به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان فارس، در تیرماه ۱۴۰۴، مراکز فرهنگیهنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان فارس، با اجرای مجموعهای گسترده از برنامههای علمی، گامی مؤثر در مسیر ترویج فرهنگ علم و فناوری، تقویت تفکر خلاق و پژوهشمحور و پرورش روحیه جستوجوگری در میان اعضاء کودک و نوجوان برداشتند.
این فعالیتها با هدف آشنا ساختن مخاطبان با مفاهیم بنیادین علمی و ارتقاء سطح آگاهی آنان نسبت به پدیدههای طبیعی، فناوریهای نوین و مسائل زیستمحیطی، در قالب کارگاهها، نشستهای تخصصی، نمایشگاهها و برنامههای تعاملی متنوع در سراسر مراکز استان برگزار شد.
رویکرد برنامهریزی این دوره، بهرهگیری از آموزشهای مفهومی و تجربهمحور بود؛ که با مشارکت فعال مربیان علمی و فرهنگی و استقبال چشمگیر اعضاء، توانست فضایی الهامبخش و پویایی علمی را در مراکز کانون فارس ایجاد کند.
این فعالیتها در تقویم خود، هم به مناسبتهای علمی ملی و بینالمللی تکیه داشتند؛ و هم به موضوعات عمومی مورد علاقه کودکان و نوجوانان پرداختند.
در نهم تیرماه و همزمان با روز جهانی شهابسنگ، مرکز سروستان با برگزاری برنامهای آموزشی پیرامون منشأ شهابسنگها، مسیر حرکت آنها در فضا و تأثیراتشان بر زمین، زمینهای برای گفتوگو و طرح پرسشهای علمی در میان اعضاء فراهم کرد.
به فاصلهای کوتاه، در ۲۲ تیر و همزمان با روز جهانی سنگ، کانونهای مراکز یک صفاشهر ، یک شیراز و مرودشت، با تدارک کارگاههای آموزشی و نمایشگاهی، تلاش کردند؛ کودکان و نوجوانان را با ساختار، خواص و کاربردهای گوناگون سنگها در زندگی روزمره آشنا سازند. در همین روز، برنامههایی با محوریت فناوری اطلاعات در کانونهای مراکز داراب و یک شیراز برگزار شد؛ که به بررسی نقش فناوریهای نوین در زندگی معاصر و معرفی فرصتهای شغلی در عصر دیجیتال پرداخت.
در ادامه این رویدادهای علمی، ۲۹ تیرماه به مناسبت سالروز اعزام نخستین انسان به فضا، بهانهای شد؛ تا کانونهای مراکز فراشبند، ارسنجان، یک صفاشهر ، پاسارگاد و قیروکارزین با برگزاری کارگاههای تخصصی، پخش فیلمهای مستند و فعالیتهای ساخت ماکت فضاپیما، کودکان و نوجوانان را با دنیای ناشناخته فضا، تکنولوژیهای فضایی و تاریخ اکتشافات فضایی آشنا کنند.
در ۳۰ تیرماه نیز، همزمان با روز ملی خلبانان ایران، کانونهای مراکز صفاشهر یک و پاسارگاد، میزبان برنامههایی با موضوع معرفی حرفه خلبانی، اصول پرواز و نقش این حرفه در دفاع مقدس بودند.
علاوه بر مناسبتهای رسمی، مراکز کانون در نقاط مختلف استان با تدارک برنامههایی در حوزههای مختلف علوم پایه، محیط زیست، فناوری و زیستشناسی کوشیدند؛ فضای آموزشی متنوعی را برای گروههای سنی گوناگون فراهم کنند.
در کانون مرکز نیریز، کارگاههای علمی عمومی برای اعضاء برگزار شد؛ و در استهبان، موضوع شناخت پرندگان بومی و گونههای در معرض خطر انقراض مورد توجه قرار گرفت.
کانون مرکز صفاشهر یک نیز با برگزاری کارگاهی درباره دایناسورها، علاقهمندان به دنیای ماقبل تاریخ را جذب کرد؛ در حالی که کانون مرکز یک شیراز برنامهای با عنوان «آب، انگور و دانش» را برای معرفی پیوند میان طبیعت، کشاورزی و علوم زیستی ارائه داد.
درکانون مرکز لارستان، آموزش مفهوم فنر و کاربردهای مکانیکی آن، موضوع یک کارگاه آموزشی جذاب بود؛ و کانون مرکز فراشبند نیز به بررسی گربهسانان بزرگ و ضرورت حفاظت از زیستگاههای آنها پرداخت. همچنین کانون مرکز دو صفاشهر با اجرای برنامه «آزمایشگر کوچک»، کودکان را با انجام آزمایشهای ساده و در عین حال کاربردی علمی، به تجربه عملی علوم تشویق کرد. کانون مرکز دو جهرم نیز در برنامهای با محوریت خورشید و انرژیهای تابشی، مباحث زیستمحیطی را به زبان کودکانه مطرح ساخت.
فعالیتهای علمی تیرماه به این موارد محدود نبود. آموزش مفاهیم ابتدایی رباتیک و ساخت رباتهای ساده درکانونهای مراکز آباده و صفاشهر دو، نشستهایی درباره هوش مصنوعی و چالشهای اخلاقی آن در داراب و یک شیراز، و نیز برنامههای متنوع در حوزه نجوم، رصد آسمان شب و شناخت منظومه شمسی در کانونهای مراکز پاسارگاد، ارسنجان و دوصفاشهر ، از جمله دیگر محورهای مورد توجه در این دوره بودند.
این رویدادها در چارچوب برنامهریزی آموزشی و پژوهشی واحد آموزش و پژوهش کانون پرورش فکری فارس و با همراهی مربیان متخصص و مشتاق حوزه علم و فناوری به اجرا درآمدند.
آنچه در این مجموعه فعالیتها برجسته بود، تلاش برای ایجاد بستری فعال، پرسشبرانگیز و خلاقانه برای رشد ذهنی و ارتقاء توانمندیهای شناختی و علمی کودکان و نوجوانان بود؛ بستری که با تکیه بر تجربه و تعامل، آنان را برای نقشآفرینی در دنیای پیچیده و پویای امروز و فردا آماده میسازد.