طرح «کانون مدرسه» در کانون مرکز شماره‌دو داراب  برگزار شد

طرح «کانون مدرسه» با حضور دانش‌آموزان دختر پایه دوم در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان مرکز شماره‌دو داراب برگزار شد؛ رویدادی که با قصه‌گویی، کتاب‌خوانی و فعالیت‌های خلاقانه، روزی متفاوت و الهام‌بخش برای تقویت مهارت‌های زبانی و پرورش خلاقیت کودکان رقم زد.

به‌گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان فارس، «طرح کانون مدرسه»، در  ۱۶ آذر ۱۴۰۴ در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان مرکز شماره‌دو داراب با حضور ۳۶ دانش‌آموز دختر پایه دوم دبستان داراب‌گرد برگزار شد.

این برنامه با هدف تقویت مهارت‌های خواندن، نوشتن، گفتار، خلاقیت فردی و افزایش علاقه‌مندی پایدار به مطالعه در میان دانش‌آموزان اجرا شد.

در چارچوب این طرح، دانش‌آموزان در مجموعه‌ای از فعالیت‌های فرهنگی و مهارتی شرکت کردند. بخش نخست برنامه به قصه‌گویی اختصاص داشت؛ بخشی که برای تقویت قدرت تخیل و ارتقاء مهارت شنیداری کودکان تدارک دیده شده بود. پس از آن، کارگاه کتاب‌خوانی برای ارتقاء توان درک مطلب، تقویت مهارت‌های خوانش صحیح و ایجاد ارتباط ذهنی بهتر با متن برپا شد.

در ادامه، فعالیت نوشتن خلاق با هدف پرورش مهارت‌های نوشتاری، افزایش اعتمادبه‌نفس و توانایی بیان احساسات کودکان اجرا شد.

سپس، فعالیت بازی با کلمات نیز با رویکرد تقویت حافظه کلامی، گسترش دامنه واژگان و افزایش توانایی تشخیص و ساخت واژه‌ها انجام شد.

در بخش پایانی نیز، کارگاه نمایش خلاق برای افزایش تعامل گروهی، تقویت بیان غیرکلامی و ایجاد زمینه برای درک بهتر روایت‌ها پیش‌بینی شده بود؛ و دانش‌آموزان اجرای نمایش‌های کوتاه را تجربه کردند.

 افشاری، مربی و مسئول کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان مرکز شماره‌دو داراب ‌، در گفت‌وگو با ما با اشاره به اهمیت پیوستگی چنین برنامه‌هایی گفت: طرح کانون مدرسه از ابتدای آبان ۱۴۰۴ در مرکز شماره‌دو داراب شروع شده است؛ و تعداد ۲۷۰ نفر از گروه سنی نوخوان تحت پوشش طرح هستند. ما ضمن ارتباط مستمر با معلمان و خانواده‌ها در پی گسترش خواندن و نوشتن  دانش‌آموزان هستیم. 

وی گفت: هدف ما این است که مدرسه به محیطی فعال‌تر و الهام‌بخش‌تر برای یادگیری تبدیل شود. فعالیت‌هایی مانند قصه‌گویی، نمایش خلاق و بازی‌های زبانی، به کودکان کمک می‌کند اعتمادبه‌نفس بیشتری پیدا کنند؛ و توانایی بیان خود را بهتر توسعه دهند.

 او افزود: انجام این فعالیت‌ها نقش مهمی در ایجاد انگیزه و شوق یادگیری در پایه‌های ابتدایی دارد.

وی در ادامه با بیان این‌که اجرای طرح کانون مدرسه باید به‌عنوان بخشی از مسیر رشد فرهنگی دانش‌آموزان دنبال شود، تأکید کرد: وقتی دانش‌آموزان در این سن با کتاب، نوشتن و فعالیت‌های خلاقانه آشنا می‌شوند، زمینه برای شکل‌گیری عادت مطالعه و مهارت‌های ذهنی پایدارتر فراهم می‌شود. تلاش ما این است که این فعالیت‌ها به یک جریان دائمی در مدارس منطقه تبدیل شود.


وی در پایان گفت: ادامه و گسترش این برنامه در مدارس دیگر شهرستان داراب در دستور کار قرار دارد؛ و این مجموعه فعالیت‌ها بخشی از سیاست‌های کانون برای توسعه مهارت‌های فرهنگی و ادبی کودکان و نوجوانان در محیط‌های آموزشی به‌شمار می‌رود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha