بهگزارش روابط عمومی ادارهکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان گلستان، در آغاز برنامه، قصهای با موضوعی نجوم از مجموعهی خواندنی "قصههای پرنیان" نوشتهی محمدرضا شمس برای کودکان روایت شد. این قصه با بهرهگیری از عناصر خیالانگیز و زبان کودکانه، ذهن کودکان را به سوی آسمان، ستارهها و ماه هدایت کرد. اجرای دلنشین قصهگو، با فضاسازی زبانی و بیانی پرکشش، توانست ارتباط عاطفی قویای بین مخاطب و موضوع ایجاد کند و فضایی گرم و پُر از تخیل را رقم بزند.
پس از قصهگویی، نوبت به کارگاه گفتوگومحور با موضوع خسوف رسید. در این بخش، کودکان و نوجوانان با راهنمایی مربی علمی مرکز، با مفهوم ماهگرفتگی، علل وقوع آن و تفاوت آن با خورشیدگرفتگی آشنا شدند. با استفاده از مدلسازی ساده و ابزارهای آموزشی، روند شکلگیری خسوف بهصورت تصویری برای مخاطبان توضیح داده شد.
این بخش از برنامه با مشارکت فعال کودکان همراه بود؛ آنها پرسشهایی مطرح کردند، نظر دادند و بهصورت تعاملی مفاهیم علمی را یاد گرفتند. حضور ذهن، علاقه و اشتیاق بچهها در این بخش، نشاندهندهی موفقیت آن در برانگیختن حس کنجکاوی و تفکر علمی بود.
در ادامه، شرکتکنندگان در یک فعالیت هنری با محوریت تکنیک تکهچسبانی شرکت کردند. در این کارگاه، کودکان با استفاده از کاغذهای رنگی، مقوا و سایر ابزارها، تصویر خلاقانهی خود از ماه و پدیدهی خسوف را طراحی و اجرا کردند.
یکی از بخشهای جذاب برنامه، اجرای یک نمایش موزیکال و شاد با موضوع نجوم بود. این نمایش با ریتمهای شاد کودکانه، شخصیتهای نمایشی، موسیقی زنده و عناصر تعاملی، توانست فضایی سرشار از شور و نشاط ایجاد کند.
برنامهی "ماه در آغوش سایهها"، نمونهای از تلفیق علم، هنر، آموزش و سرگرمی بود که توانست بستری شاد، مفید و خاطرهانگیز برای کودکان و نوجوانان فراهم کند. این رویداد نشان داد که موضوعات علمی همچون نجوم را میتوان با استفاده از زبان قصه، نمایش، کارگاه و کاردستی، برای گروه سنی کودک و نوجوان جذاب و قابلفهم کرد.
در مجتمع فرهنگی هنری کانون گرگان نیز جلسهای با عنوان «آمادگی برای رصد ماه خونین» با حضور اعضا و والدین علاقهمند تشکیل شد.
در ابتدای برنامه، یکی از اساتید شاهنامهخوانی، بخشهایی از داستان بیژن و منیژه را که در آن فردوسی به ماهگرفتگی و ماه خونین اشاره کرده است، برای حاضران خواند که این روایت ادبی با موضوع نجومی، پیوندی میان فرهنگ، ادب و علم ایجاد کرد.
سپس مربی مرکز توضیحاتی دربارهی شرایط وقوع ماهگرفتگی، زمانهای قابل مشاهده و نحوهی رصد آن ارائه داد.
در پایان به اعضا تأکید شد که در صورت صافبودن آسمان در محل سکونتشان، ماهگرفتگی را رصد کرده و عکسهای هنری یا گزارشی از مشاهدهی خود تهیه و ارسال نمایند.