وگوی مؤثر: خانواده و مربی باید اهل گفت‌وگو با نوجوان باشند، به تحلیل مسائل بپردازند و فضای تبادل نظر ایجاد کنند.
  • صمیمیت در محیط تربیتی: افزایش حس صمیمیت در خانه و محیط فعالیت نوجوان به شکل‌گیری اعتماد کمک می‌کند.
  • کسب مقبولیت و کاریزما: مربی باید برای نوجوان چهره‌ای جذاب، قابل اعتماد و قابل پذیرش داشته باشد.
  • برخورد با ناهنجاری‌ها: به‌جای تمرکز بر جنبه‌های منفی، باید نقاط قوت نوجوان تقویت شود.
  • تغییر نقش‌های تربیتی: مربی همیشه ناظر نباشد؛ گاهی به نوجوان فرصت مدیریت داده شود و اجازه انتقاد و تعامل داده شود.
  • پرهیز از افراط و تفریط: در برخورد با نوجوان تعادل حفظ شود و روش‌های تحمیلی کنار گذاشته شود.
  • استفاده از روش‌های مشارکتی: کارسپاری، استفهام و مشارکت جایگزین فرمان‌دهی شود.
  • قاطعیت همراه با احترام: صداقت، صراحت، احترام و حفظ استقلال، چهار مؤلفه اصلی در رفتار قاطعانه با نوجوان هستند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha