آشنایی نوخوان‌ها با قصه، بازی و مهارت‌های فرهنگی در کانون مرکز شماره‌دو صفاشهر

دانش‌آموزان پایه اول دبستان نبوی با حضور در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان مرکز شماره‌دو صفاشهر، در قالب طرح‌های کانون‌مدرسه و نوخوان‌ها، مجموعه‌ای از فعالیت‌های خوانداری و فرهنگی را تجربه کردند.

به‌گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان فارس، در ۱۶ آذر ۱۴۰۴، در چارچوب اجرای طرح کانون‌مدرسه و در ادامه اقدامات مرحله‌ای طرح نوخوان‌ها برای تقویت سواد پایه در دوره ابتدایی، ۳۰ نفر از دانش‌آموزان پایه اول دبستان پسرانه نبوی، میهمان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان مرکز شماره‌دو صفاشهر بودند؛ و در مجموعه‌ای از فعالیت‌های آموزشی، مهارتی و فرهنگی شرکت کردند.

برنامه با معرفی بخش‌ها، فعالیت‌ها و مأموریت‌های کانون آغاز شد؛ تا دانش‌آموزان تصویر روشن‌تری از کارکردهای فرهنگی و نقش این مرکز در تقویت یادگیری و ارتقاء مهارت‌های خوانداری به‌دست آورند. 

پس از آن، بخش قصه‌گویی اجرا شد؛ بخشی که با هدف تقویت مهارت شنیداری، پرورش تخیل، و ایجاد اولین پیوند احساسی و ذهنی میان کودک و کتاب طراحی شده بود؛ و فضایی گرم و مشارکتی را در میان کودکان ایجاد کرد.

در ادامه، مسابقه‌ای چهارمرحله‌ای با محوریت روان‌خوانی برگزار شد؛ مسابقه‌ای که در راستای اهداف طرح نوخوان‌ها و به‌منظور افزایش سرعت و دقت خوانش، تقویت تشخیص واژگان و ارتقاء اعتمادبه‌نفس خوانداری طراحی شد؛ و فرصت مناسبی برای سنجش توانایی‌های پایه دانش‌آموزان فراهم کرد.

 نمایش یک فیلم آموزشی–فرهنگی نیز برای تقویت مهارت مشاهده، درک پیام و آشنایی غیرمستقیم کودکان با مفاهیم اجتماعی پخش شد؛ و فضای گفت‌وگو و پرسش‌وپاسخ کوتاهی را میان مربی و دانش‌آموزان شکل داد.

آموزش شیوه صحیح امانت‌گرفتن کتاب و اصول مراقبت از آن بخش پایانی برنامه بود؛ آموزشی که با هدف تقویت رفتار مسئولانه، آشنایی با ارزش منابع مطالعاتی و ایجاد عادت درست در برخورد با کتاب ارائه شد؛ و با یک فعالیت بازی‌محور همراه شد تا کودکان آن را در قالب تجربه‌ای عملی و شیرین به خاطر بسپارند.

معصومه نظیف مربی‌مسئول کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان مرکز شماره دو صفاشهر، درباره اهمیت پیوند این دو طرح گفت: ادغام طرح نوخوان‌ها با طرح کانون‌مدرسه باعث می‌شود کودک از همان سال‌های نخست، خواندن را فقط یک مهارت آموزشی نبیند؛ بلکه آن را تجربه‌ای لذت‌بخش، قابل لمس و پرمعنا احساس کند. هرگاه کودک در محیطی امن و آرام با کتاب روبه‌رو می‌شود، علاقه‌مندی او به مطالعه طبیعی و پایدار شکل می‌گیرد. هدف ما این است که این علاقه، همراه دائمی مسیر یادگیری‌شان شود.

وی گفت: حضور دانش‌آموزان، انرژی مثبت و کنجکاوی کودکانه آن‌ها، نه‌تنها فضای کانون را پویاتر کرد، بلکه نشان داد اجرای چنین طرح‌هایی می‌تواند پلی مؤثر میان مدرسه و فعالیت‌های فرهنگی ایجاد کند.

 وی در پایان ابراز امیدواری کرد؛ این تجربه‌ها برای کودکان یادگارهایی خوشایند از نخستین سال‌های تحصیل‌شان است؛ و بذر علاقه به کتاب در دل آن‌ها جوانه می‌زند.

آشنایی نوخوان‌ها با قصه، بازی و مهارت‌های فرهنگی در کانون مرکز شماره‌دو صفاشهر

آشنایی نوخوان‌ها با قصه، بازی و مهارت‌های فرهنگی در کانون مرکز شماره‌دو صفاشهر

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha