«کتاب‌نمایش» مصداق یادگیری فعال در نظام شخصی‌سازی آموزش است

مدیرعامل کانون «کتاب نمایش» را یکی از مصادیق یادگیری فعال در نظام شخصی‌سازی آموزش بیان کرد و گفت: کانون با تلاش نویسنده و تصویرگر کارت‌نمایشِ «آش ترب» به تولید «کتاب‌نمایش» دست پیدا کرد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، حامد علامتی، مدیرعامل کانون در آیین رونمایی از «کارت‌نمایش «آش ترب» که سه‌شنبه، ۲۹ مهر ۱۴۰۴ در سالن احمدرضا احمدی کتاب‌خانه مرجع برگزار شد، گفت: هر چه‌قدر تعداد این نشست‌ها بیشتر باشد به همان اندازه حال کانون بهتر است. دیروز آقای قطب‌الدین صادقی در کتاب‌خانه مرجع کانون نشست داشت و آقایان جواد رضویان و رضا کریمی هنرمندان سینما و تئاتر در دفتر بنده بودند. رفت و آمد افراد بزرگ در کانون، نشان‌دهنده حال خوب کانون است.

الگوهای مختلف یادگیری در ساختار نظام آموزش

علامتی دقت به جایگاه الگوی تولیدات جدید را ضروری دانست و بیان کرد: اخیرا این مسئله در شورای عالی کتاب مطرح شد. در این‌باره سوال‌هایی هم‌چون «چه بهره‌برداری باید از این الگوها و فرایندها کنیم؟» وجود دارد. در دنیا این الگوی تولیدات مثل ایران، جدید نیست بلکه مرسوم است.

او با اشاره به الگوهای گوناگون یادگیری در ساختار نظام آموزش و تربیت عنوان کرد: یک الگو، یادگیری فعال است که بیشتر برای کودکان است. الگوی یادگیری «خود رهبر» نیز بیشتر برای نوجوانان استفاده می‌شود. یادگیری فعال، مخاطب را در مسیر یادگیری قرار می‌دهد و نقش فعالی برای او ایجاد می‌کند. این یادگیری، یکی از ارکان شخصی‌سازی آموزش است.

مدیرعامل کانون یادگیری «خود رهبر» را مختص نوجوانان دانست و تصریح کرد: فرایند یادگیری کودک با نوجوان متفاوت است. اگر نوجوان در آموزش مشارکت نداشته باشد، فرایند یادگیری به خوبی صورت نمی‌گیرد.

«کتاب‌نمایش» مصداق یادگیری فعال در نظام شخصی‌سازی آموزش است

شخصی‌سازی آموزش یکی از سخت‌ترین و پیچیده‌ترین روش‌های آموزش است

علامتی با بیان این‌که امروز در دنیا شخصی‌سازی آموزش یکی از سخت‌ترین، مهم‌ترین و پیچیده‌ترین روش‌های آموزش است، گفت: در این روش، مربی و معلم با توجه به اقتضاءهای شخصی، استعداد را پرورش و کودک و نوجوان را در مسیر تربیت قرار دهد. کانون چند دهه است که این روش را به کار گرفته است.

او با اشاره به این‌که در یادگیری فعال، مربی و معلم نقش راهنما را دارند، اظهار داشت: در یادگیری فعال کودک با عمل، فکر کردن و صحبت‌کردن پیش می‌رود و ذهنش درگیر می‌شود. به عبارتی در خوانش کتاب، فقط خواندن و شنیدن اتفاق نمی‌افتد بلکه ذهن هم درگیر می‌شود و مخاطب، کنشگر هم هست.

«کتاب نمایش»؛ مصداق یادگیری فعال در نظام شخصی‌سازی آموزش

علامتی «کتاب نمایش» را یکی از مصداق‌های یادگیری فعال در نظام شخصی‌سازی آموزش بیان کرد و افزود: کتاب نمایش از ابزارهایی است که مربی و والدین در یادگیری فعال می‌توانند به کار گیرند. خوشبختانه کانون با تلاش نویسنده و تصویرگر اثر کارت نمایش «آش ترب»، به تولید «کتاب‌نمایش» دست پیدا کرد.

مدیرعامل کانون به کتاب‌خانه مرجع و اداره کل انتشارات کانون پیشنهاد کرد همکاری‌های مشترک خود را بیشتر کنند و در این زمینه گفت: اولین درخواستم این است که مراسم رونمایی بیشتر و در کنارش مراسم نقد و بررسی هم داشته باشید. تولیدات ما زیاد است و هر ۸ ساعت یک کتاب تولید می‌کنیم، بر این اساس باید نشست‌های رونمایی افزایش یابد.

کتاب‌خانه مرجع کانون بورسیه در نظر بگیرد

علامتی اظهار داشت: پیشنهاد دومم این است که کتاب‌خانه مرجع، دانشجویان دکتری که پایان‌نامه‌شان در حوزه ادبیات کودک ایران است را بورسیه کند و یک دوره ۴۵ روزه برای آن‌ها بگذارد. می‌توانید ابتدا از کشورهای اسلامی شروع کنید و بعد به پنج قاره برسید و در سال، ۱۰ تا ۳۰ نفر را بورسیه کنید.

«کتاب‌نمایش» مصداق یادگیری فعال در نظام شخصی‌سازی آموزش است

در پایان این مراسم از کارت‌نمایش «آش ترب» به نویسندگی فائزه فیض شیخ‌الاسلام و تصویرگری زینب عبدالوهابی که از سوی انتشارات کانون پرورش فکری برای گروه سنی بالای ۴ سال (نوباوه) تولید شده است، رونمایی شد.

در مجموعه «آش ترب» با بهره‌گیری از فعالیت‌هایی چون قصه‌گویی، نقاشی، حجم‌سازی و نمایش بازی، پیام‌های آموزشی از شکل شعارگونه خارج و همراه با بازی و سرگرمی به یک آموزش ماندگار و هنرمندانه تبدیل می‌شود.

«کتاب‌نمایش» مصداق یادگیری فعال در نظام شخصی‌سازی آموزش است

گزارش تصویری  آیین رونمایی کارت نمایش آش ترب

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha