دوره‌های آموزش قصه‌گویی کانون گیلان برای مربیان پیش‌دبستان

کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گیلان، دوره‌های تخصصی« آموزش قصه‌گویی و کاربردهای آن» را ویژه  مربیان پیش‌دبستانی آموزش و پرورش استان برگزارکرد.

به گزارش روابط عمومی اداره‌کل کانون استان گیلان،  این دوره‌های آموزشی روزهای ۱۱ و ۱۲ آذر ۱۴۰۴ به‌منظور توسعه و ترویج فرهنگ قصه‌گویی و آشناسازی مربیان پیش‌دبستانی آموزش و پرورش با اهمیت قصه و نقش تربیتی آن، در مرکز استان و مراکز فرهنگی هنری تالش و رودسر برگزارشد.

تاکید بر  قدرت خیال در قصه گویی 

در نخستین نشست از این سلسله ‌نشست‌ها، کبری نوردوست، مربی کتابخانه پستی کانون تالش و از فعالان عرصه قصه و قصه‌گویی به عنوان مدرس حضورداشت.

برگزاری دوره‌های تخصصی قصه‌گویی کانون گیلان برای مربیان پیش‌دبستان

وی در جمع بیش از یکصد مربی پیش‌دبستانی آموزش و پرورش غرب استان گیلان به ارایه تعریف قصه‌ و تبیین اهمیت‌گویی برای مخاطبان پرداخت.

نوردوست در همین زمینه، بیان شفاهی یک قصه با تکیه بر واژه‌ها، تخیل، ماجرای تعلیق‌گونه با چاشنی بازی ملایم چهره و بدن را از شاخصه‌های قصه‌گویی دانست و با اشاره به ۹ بشقاب مفید برای اجرای هنرنمایی افزود: قصه‌گو با استفاده از تخیل و افسانه بافی واقعیت را شرح می دهد.

مدرس این نشست ادامه‌داد: قصه‌گو، هنرهای خود را چاشنی قصه می‌کند و آنچه  در راستای انتخاب قصه اهمیت‌دارد، چگونه روایت‌کردن است .

نوردوست درپایان تاکیدکرد: اولین قصه‌گوی زندگی هر فرد، مادر و پدر اوست و از این رو  قصه‌دوستی  در تمامی انسان‌ها ریشه دارد و لازم‌است از این ابزار هنری به بهترین شکل‌ممکن برای انتقال آموزه‌ها بهره‌مندشویم.

قصه‌گویی روشی موثر برای پرورش تخیل و انتقال ارزش‌ها   

طی برپایی دومین نشست ‌تخصصی قصه‌گویی ویژه مربیان پیش‌دبستانی آموزش و پرورش شرق گیلان، صغری قامتی‌مقدم بر اهمیت قصه‌گویی در پرورش تخیل، تقویت مهارت‌های ارتباطی، انتقال ارزش‌های ایرانی‌اسلامی و ایجاد عادت مطالعه در کودکان تأکید کرد.

برگزاری دوره‌های تخصصی قصه‌گویی کانون گیلان برای مربیان پیش‌دبستان

کارشناس فرهنگی کانون گیلان در این نشست  قصه‌گویی با حضور ۵۰ نفر از مربیان پیش دبستان،  به تشریح ضرورت‌ها، مبانی و کاربردهای قصه‌گویی در فرآیند تربیتی کودکان پرداخت و محورهای مختلفی را در قالب آموزش تخصصی بیان‌کرد.

وی با اشاره به جایگاه قصه در رشد شناختی و عاطفی کودکان گفت: قصه‌گویی یکی از مؤثرترین روش‌های تربیتی است که نه‌تنها مهارت شنیدن، تمرکز، حافظه و زبان‌آموزی را تقویت می‌کند، بلکه مفاهیمی چون شجاعت، صداقت، مهربانی و مسوولیت‌پذیری را به شکلی اثرگذار و ماندگار به کودک انتقال‌می‌دهد.

رابط استانی بیست و هفتمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی کانون در گیلان، با تشریح ارکان اصلی قصه‌گویی، انواع قصه و اصول ارتباط مؤثر با مخاطب کودک افزود: مربی موفق باید ویژگی‌هایی چون: تصویرسازی ذهنی، انتقال احساس، رعایت ضرب‌آهنگ، کنترل فضا و حفظ ارتباط چشمی با کودک را در خود داشته‌باشد.

قامتی‌مقدم با تاکید براینکه ادبیات کودک نقش مهمی در شکل‌دهی هویت فرهنگی دارد،  گفت: بخش مهمی از هویت ایرانی-اسلامی نسل جدید از طریق حکمت‌ها، روایت‌ها و قصه‌ها منتقل‌می‌شود و در قرآن کریم، خداوند در آیه ۱۳ سوره یوسف خود را قصه‌گو معرفی می‌کند و این نشان‌دهنده ارزش تربیتی و الهیِ داستان است.

وی در این میان با اشاره به حکمت‌های نهج‌البلاغه و قصه‌های قرآنی به‌عنوان منابع اصیل تربیتی، بر ضرورت استفاده از این متون در قصه‌گوییِ هدفمند و پرمحتوا تأکیدکرد و در بخش دیگری از نشست، به موضوع‌های مرتبط با قصه‌درمانی، نقش قصه‌بازی، بازآفرینی آثار ادبیات فارسی، و روش انتخاب کتاب مناسب برای قصه‌گویی پرداخت.

نمایش پاورپوینت معرفی کتاب‌های برگزیده، فیلم‌های جشنواره‌های بین‌المللی قصه‌گویی و نمونه اجراهای کلاسیک و نقالی برای مربیان و آشناسازی مخاطبان با روند شرکت در جشنواره،  ثبت‌نام، انتخاب کتاب و آماده‌سازی قصه، پایان‌بخش دومین نشست آموزش قصه‌گویی به‌شمارمی‌رفت.

نقش حیاتی قصه در تشویق به کتابخوانی

 سومین نشست تخصصی «آموزش قصه‌گویی و کاربردهای آن» نیز با حضور تکتم‌عربان، مربی‌مسوول کانون پرورش فکری ماسال و برگزیده کشوری و استانی جشنواره‌های  قصه‌گویی در سالن سینمای اداره‌کل کانون گیلان در رشت برگزارشد.

برگزاری دوره‌های تخصصی قصه‌گویی کانون گیلان برای مربیان پیش‌دبستان

عربان در این نشست، بر نقش حیاتی قصه در رشد همه‌جانبه کودکان پیش‌دبستانی تأکیدکرد و گفت: قصه‌گویی یکی از مؤثرترین شیوه‌ها برای آموزش مفاهیم اخلاقی، تقویت تخیل، رشد مهارت‌های زبانی و اجتماعی و ایجاد عادت کتابخوانی در کودکان است.

وی در ادامه، به تشریح نقش مؤثر قصه در آموزش مفاهیم کلیدی چون: شجاعت، صداقت، مهربانی و دیگر ارزش‌های اخلاقی پرداخت و اظهارکرد: کودکان بسیاری از مفاهیم مهم زندگی را از طریق قصه بهتر و عمیق‌تر می‌آموزند.

او با اشاره به اینکه قصه‌گویی باعث پرورش تخیل، تحریک حس کنجکاوی و تقویت مهارت شنیدن در کودکان می‌شود، افزود: این هنر بستری مناسب برای رشد مهارت‌های کلامی، آشنایی با صداها، زبان و واژه‌ها و هم‌چنین، شناخت بهتر جهان پیرامون است.

این قصه‌گوی برگزیده درادامه، بر نقش قصه در تقویت حافظه، تمرکز، قدرت یادگیری و مهارت‌های اجتماعی کودکان تأکیدکرد و گفت: قصه بهترین ابزار برای ایجاد ارتباط مؤثر کودک با مربی، والدین و محیط اطراف است و می‌تواند عادت به مطالعه و کتابخوانی را در کودکی تقویت‌کند.

مدرس این نشست در همین‌حال به نکته‌هایی که مربیان باید هنگام قصه‌گویی رعایت کنند، اشاره‌کرد و انتخاب داستان مناسب، شاد و بدون تنش، حذف عوامل مزاحم محیطی و به‌کارگیری کتاب‌های مصور را از مهم‌ترین اصول قصه‌گویی دانست.

تکتم عربان تاکیدکرد: استفاده از قصه‌های کوتاه، شخصیت‌های حیوانی، داستان‌های آهنگین و قصه‌هایی با ابزار یا عروسک می‌تواند  به جلب توجه و علاقه کودکان خردسال کمک‌کند.

گفتنی‌است، بیست  و هفتمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با شعار«جهان، با قصه کودکان را ببین» در سایه همراهی و هم‌گامی دستگاه‌ها و گروه‌های مردم‌نهاد فعال در عرصه فرهنگ برگزارمی‌شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha