به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان کرمانشاه، این استان در دوازدهمین دوره مجلس دانشآموزی جمهوری اسلامی ایران با درخشش نماینده توانمند خود، حسام کریمی، عنواندار شد. این افتخار نه تنها نشاندهنده ظرفیتهای بالای نوجوانان کرمانشاهی است، بلکه گواهی بر اثربخشی برنامههای تربیتی و آموزشی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در این استان است.
مراسم افتتاحیه دوازدهمین دوره مجلس دانشآموزی جمهوری اسلامی ایران در روز چهارشنبه ۱۲ شهریور ۱۴۰۴ با حضور علی فلاحتکار، قائم مقام سازمان دانشآموزی کشور، نمایندگان سراسر کشور و جمعی از مسئولان بلندپایه وزارت آموزش و پرورش به صورت ترکیبی (حضوری و مجازی) برگزار شد. نمایندگان استانهای البرز، قم، تهران و شهرستانهای تهران به شکل حضوری در سازمان دانشآموزی حاضر شدند و نمایندگان سایر استانها از طریق ارتباط مجازی و برخط در ادارات کل آموزش و پرورش خود در این مراسم باشکوه شرکت کردند.
در این مراسم، نمایندگان مجلس دانشآموزی با قرائت سوگندنامه، تعهد خود را به ایفای مسئولیتهای محوله و نمایندگی از جامعه ۱۶ میلیونی دانشآموزان ایران اعلام کردند. علیرضا کاظمی، وزیر آموزش و پرورش، در این آیین با تأکید بر اینکه مجلس دانشآموزی میدانی برای تمرین مشارکت، دموکراسی و مهارتهای ارتباطی است، خاطرنشان کرد: «مجلس یک میدان خوب برای تمرین دموکراسی، مهارتهای ارتباطی در سطح ملی و مشارکت در فرایند تصمیمسازیها در نظام تعلیم و تربیت است» .
در همین راستا حسام کریمی، عضو مرکز فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان جوانرود استان کرمانشاه، با کسب حداکثر آرا به عنوان نماینده استان کرمانشاه در مجلس دانشآموزی کشور انتخاب شد. وی که پیش از این نیز در عرصههای مختلف فرهنگی، هنری و رسانهای درخشش داشته، به عنوان عضو هیئت رئیسه مجلس دانشآموزی کشور و مشاور وزیر آموزش و پرورش منصوب شد.
منیزهالسادات حسینی سرپرست کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان کرمانشاه ضمن ابراز خرسندی از درخشش اعضای کانون در عرصههای مختلف، بیان داشت: مجلس دانشآموزی به عنوان نهاد مشورتی و نظارتی دانشآموزان در نظام آموزش و پرورش ایران، نقش مهمی در انتقال مطالبات و مشکلات دانشآموزان به مسئولان دارد. این مجلس با هدف تمرین مشارکتجویی، مسئولیتپذیری و تعهد اجتماعی دانشآموزان تشکیل میشود و فرصتی است برای کسب مهارتهای مدیریتی، ارتباطی و تصمیمسازی .
وی افزود: در دوازدهمین دوره این مجلس، ۱۵۰ دانشآموز از سراسر کشور به عنوان نمایندگان جامعه دانشآموزی انتخاب شدهاند که به گفته قائم مقام سازمان دانشآموزی، «عصاره ۱۶ میلیون دانشآموز» هستند و رسالت انتقال مفاهیم، مطالبات و مشکلات دانشآموزان سراسر کشور را به مسئولین بر عهده دارند .
حسینی خاطرنشان کرد: این موفقیت نماینده کرمانشاه میتواند آثار مثبت متعددی برای استان به همراه داشته باشد و الهامبخشی به دیگر نوجوانان شود. درخشش حسام کریمی میتواند انگیزهبخش دیگر نوجوانان کرمانشاهی برای حضور فعال در عرصههای ملی باشد. این موفقیت نشاندهنده ظرفیتهای بالای آموزشی و پرورشی استان کرمانشاه است و با حضور مؤثر نماینده کرمانشاه در هیئت رئیسه مجلس دانشآموزی، امکان انتقال بهتر مطالبات و نیازهای آموزشی استان به سطح ملی فراهم میشود.
وی ادامه داد: درخشش حسام کریمی، نماینده کرمانشاه در مجلس دانشآموزی، نه تنها یک موفقیت فردی، بلکه نشانهای از ظرفیتهای نهفته نوجوانان مناطق مختلف ایران است. این موفقیت مرهون تلاشهای فردی وی و همچنین حمایتهای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان کرمانشاه است. بدون شک، حضور چنین جوانان مستعد و فعالی در عرصههای ملی، میتواند آینده درخشانی را برای نظام آموزشی و پرورشی ایران به ارمغان آورد.
بر همین اساس با توجه به صحبتهای وزیر آموزش و پرورش، به نظر میرسد که دوازدهمین دوره مجلس دانشآموزی با نگاه جدیتری به مشارکت دانشآموزان در تصمیمگیریهای آموزشی و پرورشی برگزار خواهد شد. علیرضا کاظمی تأکید کرده که «ضرورت دارد آییننامهها و دستورالعملهایی که مرتبط با مدرسه و مرتبط با سرنوشت دانشآموزان در دستورکار شورای عالی آموزش پرورش است در اختیار دانشآموزان قرار داده شود و نظرات دانشآموزان را داشته باشیم».
این رویکرد جدید میتواند زمینهساز تحولات مثبت در نظام آموزش و پرورش کشور باشد و به دانشآموزان امکان دهد تا در سرنوشت آموزشی خود نقش فعالتری ایفا کنند و این رویداد مهم نشان میدهد که با فراهم آوردن بسترهای مناسب آموزشی و حمایتی، استعدادهای درخشان نوجوانان از تمامی مناطق کشور، حتی مناطق کمتربرخوردار، میتوانند در سطح ملی بدرخشند و نقشآفرینی کنند.