کد خبر: 360554
تاریخ انتشار: ۱۵ شهریور ۱۴۰۴ - ۰۹:۳۶
بازدید 40
طرح «نماد»؛ تربیت نسلی شاد و توانمند

کارشناس مسئول کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان همدان، از اجرای طرح «نماد» (نظام مراقبت اجتماعی دانش‌آموزان) به عنوان یک رویکرد جامع برای مقابله با آسیب‌های اجتماعی خبر داد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری استان همدان، اعظم کیانی، کارشناس مسئول کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان همدان به مناسبت هفته اورژانش اجتماعی با برنامه رادیویی آوای کتاب و خبرنگار پایگاه خبری عصر همدان در خصوص برگزاری کارگاهای نماد و حال خوش زندگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان همدان گفت و گو کرد.

وی در این گفتگو صحبت‌های خود را با نقل قولی از امیرکبیر آغاز کرد و گفت: اگر قصد انجام کاری برای یک سال دارید، گندم بکارید؛ اگر قصد انجام کاری برای ده سال دارید، درخت بکارید؛ و اگر قصد انجام کاری برای عمر و صد سال دارید، انسان تربیت کنید.

وی با تأکید بر این جمله، تربیت انسان‌هایی دلسوز، متعهد، با اعتماد به نفس، راستگو و درستکار را اساس کار کانون پرورش فکری دانست و گفت: تمامی فعالیت‌ها و برنامه‌های کانون حول محور انسان‌سازی است و ما تلاش می‌کنیم انسان‌های شاد و درستکار را تربیت کرده و وارد جامعه کنیم.

کارشناس مسئول کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان همدان در ادامه به تشریح طرح «نماد» (نظام مراقبت اجتماعی دانش‌آموزان) پرداخت و این طرح را چارچوبی نظام‌مند برای مداخله سریع، به‌موقع و مؤثر در آسیب‌های اجتماعی دانش‌آموزان دانست که با ریاست وزارت آموزش و پرورش و همکاری نه دستگاه مختلف از جمله دادگستری، کمیته امداد، بهزیستی، کانون پرورش فکری و نیروی انتظامی اجرا می‌شود.

وی هدف اصلی این طرح را افزایش تاب‌آوری کودکان و نوجوانان عنوان کرد که در نهایت به پیشگیری، کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی منجر خواهد شد.

کیانی مطرح کرد: جلسات این کارگروه به طور میانگین هر دو هفته یک بار با حضور مقامات عالی برگزار می‌شود که نشان‌دهنده اهمیت این موضوع در بالاترین سطوح کشور است.

وی با اشاره به اینکه کانون پرورش فکری به عنوان «یک سقف امن برای کودکان و نوجوانان» شناخته می‌شود، به طرح «حال خوش زندگی» اشاره کرد که در مراکز کانون در حال اجراست.

کارشناس مسئول کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان همدان تصریح کرد: این طرح شامل آموزش هشت مهارت اصلی به کودکان و نوجوانان از جمله خودباوری، برقراری و تثبیت روابط مثبت، جرأت‌مندی، تقویت هوش هیجانی، خوش‌بینی، معنویت زندگی، امیدواری، شاد بودن است.

وی با تأکید بر اینکه تمامی برنامه‌های کانون حول این مهارت‌ها طراحی شده‌اند و کتاب‌های مرتبط با هر مهارت نیز دسته‌بندی و معرفی می‌شوند، گفت: برای مثال، کتاب «پرواز هم پرواز» برای آموزش مهارت خودباوری و «جعبه در جاکفشی» برای تقویت هوش هیجانی به بچه‌ها معرفی می‌شوند، عنوان کرد: مربیان کانون تلاش می‌کنند تا از طریق روخوانی و بلندخوانی این کتاب‌ها، تفکر جدیدی را در کودکان شکل دهند و بذر ایمان و تربیت را در آن‌ها بکارند.

کیانی با اشاره به برپایی و حضور تماشاخانه سیار در مناطق مختلف استان خصوصا مناطق محروم و کم برخوردار، بیان کرد: این مناطق بر اساس غربالگری‌های انجام‌شده، مناطقی هستند که بیشترین آسیب‌های اجتماعی را دارند.

وی حضور این تماشاخانه را اقدامی برای شاد کردن بچه‌ها و آموزش غیرمستقیم مهارت‌ها دانست و توضیح داد: تماشاخانه سیار به مناطقی می‌رود که شاید کودکانش امکان رفتن به سینما را نداشته باشند و از طریق برنامه‌هایی مانند قصه‌گویی، نقاشی و نمایش به صورت غیرمستقیم به آموزش مهارت‌ها می‌پردازد.

کارشناس مسئول کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان همدان به خانواده‌ها توصیه کرد: در صورت مشاهده مشکلات اولیه، با مربیان کانون در میان بگذارند؛ چرا که آن‌ها آموزش‌های لازم را دیده‌اند. در صورت جدی بودن آسیب، کودکان به مرکز مشاوره آموزش و پرورش ارجاع داده می‌شوند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha