به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بینالملل کانون، حامد علامتی روز دوشنبه ۱۹ آبان ۱۴۰۴ در دورهمی صمیمانه هنرمندان که در قالب «نشست تجربه» به همت مرکز تجربیات هنری و ایدههای نو کانون پرورش فکری برگزار شد، نجابت و تواضع را ویژگی تصویرگران دانست و گفت: بسیاری از صاحبنظران، مهمترین رویداد بینالمللی در حوزه تصویرگری را «جایزه براتیسلاوا» میدانند. از تصویرگران برای حضور در این جشنواره حمایت کردیم و همچنان حمایت خواهیم کرد. خوشبختانه کانون امسال موفق به دریافت سه جایزه از این جشنواره شد.

تصویرگران سمپوزیومی با هدف پشتیبانی مخاطبان طراحی کنند
علامتی ادامه داد: تصویرگران کارهایشان را با جایزه براتیسلاوا به عنوان استاندارد مقایسه میکنند، در صورتیکه بهتر است سمپوزیومی طراحی کنند که بتوانند مخاطبانشان را پشتیبانی کنند. این امر نیاز به ایده و فکر دارد. امروزه تصویر از محتوا جلو زده است. چشم کودک اول تصویر را میبیند. گاهی تصاویر کتاب، کمکاری محتوا را میپوشانند.
نداشتن طرح درس آکادمیک یکی از مشکلات حوزه تصویرگری است
مدیرعامل کانون اظهار داشت: استانداردهایی که در دنیاست، مناسب مخاطب ما نیست. نداشتن طرح درس دانشگاهی یکی از مشکلات حوزه تصویرگری است. در دانشگاههای معتبر رشته تصویرگری یا تصویرسازی و کودک نداریم. باید تلاش کنیم این رشته در دانشگاه تصویب شود همانطور که توانستیم این کار را در حوزه اسباببازی انجام دهیم.
علامتی با بیان اینکه کانون از قدیم پاتوق و محل آمد و رفت بزرگان هنر بوده است، عنوان کرد: مرکز تجربیات هنری و ایدههای نو کانون باید پاتوق هنرمندان به ویژه تصویرگران باشد. این مرکز باید به کارخانه نوآوری تبدیل شود. تلاش کردم دیوارهای کانون را پایین بیاورم تا همه بتوانند به کانون آمد و رفت داشته باشند.

تشکیل کارگروه «زنگ درنگ» در کانون
به گفته مدیرعامل کانون، زمانی کتابهای کانون فقط در کتابخانهها و فروشگاههای کانون وجود داشت اما الان در دیجیکالا، طاقچه، فیدیبو، فراکتاب و شهر کتابها هم وجود دارد و حتی میزان فروش کتابهای کانون در دیجیکالا بیشتر از فروشگاههای کانون است.
او همچنین اعلام کرد که کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در حوزه فلسفه برای کودک اقدامهایی انجام داده که مهمترین آنها تشکیل کارگروه «زنگ درنگ» است که در آن بر اساس فلسفه، برای کودکان تولید محتوا میشود.
دادن مسئولیت تصویرسازی به هوش مصنوعی اشتباه محض است
علامتی نداشتن برنامه برای هوش مصنوعی را خطرناک دانست و افزود: کارهای بازاری با هوش مصنوعی ارزش کارهای خوب و گرانسنگ را به هم میریزد. دادن مسئولیت تصویرسازی به هوش مصنوعی اشتباه محض است. البته حذف و تحریم هوش مصنوعی کار درستی نیست بلکه باید روی موج سوار شد و آن را مدیریت کرد.
مدیرعامل کانون تصریح کرد: مخالف کتابهای ترجمه نیستم. این کتابها را در کانون داریم. در ضمن امسال دو بار حقالتالیف نویسندگان را بالا بردیم که همزمان سهم تصویرگران را نیز افزایش دادیم.
او با بیان اینکه کانون در سه سال گذشته هزار عنوان کتاب تجدید چاپی و ۴۰۰ عنوان چاپ اولی داشته است، گفت: معتقدم کتابهای خوب و پرمخاطب باید دیده شود. شمارگان اول کتابهای ما ۳هزار نسخه و در چاپهای بعدی ۱هزار و ۲۵۰ نسخه است.
هدف مرکز تجربیات هنری کانون ارائه هنر با عیار بالاست
بر اساس این گزارش، کوروش پارسانژاد، مدیر مرکز تجربیات هنری و ایدههای نو کانون با بیان اینکه این مرکز اواسط دهه ۶۰ تاسیس شد، گفت: این مرکز با هدف اینکه هنرمندان به دور از فضای سفارشی به خلق هنر با عیار بالا بپردازند، تاسیس شد.
پارسانژاد ادامه داد: وقتی اسم مرکز تجربیات هنری و ایدههای نو کانون را میشنوند، تصور میکنند جایی برای تجربه و یادگیری است. در صورتیکه اینجا باید هنرمندان مختلف ایدههایی در قالب کتاب، فیلم کوتاه، انیمیشن و اسباببازیهای خاص ارائه دهند.
جنس فیلمهای کیارستمی تجربی است
او با اشاره به اینکه جنس همه فیلمهای کیارستمی تجربی است، بیان کرد: بهترین آثار کیارستمی در کانون بر اساس یک اتفاق به وجود آمد. به عنوان مثال او از زلزله رودبار ایده گرفت و فیلم «زندگی و دیگر هیچ» را ساخت.
مدیر مرکز تجربیات هنری و ایدههای نو کانون اظهار داشت: سالها پیش که مسئول گرافیک کانون بودم حسن موسوی یکی از تصویرگران به کانون آمد. جنس کارهای او طوری بود که باید در مرکزی همچون مرکز تجربیات هنری و ایدههای نوع کانون ارائه میشد.
مرکز تجربیات هنری کانون باید ذائقه مخاطب را بالا ببرد
پارسانژاد تصریح کرد: در مرکز تجربیات هنری و ایدههای نو کانون باید جلسههایی با هنرمندان برای همفکری شکل بگیرد. باید فکر شود که آیا میشود به کارهایی مثل تصویر مولف رسید. باید یک کارهایی خارج از کارهای مرسوم در جهت بالا بردن ذائقه مخاطب صورت گیرد.
او با بیان اینکه مدیرعامل کانون تمایل دارد مرکز تجربیات هنری و ایدههای نو کانون پاتوق هنرمندان باشد، گفت: خصوصیاتی از دکتر علامتی دیدم که برایم جذاب است. ایشان یک رفتار حرفهای به خصوص در مقابل هنرمندان دارد که من آنرا در کمتر مدیرعاملی دیدم.
مدیر مرکز تجربیات هنری و ایدههای نو کانون ادامه داد: یکی از خصوصیات آقای علامتی این است که میشود به اتاق ایشان رفت و با ایشان گفتوگو کرد. آقای علامتی هنرمند را تا درِ اتاق بدرقه و برای رفع موانع، تلاش میکند.
نکات مطرح شده از سوی تصویرگران
در این نشست تصویرگران نکتههایی را عنوان کردند که از آن جمله میتوان به ضرورت تولید محتوا فارغ از پیامهای کلیشهای در مورد مسائل روز مانند جنگ، مهاجرت، فقر، محیط زیست و کمبود آب، ایجاد بستری برای تعامل بین مخاطب و تصویرگر، ارائه ایدههای کودکان به تصویرگران، تولید کتابهایی با هدف افزایش هیجان، شور و شعف در کودکان و نوجوانان، حمایت از تصویرگران، توجه به کتابهای تالیفی و تلاش برای یادگیری زبان نسل جدید و گفتوگو با آنها اشاره کرد.
تلاش برای حفظ کتاب در سبد فرهنگی خانواده، ضرورت تعامل بین سفارشدهنده و تصویرگر، تلاش برای جذب مخاطب، برگزاری کارگاههایی در جهت ارتباط بین تصویرگران و مخاطبان، توجه به کیفیت چاپ کتاب، تجدید چاپ کتابها، تبدیل رونمایی کتابها به پرفورمنس و ایجاد طرحهای گروهی برای موضوعهای مهم مانند کمبود آب از دیگر مسائل مطرح شده در این نشست بود.
برگزاری «نشستهای تجربه» با هدف تقویت ارتباط میان هنرمندان
در این نشست تصویرگرانی همچون حسین یوزباشی، حمیدرضا بهرامی، میثم موسوی، رضا مکتبی، سحر فرهادروش، سحر خراسانی، طاهره زحمتکش، لاله هندی، عاطفه شفیعیراد، بهار اخوان، فهیمه محجوب، مریم فاضلی، نجمه آقاخانی، مرضیه صادقی، حدیثه قربان، عاطفه ملکیجو و علیرضا پورحنیفه حضور داشتند.
«نشستهای تجربه» بخشی از برنامههای مرکز تجربیات هنری و ایدههای نو کانون پرورش فکری است و با هدف تقویت ارتباط میان هنرمندان، توسعه مهارتهای خلاقانه و ترویج فعالیتهای فرهنگی در میان کودکان و نوجوانان برگزار میشود.

