بهگزارش روابطعمومی ادارهکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان فارس، کتابخانه سیار روستایی مرکز شمارهیک شیراز در سوم آبان ۱۴۰۴، با حضور در روستاهای کیانآباد و شاپورجان از منطقه قرهباغ، مجموعهای از برنامههای متنوع فرهنگی، هنری و آموزشی را ویژه دانشآموزان مدارس رباب جلالی و صفرپور برگزار کرد.
این برنامهها با هدف تقویت مهارتهای زندگی، پرورش خلاقیت، ترویج مطالعه و ایجاد نشاط و امید در میان کودکان روستایی برگزار شد؛ و شامل کارگاه کاردستی، معرفی و بلندخوانی کتاب، اجرای نمایش خلاق، مسابقه و امانت کتاب بود.
در آغاز برنامه، مربیان کتابخانه در کارگاه کاردستی به کودکان آموزش دادند؛ تا با استفاده از کاغذ رنگی و نی نوشابه، پروانههای کاغذی بسازند. این فعالیت با هدف تقویت دقت، تمرکز و هماهنگی بین چشم و دست و نیز ایجاد حس لذت از خلق اثر شخصی اجرا شد.
در ادامه، کتاب «جغد و دارکوب» برای کودکان معرفی و بلندخوانی شد؛ و اعضاء حاضر با اجرای نمایش خلاق با موضوع رعایت حال همسایه و مهارتهای زندگی اجتماعی، مفاهیم اخلاقی را در قالب بازی و ایفای نقش تجربه کردند.
در بخشی دیگر، مسابقه بادکنک اجرا شد؛ که فضای شاد و پرانرژیای میان کودکان به وجود آورد؛ و مهارت همکاری و رقابت سالم را در آنان تقویت کرد.
در پایان، اعضاء با بخش کتابخانه سیار و خدمات آن آشنا شدند؛ و مربیان ضمن معرفی کتابهای جدید و امکانات امانت، دربارهی نحوه عضویت در کانون توضیح دادند.
عبدالرضا شکراییان، مربی مسئول واحد سیار روستایی مرکز شمارهیک شیراز، در گفتوگویی درباره اهداف این برنامه گفت:
ما در واحد سیار تلاش میکنیم فاصلهی فرهنگی بین شهر و روستا را کمتر کنیم. کتابخانه سیار فقط وسیلهای برای امانت کتاب نیست، بلکه پلی است میان کودکان و دنیای دانایی. وقتی بچهها از دیدن کتابخانهسیار ذوقزده میشوند، میدانیم که مأموریت ما معنا پیدا کرده است.
شکراییان با اشاره به تأثیر برنامههای فرهنگی در رشد مهارتهای فردی و اجتماعی کودکان افزود: هر کارگاه، هر قصه و هر نمایش فرصتی است؛ تا کودکان یاد بگیرند چطور فکر کنند؛ چگونه با دیگران رفتار کنند؛ و از تخیل خود برای ساختن آیندهای بهتر استفاده کنند. ما میخواهیم در ذهن آنها بذر خلاقیت و مهربانی بکاریم؛ بذری که بعدها به درختی از آگاهی تبدیل میشود.
وی با بیان اینکه کتابخانه سیار در ماه چندین روستا را پوشش میدهد، ادامه داد: ما بهطور منظم در روستاهای مختلف حضور پیدا میکنیم؛ و حتی در مناطق کمدسترس هم کتاب و برنامههای فرهنگی را میبریم. کودکان بسیاری در این مناطق کتابخانه ثابت ندارند، اما از طریق کتابخانه سیار با کتاب، قصه و مهارتهای زندگی آشنا میشوند. این حضور مداوم باعث میشود حس تعلق فرهنگی در روستا تقویت شود.
این مربی فرهنگی در بخش دیگری از سخنانش تأکید کرد: برنامههایی مثل ساخت کاردستی یا اجرای نمایش شاید ساده بهنظر برسند، اما در واقع پایهی آموزشهای مهمتری مانند تمرکز، همدلی، همکاری و احترام متقابل هستند. ما با زبان بازی، پیامهای اخلاقی و اجتماعی را منتقل میکنیم تا کودکان بدون اجبار، آنها را درونی کنند.
شکراییان در پایان گفت: هدف نهایی ما پرورش نسلی است که کتاب را دوست دارد، فکر میکند، میپرسد و میسازد. اگر حتی یک کودک پس از دیدن ما تصمیم بگیرد بیشتر کتاب بخواند یا به دیگران مهربانتر باشد، یعنی مأموریت ما موفق بوده است.
کتابخانه سیار روستایی مرکز شمارهیک شیراز با برگزاری منظم این برنامهها، در تلاش است؛ تا ضمن گسترش عدالت فرهنگی، ترویج مطالعه و تقویت نشاط اجتماعی در میان کودکان روستایی، نقش مؤثری در پرورش نسلی خلاق، آگاه و مسئولیتپذیر ایفا کند.


