بهگزارش روابطعمومی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان فارس آیین آغاز سال تحصیلی پیشدبستانی ها با حضور محسن کلاری، مدیرکل آموزش و پرورش استان فارس، علی خواجهنژادیان، مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان، کرم زاده رییس اداره تعلیم و تربیت آموزش و پرورش استان، مجید خطبایی، معاون کانون فارس، رئیس آموزش و پرورش منطقه سه شیراز و جمعی از کارشناسان، مربیان و والدین برگزار شد.
این مراسم با هدف آغاز رسمی فعالیتهای تربیتی پیشدبستانی و تبیین رویکردهای جدید آموزش پیشدبستانی برگزار شد؛ و بر ضرورت توجه به آموزشهای مبتنی بر بازی، شادی، طبیعتمحوری و تقویت ارزشهایی همچون همدلی، کار گروهی و میهندوستی در این دوره تأکید شد.
محسن کلاری، مدیرکل آموزش و پرورش فارس، در این آیین گفت: هم زمان با سراسر کشور، رویداد بزرگ جشن غنچهها در هزار و ۸۳۰ مرکز پیش دبستانی استان برگزار و زنگ غنچهها نواخته شد.
وی با اشاره به اهمیت نقش والدین در فرآیند تربیت کودکان، اظهار داشت که خانوادهها میتوانند در کنار نهادهای رسمی آموزشوپرورش نقش مؤثر و حتی تأثیرگذارتری ایفا کنند.
او با بیان اینکه حضور و مشارکت والدین در برنامههای تربیتی پیشدبستانیها یک ضرورت تربیتی است، نه صرفاً یک انتخاب، بر اهمیت همراهی خانوادهها در اجرای دقیق الگوهای تربیتی کودکمحور تأکید کرد.
وی همچنین از راهاندازی مرکز تربیت مربی کودک در کشور بهعنوان گامی در جهت ارتقاء کیفیت آموزش پیشدبستانی یاد کرد؛ و افزود که مربیان این دوره باید بر اساس معیارهای جهانی آموزش ببینند؛ تا بتوانند در محیطی استاندارد، امن و شاد، فرزندان این سرزمین را آموزش دهند.
از نگاه وی، فضای فیزیکی پیشدبستانی، نوع مدیریت، برنامهریزی آموزشی و نحوه تعامل با کودک همگی باید بر مبنای اصول علمی و روانشناختی روز دنیا تنظیم شوند.
مدیرکل آموزش و پرورش استان فارس ضمن هشدار نسبت به شتابزدگی برخی خانوادهها در آموزش مفاهیم آکادمیک نظیر ریاضیات یا زبان خارجی، تأکید کرد که آموزش در دوره پیشدبستانی باید کاملاً بازیمحور باشد.
او گفت کودک باید از طریق بازی، شعر، سرود و فعالیتهای شاد، مفاهیمی چون همدلی، کار تیمی، شناخت طبیعت، تغییرات فصلها، عشق به وطن و احترام به پرچم را فرا بگیرد؛ و این تجربهها نباید به آموزشهای تحمیلی و فراتر از توان شناختی کودک تبدیل شوند.
وی با بیان اینکه اگر کودکی تمایلی به رفتن به پیشدبستانی نداشته باشد، والدین باید علت را پیگیری کنند، یادآور شد که پیشدبستانی باید محیطی شادتر و جذابتر از پارک باشد. او از خانوادهها خواست تا به مربیان آموزشدیده اعتماد کنند؛ و اجازه دهند که کودکان با آرامش و طبق زمانبندی طبیعی رشد، مسیر آموزش را طی کنند، چرا که هر کودک در زمان خودش مفاهیم را فرا خواهد گرفت.
کلاری در ادامه با خطاب قرار دادن مربیان پیشدبستانی، آنان را نخستین الگوی شخصیتی و تربیتی کودکان خواند و تأکید کرد که گفتار، رفتار و حتی نوع پوشش مربیان میتواند تأثیر مستقیم بر شخصیت کودکان داشته باشد. او با اشاره به لزوم همراستایی مربیان با برنامههای استاندارد تربیتی، از تلاش آموزش و پرورش برای ساماندهی و ارتقاء کیفیت آموزش در سطح استان خبر داد؛ و ابراز امیدواری کرد که سال تحصیلی جدید، سالی همراه با آرامش، شادی و رشد برای همه نوآموزان باشد.
در ادامه، علی خواجهنژادیان، مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان فارس نیز ضمن تأیید دیدگاههای مطرحشده مدیرکل آموزش و پرورش، بر اهمیت شکلگیری ارتباط عاطفی کودک با محیط آموزش در دوره پیشدبستانی تأکید کرد؛ و گفت این ارتباط باید در بستری سرشار از بازی، شادی و سرگرمی برقرار شود.
او با معرفی مراکز کانون پرورش فکری بهعنوان مکمل فرآیند تربیت پیشدبستانی، خاطرنشان کرد که هماکنون شش مرکز فعال کانون در سطح شهر شیراز آماده میزبانی از کودکان هستند؛ و با برگزاری برنامههای فرهنگی، هنری، قصهگویی، نمایش و کارگاههای خلاقیت، میتوانند به شکلگیری تجربهای غنی و اثرگذار به کودکان کمک کنند.
خواجهنژادیان با اشاره به اهداف اصلی این مراکز، پرورش تخیل، خلاقیت و تقویت شخصیت اجتماعی کودکان را محور فعالیتها عنوان کرد؛ و افزود که این اهداف، در کنار آموزشهای رسمی پیشدبستانی، نقش بسزایی در رشد متوازن و همهجانبه نوآموزان ایفا میکند.
مراسم با اجرای سرودهای کودکانه، نمایش عروسکی، بازیهای گروهی و فعالیتهای شاد همراه بود؛ و فضای حاکم بر برنامه، حضور پررنگ والدین، شادمانی کودکان و تعامل مؤثر مربیان، آغاز سال تحصیلی جدید را در کودکستان فطرت با امید و انرژی مثبت همراه ساخت.