کد خبر: 360044
تاریخ انتشار: ۲ شهریور ۱۴۰۴ - ۱۳:۱۰
بازدید 25
خلاقیت کودکان و مشارکت خانواده‌ها در دومین ورکشاپ کانون مرکز شماره‌شش شیراز

کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان مرکز شماره‌شش شیراز، دومین ورکشاپ نقاشی خود را با محوریت خلاقیت، آموزش تکنیک‌های نوین هنری و مشارکت فعال خانواده‌ها برگزار کرد. این برنامه با استقبال گسترده کودکان و مادران همراه، فضایی پرانرژی و صمیمی برای تقویت مهارت‌های هنری و ارتباط عاطفی والدین و فرزندان فراهم آورد.

به‌گزارش روایط‌عمومی اداره‌کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان فارس، در ۲۷ مرداد ۱۴۰۴، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان مرکز شماره‌شش شیراز، دومین ورکشاپ نقاشی خود را با محوریت خلاقیت، آموزش تکنیک‌های نوین هنری و مشارکت فعال خانواده‌ها برگزار کرد. 


این برنامه با استقبال گسترده کودکان و مادران همراه، فضایی پرانرژی و صمیمی برای تقویت مهارت‌های هنری و ارتباط عاطفی والدین و فرزندان فراهم آورد.

در این ورکشاپ، که با هدف تقویت مهارت‌های دست‌ورزی و حس زیبایی‌شناسی در کودکان طراحی شده بود، دو فعالیت هنری متفاوت به اجرا درآمد. 

ابتدا کودکان همراه با والدین خود نقاشی درخت پرشکوفه را تجربه کردند؛ فعالیتی که علاوه بر آموزش تکنیک‌های رنگ‌آمیزی، فرصت تمرکز و افزایش دقت را برای کودکان فراهم آورد. تکنیک استفاده از گوش‌پاک‌کن برای خلق شکوفه‌ها با رنگ‌های متنوع، روشی نوآورانه و ساده بود که به افزایش هماهنگی چشم و دست کودکان کمک کرد. به کارگیری دو رنگ صورتی با شدت متفاوت به منظور ایجاد عمق و بعد در نقاشی، علاوه بر آموزش ترکیب رنگ، توانایی تفکیک رنگ‌ها و شناخت طیف‌های رنگی را در کودکان تقویت کرد.

در بخش دوم ورکشاپ، تکنیک‌های چاپ برگ و چاپ با پلاستیک‌های خاص برای خلق نقاشی دسته‌گل به کار گرفته شد. استفاده از برگ‌های درخت ازگیل به دلیل بافت ویژه، علاوه بر آموزش هنر چاپ، تجربه‌ای ملموس از ارتباط کودکان با طبیعت را فراهم کرد؛ که  به افزایش آرامش و تقویت حس کنجکاوی در کودکان کمک کرد. چاپ با پلاستیک‌های ضربه‌گیر نیز به عنوان روشی خلاقانه، فرایند کشف و تجربه مواد مختلف را به کودکان آموزش داد؛ و تمرکز حواس را در آن‌ها افزایش داد.

اجرای این برنامه‌ها تحت مدیریت سحر میمندی، مربی هنری مرکز، و با همکاری پرشور مریم آل‌بهبهانی مربی‌مسئول مرکز و  والدین انجام شد.

حضور فعال مادران در فرایند آموزش نه تنها نشان‌دهنده اهمیت خانواده‌محوری در این مرکز بود، بلکه به تقویت رابطه عاطفی والدین و کودکان کمک کرد؛ موضوعی که در روانشناسی کودک نقش مهمی در شکل‌گیری اعتماد به نفس و ارتقاء سلامت روان دارد. 

در بسیاری از لحظات، شور و شوق مادران از خود کودکان نیز بیشتر بود؛ و این هم‌افزایی هیجانی، فضای پرنشاط و انگیزشی برای یادگیری و خلق اثرهای هنری فراهم آورد.

شایان ذکر است؛ نخستین ورکشاپ این مرکز پیش‌تر در ۲۵ تیر ۱۴۰۴ برگزار شده بود؛ و در آن دو تکنیک چاپ با استفاده از پلاستیک‌های ساده آموزش داده شد. این تکنیک‌ها که شامل چاپ با کیسه فریزر باد شده و گره‌خورده و چاپ با پلاستیک‌های قیفی مخصوص شیرینی‌پزی بود؛ و به کودکان فرصتی برای تجربه نوآورانه با رنگ و فرم داد.

  این ورکشاپ نیز بازخوردهای مثبتی از سوی والدین و کودکان دریافت کرد.

مرکز شماره‌شش شیراز با استمرار برگزاری این نوع ورکشاپ‌ها، تلاش می‌کند محیطی پویا و خلاق فراهم آورد؛ که در آن علاوه بر آموزش مهارت‌های هنری، رشد روانی و اجتماعی کودکان نیز مورد توجه قرار گیرد.


 هدف این مرکز فراتر از آموزش هنر، ایجاد فضایی برای تعامل والدین و فرزندان است؛ تا کودکان در بستر خانواده و حمایت والدین، خلاقیت و اعتماد به نفس خود را پرورش دهند؛ و تجربه‌ای سرشار از شادی و یادگیری کسب کنند.

خلاقیت کودکان و مشارکت خانواده‌ها در دومین ورکشاپ کانون مرکزشش شیراز

خلاقیت کودکان و مشارکت خانواده‌ها در دومین ورکشاپ کانون مرکزشش شیراز

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha