به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بینالملل کانون، در این گردهمایی که روز ۳ مهر ۱۴۰۴ برگزار شد، مهدی جمالینژاد استاندار اصفهان، فرهاد فلاح معاون فرهنگی کانون، محمدرضا نظریان مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان، سیدمهدی سیدیننیا مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان، کمال حیدری معاون فرهنگی شهردار و رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان و میثم بکتاشیان، مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان اصفهان سخن گفتند.
تربیت کودکان مسئولیت خطیر آموزش و پرورش و کانون
محمدرضا نظریان، مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان، در این گردهمایی فلسفه مشترک آموزشوپرورش و کانون را تبیین کرد.
او با اشاره به رسالت خطیر فرهنگسازی و آیندهسازی گفت: ما از یک خانواده هستیم و همانطور که رهبر معظم انقلاب فرمودند، معلم، معمار آینده کشور است. کودکان، مسئولان آینده کشور هستند و کانون این کودکان را تربیت میکند.
نظریان تربیت را واژهای تخصصی و زیبا دانست که بیانگر رسالت سنگین آموزشوپرورش است و هشدار داد: اگر در این زمینه سهلانگاری شود، پیامدهای منفی خواهد داشت.
او نخستین مؤلفه تربیت را «زمینهسازی برای رشد و مهارت کودک» عنوان کرد و افزود: دانشآموز باید استعداد خود را نشان دهد و معلم و مربی باید این استعدادیابی را انجام دهند.
مدیرکل آموزشوپرورش به سند تحول بنیادین و شش ساحت تربیتی اشاره کرد و گفت: مهمترین ساحتها شامل اعتقادی، عبادی و اخلاقی است و ساحتهای اجتماعی، سیاسی، علمی، فناوری و زیباشناختی نیز باید دست به دست هم دهند تا دانشآموز متحول شود.
او مأموریت مشترک آموزشوپرورش و کانون را «تقویت هویت دینی و ملی» دانست و تصریح کرد: خروجی کانون، ورودی آموزشوپرورش است. ما قصد داریم مدرسه قوی بسازیم؛ مدرسه قوی، ایران قوی را میسازد.
در مسیر حقیقت، هیچ چیز مانع اراده قوی انسان نمیشود
سیدمهدی سیدیننیا، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان، با اشاره به فرمایشهای مقام معظم رهبری درباره اهمیت فعالیت در حوزه فرهنگ و کودک تأکید کرد: هر کس در این حوزه فعالیت میکند، جای درستی ایستاده است.
او با بیان اهمیت همکاری و همفکری دستگاهها در حوزه فرهنگ و کودک، خواستار ایجاد هماهنگی و برنامهریزی مشترک برای تربیت صحیح کودکان شد و از اجرای طرحهای بزرگ فرهنگی مانند «شهر هنر اصفهان» و راهاندازی «مرکز سینمایی تخصصی کودک» خبر داد.
سیدیننیا با اشاره به هزینههای کلان فرهنگی گفت: پول لازم است اما شرط کافی نیست؛ دستگاهها باید ظرفیت نیروی انسانی و امکانات خود را به کار بگیرند و هماهنگی و آگاهی لازم را رعایت کنند تا به نتایج مطلوب برسیم.
او تأکید کرد: اگر در شورای عالی انقلاب فرهنگی وظایف دستگاهها مشخص شود، میتوان برنامهریزی بهتری انجام داد.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همچنین به اهمیت توجه به جزییات در تربیت کودکان، از جمله تصاویر، رنگها و نوع برخوردها، اشاره کرد و مسئولیت مربیان کانون را در این زمینه «بزرگ و خطیر» دانست.
تقویت هویت کودکان در هفته ملی کودک با همکاری شهرداری
کمال حیدری، معاون فرهنگی شهردار و رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان، در سخنانی درباره برنامههای هفته ملی کودک، بر اهمیت تقویت هویت کودکان و فراهم کردن بستر شادی برای آنها تأکید کرد.
او با یادآوری برگزاری جشنواره بینالمللی فیلمهای کودکان و نوجوانان در سال گذشته ابراز امیدواری کرد که این جشنواره در هفته ملی کودک با همکاری کانون پررنگتر برگزار شود.
حیدری به همزمانی روز کودک با روز فلسطین اشاره کرد و گفت: باید اجازه دهیم کودکان در این هفته انشا بنویسند و با واقعیتها روبهرو شوند؛ کودکان باید قدر نعمتها و آرامش کشور را بدانند.
او از همکاریهای مالی صنایع فولاد در اصفهان برای مناطق محروم در هفته ملی کودک خبر داد و گفت: اگر همه با هم جمع شویم، میتوانیم دغدغههای کانون و آموزشوپرورش را حل کنیم.
نیاز به رویکردی جامع و محلی برای تحول در کانون
میثم بکتاشیان، مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان اصفهان، نیز در این گردهمایی با تأکید بر ضرورت تحول در نظام آموزشی کانون و انطباق آن با نیازهای فرهنگی و اجتماعی هر استان گفت: در گذشته تنها مدرسه و کانون پرورش فکری وجود داشت اما اکنون خانههای بازی و مراکز مهم کودک به این فضا اضافه شدهاند.
او افزود: برای موفقیت در این زمینه، نیاز به یک فرمول جامع داریم که شامل متغیرهای کشوری، زیستبوم استانی و متغیرهای محلی و شهرستانی باشد. ابلاغیهها و جشنوارهها بدون در نظر گرفتن این مولفهها ما را به خطا میبرد.
بکتاشیان با ارائه چند پیشنهاد عملی تأکید کرد: یکی از مراکز کانون در مجموعه تخت فولاد میتواند به مرکز مشاهیر و مفاخر اصفهان تبدیل شود. مرکز دیگری را که دسترسی به آن سخت است، میتوان به مرکز صنایع دستی و گردشگری تغییر داد و مرکزی که استانداردهای کانون را ندارد به اردوگاه فرهنگی–تربیتی تبدیل کرد.
او این راهبردها را «گامی برای نجات مراکز از رکود» و زمینهساز مسیر آیندهنگر کانون پرورش فکری دانست.
این گردهمایی با حضور کارشناسان، مسئولان مراکز و مربیان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در سالن شهید بهشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان برگزار شد و در فضایی تجربهمحور و تخصصی، تبادل نظر، ارائه پیشنهادها و بررسی راهکارهای آیندهنگر برای ارتقای فعالیتهای کانون صورت گرفت.