به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان یزد، در این نشست که ظهر روز سه شنبه ۴ شهریور ۱۴۰۴ در بستر مجازی بله برگزار شد، مربیان ادبی بر لزوم هویتبخشی ادبی خود در فعالیتهای مراکز فرهنگی هنری تاکید کردند.
در این نشست در خصوص کارگاههای ادبی به ویژه کارگاه شعر سرایی خلاق و نبود اقبال مربیان استان برای برگزاری این کارگاه بحث و تبادل نظر شد.
فریبا قیومیزاده مسئول انجمن شعر آفرینش یزد در این نشست در خصوص دلایل کمتوجهی به کارگاههای شعرسرایی خلاق یادآور شد: مربیان تصور میکنند برگزاری کارگاههای شعرسرایی کار بسیار سختی است، در صورتی که این طور نیست، چون مربیان خلاق هستند میتوانند به آسانی با شیوههای خلاق کارگاه را به خوبی برگزار کنند.
وی همچنین بر مطالعه کتابهایی که شیوههای وزن و قافیهسازی خلاق، و نحوه برگزاری کارگاههای شعر را آموزش میدهند مانند کتابهای اسماعیل امینی تاکید کرد.
در ادامه فاطمه قانع مربی ادبی استان نیز جلسات نقد و بررسی اشعار شاعران برای مربیان و اعضا به طور جداگانه را در تقویت کارگاههای شعر موثر دانست.
این در حالی است که فرزانه سعادتمند دیگر مربی ادبی استان ضمن تایید این نکته بر لزوم مطالعه اشعار خوب شاعران امروز تاکید کرد و این مهم را در پرورش ذوق ادبی و شاعرانه اعضا تاثیرگذار ارزیابی کرد.
اعظم جلالیان مربی ادبی فرهنگی مرکز شماره چهار یزد و بخش مکاتبهای در ادامه گفت: قطعا ما مربی فرهنگی ادبی هستیم؛ لازم است در کنار فعالیتهای فرهنگی فعالیت ادبی را چون گذشته به بهترین نحو برگزار کنیم.
وی از جذب عضو مکاتبهای در مهرماه سال جاری خبر داد و اظهار امیدواری کرد؛ واحد آفرینشهای ادبی بتواند با کتابخانه پستی در جذب اعضا همکاری موثری داشته باشد.
طاهری زاده مربی ادبی مرکز فرهنگی هنری مروست نیز بر لزوم تعامل بیش از پیش بین مربیان استان در برگزاری کارگاه و توانمندسازی مربیان اشاره داشت.
در بخشی از این نشست مجازی عالیه سلطانی کارشناس ادبی استان یزد نیز بر لزوم هویت ادبی مربیان ادبی فرهنگی تاکید کرد و گفت: قطعا انجام فعالیت فرهنگی بخشی از ماموریت شما عزیزان در مراکز است؛ اما هویت تخصصی شما در کارگاههای شعر، داستان و نوشتن خلاق و خوانش متون ادبی باید حفظ شود.
وی افزود: سامانه جامع ثبت فعالیتها به طور جدی از ستاد رصد می شود و ثبت فعالیتهای ادبی و فرهنگی نمودار آمار استان را افزایش میدهد و تاکید ستاد بر این نکته است که هر مربی ادبی تمام وقت علاوه بر فعالیت ادبی در هفته ملزم است تا سه فعالیت فرهنگی نیز روزانه انجام دهد و ثبت کند.
سلطانی در ادامه بر اهتمام مربیان ادبی در برگزاری پویش تابستان با گلستان که از برنامههای سال ۱۴۰۴ آفرینشهای ادبی و مشارکت حداکثری اعضا در سومین مسابقه ادبی آذرآفرین تاکید کرد.
گفتنی است فعالیت ادبی در ۱۰ مرکز فرهنگی هنری استان یزد فعال است و از میان ۱۰ مربی فعال در استان یزد ۶ مربی تمام وقت ادبی فرهنگی هستند.