به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان مازندران، در این نشست، دکتر حلیمی اهمیت ارتباط فعال مربی با خانواده نوجوان را کلیدیترین عامل در شناخت درست شخصیت او دانست و بیان کرد: تا زمانی که این ارتباط برقرار نشود، درک کامل از نیازها و ویژگیهای نوجوان دشوار خواهد بود.
از جمله نکات مطروحه در این نشست می توان به موارد زیر اشاره کرد:
- هویتیابی نوجوان: مربی باید به نوجوان در مسیر شکلگیری و حفظ هویت فردیاش کمک کند.
- گفتوگوی مؤثر: خانواده و مربی باید اهل گفتوگو با نوجوان باشند، به تحلیل مسائل بپردازند و فضای تبادل نظر ایجاد کنند.
- صمیمیت در محیط تربیتی: افزایش حس صمیمیت در خانه و محیط فعالیت نوجوان به شکلگیری اعتماد کمک میکند.
- کسب مقبولیت و کاریزما: مربی باید برای نوجوان چهرهای جذاب، قابل اعتماد و قابل پذیرش داشته باشد.
- برخورد با ناهنجاریها: بهجای تمرکز بر جنبههای منفی، باید نقاط قوت نوجوان تقویت شود.
- تغییر نقشهای تربیتی: مربی همیشه ناظر نباشد؛ گاهی به نوجوان فرصت مدیریت داده شود و اجازه انتقاد و تعامل داده شود.
- پرهیز از افراط و تفریط: در برخورد با نوجوان تعادل حفظ شود و روشهای تحمیلی کنار گذاشته شود.
- استفاده از روشهای مشارکتی: کارسپاری، استفهام و مشارکت جایگزین فرماندهی شود.
- قاطعیت همراه با احترام: صداقت، صراحت، احترام و حفظ استقلال، چهار مؤلفه اصلی در رفتار قاطعانه با نوجوان هستند.