به گزارش روابطعمومی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان قم، نشست آموزشی «سفر به دنیای شعر کودک و خردسال» با حضور شاعر نامآشنا، افسانه شعباننژاد در مرکز فرهنگیهنری شماره ۶ برگزار شد. این نشست با استقبال مربیان، مربیان ادبی و اعضای علاقهمند به شعر کودک همراه بود و در دو بخش نظری و کارگاهی انجام شد. در بخش نخست، شعباننژاد به تشریح ویژگیهای شعر کودک و خردسال پرداخت و وجه تمایز این دو گروه سنی را از منظر زبانی، عاطفی و محتوایی توضیح داد. او بر ضرورت نگاه کودکانه داشتن و «زیستن در دنیای بچهها» تأکید کرد و گفت: «شاعر کودک باید از فضاهای آشنا و واقعی زندگی کودکان بگوید؛ از دنیای داخل خانه، بازیها، احساسات و تجربههای ملموسی که برای کودک قابل شناسایی و درک باشد.» وی انتخاب واژههای مناسب، ساده و قابل فهم برای خردسال و کودک را اصلیترین بخش شعر این گروه سنی عنوان کرد و افزود که شعر کودک باید به گونهای باشد که نهتنها برای کودکان امروز، بلکه برای «بچههای دیروز، امروز و فردا» نیز خواندنی و قابل درک باشد. افسانه شعباننژاد همچنین تأکید کرد: «شعر کودک باید زبان خود کودک باشد، نه زبان نوجوان یا بزرگسال. در شعر کودک نباید ردپای شاعر دیده شود و بیان باید چنان شفاف و صمیمی باشد که کودک خود را در متن ببیند.» او یکی از نکات مهم در فرایند نوشتن شعر را «شاعر قیچیبهدست بودن» دانست و توضیح داد: «باید بدانیم کجا کار را تمام کنیم و اضافهها را قیچی بزنیم. در شعر کودک گفتن هر کلمه باید دلیل داشته باشد و هیچ عبارت اضافهای نباید در متن وجود داشته باشد. پایانبندی شعر کودک از مهمترین بخشهاست و باید با فکر، تصویر و پیام دقیق همراه باشد.» شعباننژاد همچنین به ضرورت روایت غم و شادی در شعر کودک اشاره کرد و گفت: «در دنیای کودکان هم غم وجود دارد؛ مثل از دست دادن یک جوجه یا تجربههای کوچک اما تأثیرگذار دیگر. گفتن این احساسات در شعر کودک کمک میکند او برای مواجهه با غمهای بزرگتر در آینده آمادگی داشته باشد.» در بخش دوم نشست، کارگاه عملی «تمرین شعرنویسی» برگزار شد و شرکتکنندگان با راهنمایی و نقد شاعر به تمرین سرودن شعر پرداختند. در این بخش، اصول مهم مانند انتخاب موضوع، ایجاد تصویرسازی، رعایت ریتم و موسیقی و کوتاهنویسی مؤثر بررسی شد. این نشست آموزشی با پرسش و پاسخ شرکتکنندگان و جمعبندی نکات توسط افسانه شعباننژاد به پایان رسید.



