به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری استان قزوین در تاریخ ۱۷ شهریور ۱۴۰۴ مرحله دوم برگزاری نخستین جشنواره استانی «گل یا پوچ» در کانون استان قزوین انجام شد.
در این مرحله هفتاد تیم سه نفره از پسران شرکت کننده ۱۲ تا ۱۸ سال سراسر استان با هم رقابت کردند و گروه برگزیده معرفی شد.
امکانات بازی فوتبال دستی و تنیس روی میز در حیاط مجتمع، نمایش فیلم سینمایی در سالن نمایش، برگزاری کارگاه نجوم در آسماننمای دفتر استان و فراهم سازی امکانات تهیه موادغذایی برای مهمانان کانون از بخشهای دیگر این جشنواره بود.
در مسابقه بین پسران علیسینا حسنی، سامیار آریاییمجد و محمدامین نادی مقام اول و محمد رسولی، علی فلاح نژاد و امیرعلی صوفی مقام دوم را به دست آوردند.
در رقابت دختران نیز گروه سه نفره اعضای مرکز فرهنگی و هنری شماره دو کانون آبیک شامل زینب نعمتی، فاطمه شریفی و ستایش محمدی با مربیگری اکرم ربانی برنده این دوره از مسابقه گل یا پوچ دختران شدند و گروه سه نفره اعضای مرکز فرهنگی و هنری شماره یک قزوین شامل ترنم کاظمی، کژال ساعدی و آرمیتا کیماسی مقام دوم را به دست آوردند.
در آیین اختتامیه این جشنواره با حضور سیدعلی اکبر موسوی مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان قزوین و ولی الله کشاورز رییس اداره فرهنگی و هنری آموزش و پرورش به گروه برنده نهایی دختران و پسران این مسابقه ۱۵۰ میلیون ریال جایزه نقد و لوح سپاس و به گروههای مقام دوم سی میلیون ریال به همراه لوح سپاس اهدا شد.همچنین از داوران و دست اندرکاران و کانونیاران مشارکت کننده دراین جشنواره قدردانی شد.
جشنواره بزرگ «گل یا پوچ» با رویکرد احیای بازیهای سنتی و افزایش نشاط اجتماعی در کنار رقابت سالم برای نوجوانان به پیشنهاد و همکاری طاها ذوالفقاری یکی از کانونیاران استان قزوین در شهریور امسال برگزار شد.
فراخوان این جشنواره برای گروه سنی ۱۲ تا ۱۸ سال منتشر شده و در دو بخش جداگانه برای دختران و پسران برگزار میشود. شرکتکنندگان در گروههای سهنفره به صورت تکحذفی با یکدیگر رقابت کرده و گروههای برنده تا مرحله پایانی پیش خواهند رفت.
بازپروری بازیهای بومی با همراهی نسل نوجوان، زمینهسازی برای تعامل سازنده میان نوجوانان، تقویت روحیه کار گروهی و افزایش نشاط اجتماعی در بستر فعالیتهای فرهنگی و بازیهای فکری از جمله اهداف برگزاری این جشنواره است.
یادآور میشود، بازیهای سنتی مجموعهای از سرگرمیها و فعالیتهای فیزیکی هستند که از گذشتههای دور در فرهنگهای مختلف به ویژه در ایران وجود داشتهاند و نسل به نسل منتقل شدهاند. این بازیها علاوه بر سرگرم کردن، نقش مهمی در تقویت مهارتهای فردی، اجتماعی و فرهنگی دارند.