ویژه‌برنامه‌های هفته ترویج علم در مراکز کانون فارس

هم‌زمان با آغاز هفته ترویج علم، مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان فارس با اجرای مجموعه‌ای از کارگاه‌ها و برنامه‌های عملی، حال‌وهوای علمی و پویا را برای صدها کودک و نوجوان فراهم کردند؛ برنامه‌هایی که از رباتیک و آزمایش‌های علمی تا مسابقات و قصه‌گویی علمی را شامل شد؛ و هدف آن تقویت علاقه، پرسشگری و تجربه مستقیم علم در نسل آینده است.

به گزارش روابط‌عمومی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان فارس، هم‌زمان با آغاز هفته ترویج علم، مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان فارس با هدف تقویت علاقه‌مندی نسل آینده به دانش، پرورش مهارت‌های مشاهده و پرسشگری و فراهم‌کردن تجربه‌های عملی در حوزه علم و فناوری، مجموعه‌ای گسترده از برنامه‌های آموزشی و تعاملی را برگزار کردند.

این برنامه‌ها از ۱۸ تا ۲۲ آبان‌ماه در مراکز کانون در شیراز، جهرم، نی‌ریز، فسا، کازرون، صفاشهر و قیروکارزین، مرودشت، بوانات و سپیدان اجرا شد؛ و با حضور صدها کودک و نوجوان، حال‌وهوای مراکز را به محیطی پویا و علمی تبدیل کرد.

در جریان این ویژه‌برنامه‌ها، کارگاه‌های علمی با هدف آشنا کردن مخاطبان با مفاهیم پایه علوم و تقویت توانایی تجربه‌ورزی برگزار شد. آزمایش‌های ساده و کاربردی برای افزایش درک کودکان از پدیده‌های طبیعی ارائه شد. کارگاه‌های رباتیک با رویکرد آشنایی با تفکر فناورانه و مهارت‌های اولیه مهندسی در اختیار شرکت‌کنندگان قرار گرفت. همچنین بازی‌های خلاقانه برای تقویت مهارت حل مسئله، قصه‌گویی علمی برای انتقال مفاهیم در قالب روایت، مسابقات علمی برای ایجاد رقابت سالم، نمایش فیلم‌های علمی برای آشنایی با دستاوردهای روز و معرفی کتاب‌های محیط‌زیستی برای افزایش آگاهی و مسئولیت‌پذیری نسبت به طبیعت اجرا شد.

گروه‌های مختلف دانش‌آموزی نیز در این ایام از مراکز کانون بازدید کردند؛ و با حضور در کارگاه‌ها، ضمن آشنایی نزدیک با امکانات آموزشی، در فعالیت‌های علمی‌ـ‌فرهنگی مشارکت کردند.

اعظم ایزدی، کارشناس آموزش و پژوهش کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان فارس، درباره اهمیت اجرای این برنامه‌ها گفت: یکی از اولویت‌های ما در کانون این است که کودکان علم را تجربه کنند؛ نه این‌که فقط شنونده باشند. فعالیت‌هایی مانند آزمایش‌های ساده، کارگاه‌های علمی و رباتیک به‌گونه‌ای طراحی شده است؛ که کودک بتواند با مشاهده، پرسش و آزمون‌وخطا به درک عمیق‌تری از پدیده‌های علمی برسد. هدف ما این است که یادگیری برای بچه‌ها تجربه‌ای جذاب و ماندگار باشد.

ایزدی در ادامه افزود: تلاش کردیم برنامه‌ها فقط یک مناسبت تقویمی نباشد؛ و هر کودک، در هر شهری که زندگی می‌کند، فرصت لمس و تجربه علم را داشته باشد. وقتی شور و شوق بچه‌ها را هنگام ساخت ربات یا انجام آزمایش‌ها می‌دیدیم، مطمئن می‌شدیم مسیر را درست آمده‌ایم. امیدواریم این برنامه‌ها کمک کند کودکان، علم را نه یک درس دشوار، بلکه راهی برای شناخت دنیای اطراف‌شان ببینند؛ و با اعتمادبه‌نفس بیشتری مسیر آینده خود را انتخاب کنند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha