به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان هرمزگان؛ در این نشست که به همت واحد آموزش و پژوهش کانون استان و با حضور بیش از 40 نفر از اولیای تربیتی، دانشجومعلمان دانشگاه فرهنگیان و مربیان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان هرمزگان همراه بود، دکتر نگین صدریزاده، نویسنده، پژوهشگر و مدرس دانشگاههای تهران، شهید باهنر و پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی به ارائه دیدگاههایی درباره نقش خوانش آهسته در ترویج تفکر عمیق و تقویت حضور ذهن در فضای آموزشی معاصر پرداخت.
دکتر صدریزاده با اشاره به سه بحران ذهنی جامعه امروز، سطحیخوانی، کاهش تمرکز و فقدان زیست متن ، خواندن آگاهانه را فرآیندی سهسطحی دانست که شامل حضور ذهنی در لحظه، تعامل نقادانه با متن، و زیست معناست.
وی با تمرکز بر نقش این نوع خواندن در آموزش کودکان و نوجوانان بیان کرد : متون باید ساده در سطح و غنی در عمق باشند و کودک در فضایی امن و بدون قضاوت به پرسش و کشف معنا ترغیب شود. بازی های خوانشی ، تغییر زاویه روایت و مراقبت از تبدیل خواندن به تکلیف نیز از جمله راهکارهای نزدیک کردن کودک و نوجوان امروز به خواندن عمیق است.

وی ضمن معرفی عواملی چون اقتصاد، توجه و بمباران اطلاعات ، خستگی ذهنی، عادت به مصرف سریع محتوا و نداشتن مهارت یادداشتبرداری، مکث و فقدان انگیزه تحول بهعنوان موانع خواندن آگاهانه، تأکید کرد شناخت این موانع نخستین گام برای تغییر است.
در ادامه نیز راهکارهایی چون روتین دهدقیقهای آرامسازی پیش از مطالعه، نوشتن انتظار از متن، حاشیهنویسی، کندخوانی دیجیتال و مطالعه نسخه فیزیکی در کنار نسخه دیجیتال بهعنوان تمرینهای کاربردی برای تقویت خواندن آگاهانه مطرح شد.