بهگزارش روابطعمومی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان فارس،دوره آموزشی «توسعه سواد خواندن» ویژه معلمان استان فارس، در هفتم آذر۱۴۰۴، با حضور جمعی از مدیران، کارشناسان، مربیان حوزه تعلیموتربیت و معلمان مقاطع مختلف ابتدایی برگزار شد.
این برنامه با همکاری ادارهکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان فارس و ادارهکل آموزشوپرورش فارس در سه نقطه شامل سالن پردیس سینمایی صدرا، کانون فرهنگیتربیتی سمیه و کانون تربیتی اندیشه برگزار گردید.
هدف از برگزاری این دوره، توانمندسازی معلمان، ارتقای مهارتهای خوانداری و ترویج فرهنگ مطالعه در میان دانشآموزان عنوان شد.
در این کارگاه آموزشی، زینب سنچولی، مربی فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان مرکز یک شیراز، به ارائه مباحثی در زمینه «قصهگویی بهعنوان ابزاری آموزشی، غیرمحسوس و رایگان» پرداخت.
او انواع قصههای سنتی و مدرن، شیوههای قصهگویی با ابزار و بدون ابزار، ویژگیهای قصهگو، روش انتخاب و متناسبسازی قصه با گروه سنی مخاطب و نحوه تبدیل متن کتاب به قصه را آموزش داد.
سنچولی همچنین کتابهای «رازهای قصهگویی» اثر بئاتریس موناهرو، «قصه و قصهگویی» نوشته محمدرضا یوسفی و «فن قصهگویی» از الین گرین را بهعنوان منابع معتبر معرفی کرد.
در ادامه، کارگاه عملی «تبدیل متن به قصه» با مشارکت معلمان برگزار شد؛ و شرکتکنندگان به اجرای قصهگویی بدون ابزار پرداختند.
در بخش دیگری از این دوره، اعظم ایزدی، کارشناس آموزش و پژوهش ادارهکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان فارس، مباحثی همچون اهداف و ضرورت قصهگویی، ویژگیهای قصهگو، ساختار قصه و نقش قصهگویی در کلاس درس و دروس مختلف را ارائه کرد.
همچنین راضیه احمدی، کارشناس مسئول آفرینشهای ادبی استان فارس، موضوعاتی از جمله طراحی بازیهای فردی و گروهی بر اساس سرفصلهای آموزشی پایههای اول تا ششم ابتدایی، تقویت سواد خوانداری و نوشتاری و طراحی خلاقانه طرح درس با استفاده از کتاب، بازیهای حرکتی و وسایل ساده و دورریختنی را تدریس نمود.
در ادامه برنامه، عاطفه شیروانی، کارشناس نمایش کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان فارس، کارگاه آموزشی «نمایش خلاق» را با حضور دو گروه از معلمان دوره ابتدایی برگزار کرد.
هدف این کارگاه، ارتقای کیفیت یاددهی و یادگیری، تقویت تفکر خلاق، مهارتهای زبانی و شنیداری و افزایش یادگیری فعال در کلاس درس بود.
شیروانی محورهایی مانند کاربرد نمایش خلاق در برنامه درسی، یادگیری مشارکتی، نقشآفرینی آموزشی و انگیزش یادگیرندگان از طریق نمایش خلاق را تشریح کرد؛ و تمرینهایی در حوزه آواورزی، روخوانی خلاق کتاب، بازیهای کلامی و تقویت مهارتهای ارتباطی اجرا نمود.
او همچنین با بهرهگیری از پاورپوینت، منابع دیداریـشنیداری و معرفی کتابهای تخصصی، راهکارهایی برای ایجاد کلاسهای خلاق و طراحی ابزارهای کمکآموزشی نوآورانه ارائه داد.
در بخش دیگری از دوره، مریم جمالی، مربی مسئول کانون پرورش فکری مرکز فسا، به آموزش «تبدیل مباحث درسی به قصه» پرداخت؛ و ضمن بیان اهداف، ساختار و کارکرد قصهگویی، به تشخیص درونمایه و تحلیل قصههای مختلف اشاره کرد؛ و بر نقش قصهگویی در فهم بهتر مفاهیم درسی تأکید نمود.
همچنین آرزو حقیقی، مربی مسئول کانون پرورش فکری مرکز نیریز، کارگاه «کارکردهای نمایش خلاق در توسعه سواد خوانداری و نوشتاری» را برگزار کرد؛ و شرکتکنندگان با ماهیت و کارکرد نمایش خلاق در فرآیند یادگیری مؤثر، روشهای ساخت ابزارهای آموزشی و اجرای عملی تکنیکهای نمایشی در فعالیتهای درسی آشنا شدند.
برگزاری این مجموعه کارگاهها، فرصتی فراهم ساخت تا معلمان شرکتکننده ضمن تجربه آموزشهای کاربردی، با شیوههای نوین آموزش خلاق آشنا شوند؛ و در مسیر ارتقای کیفیت یاددهی و یادگیری، تقویت سواد زبانی، پرورش تفکر خلاق و بهبود فرآیند یادگیری دانشآموزان گام مؤثری بردارند.



