بهگزارش روابطعمومی ادارهکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان فارس، در ۲۸ آبان ۱۴۰۴، به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی، کتابخانه سیار کانون مرکز شمارهیک شیراز و کارشناس آموزش ادارهکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان فارس، با حضور در مدرسه ناشنوایان باغچهبان، یک روز فرهنگی متفاوت و اثرگذار برای دانشآموزان این مدرسه رقم زدند.
این برنامه با هدف ترویج فرهنگ مطالعه، ایجاد فرصت برابر برای دسترسی کودکان به خدمات فرهنگی و هنری و تقویت عدالت فرهنگی طراحی و اجرا شد.
در بخش آغازین برنامه، کتاب «ماه از آن بالا چه دید؟» برای دانشآموزان معرفی شد؛ و قسمتهایی از آن با زبان اشاره و همراه با تصاویر گویا روایت شد؛ تا کودکان ناشنوا نیز بتوانند فضای شاعرانه و خیالانگیز داستان را درک و تجربه کنند.
پس از این بخش، کارگاه سفالگری با موضوع ساخت «لاکپشت» برگزار شد؛ و دانشآموزان با کمک مربیان، ساخت یک لاکپشت کوچک را با گل سفال تجربه کردند؛ فعالیتی که علاوه بر جنبه سرگرمی، موجب تقویت مهارتهای حرکتی ظریف، افزایش تمرکز و پرورش خلاقیت آنان شد.
در ادامه، مربی مسئول کتابخانه سیار کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان مرکز شمارهیک شیراز با دانشآموزان درباره اهمیت کتاب، نقش کتابخانه در رشد فردی و ارزش مطالعه در زندگی روزمره گفتوگو کرد؛ و اهداف هفته کتاب و کتابخوانی را برای آنها تشریح کرد.
در پایان نیز مسئولان مدرسه ضمن قدردانی از حضور مربیان کانون، بر ادامه همکاریها و اجرای برنامههای فرهنگی مشترک تأکید کردند.
اعظم ایزدی، کارشناس آموزش کانون استان فارس، در گفتوگو با ما گفت که رساندن کتاب و هنر به همه کودکان، بدون هیچ تبعیضی، از رسالتهای اصلی کانون است.
او با اشاره به اهمیت دسترسی کودکان ناشنوا به کتاب افزود که هدف این است هیچ کودکی از تجربه لذتبخش مطالعه محروم نماند؛ و برنامههای اینچنینی میتواند ارتباطی عمیقتر میان کودکان با دنیای کتاب و خیال ایجاد کند.
ایزدی تأکید کرد که حضور کانون در چنین مدرسههایی پیام روشنی دارد: «کتاب برای همه است.»
عبدالرضا شکراییان، مربیمسئول کتابخانه سیار روستایی، نیز در گفتوگو با ما گفت که کتابخانه سیار تلاش میکند کتاب را به کودکانی برساند؛ که دسترسی کمتر یا محدودتری به کتابخانه دارند.
او بیان کرد که این برنامهها تنها امانتدادن کتاب نیست، بلکه ایجاد انگیزه، ساختن علاقه و فراهمکردن تجربهای متفاوت از هنر و مطالعه است.
شکراییان ادامه داد که هر بار حضور کتابخانه سیار در یک مدرسه یا روستا، گامی به سوی تحقق عدالت فرهنگی و فراهمکردن فرصت برابر برای رشد کودکان است.

