به گزارش روابط عمومی ادارهکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان ایلام، نشست آموزشی قصهگویی با حضور ملوک هاشمی قصه گو،قصه پژوه و مدرس نشست های قصه گویی با حضور مربیان واعضای مراکز کانون برگزار شد.

در ابتدای نشست چولکی،کارشناس مسئول ومدیر اجرایی جشنواره قصه گویی استان ،ضمن خیر مقدم به مهمان نشست، ازحضور وی ابراز خرسندی و تقدیرنمود و با توجه به اهمیت نشست های آموزشی ،برگزاری این نشست را فرصتی مناسب جهت ارتقای دانش مربیان واعضادر آستانه برگزاری جشنواره و راهگشا جهت ورود به یک رقابت فرهنگی دانست .

در این نشست، هاشمی داور جشنواره ، از قصهگویی بهعنوان «شناسنامه و پیشانی کانون پرورش فکری» نام بردوتأکید کرد که قصهگویی همواره برگ زرینی در کارنامه افتخارات کانون بوده و خواهد بود. در ادامه، شرکتکنندگان با نکات ضروری و کاربردی قصهگویی بهویژه برای حضور در جشنواره آشنا شدند؛ نکاتی که برای نوجوانان و مربیانی که بهتازگی به خانواده کانون پیوستهاند، بسیار راهگشا بود.

قصه پژوه و قصه گوی پیشکسوت کانونی در بخشی از سخنان خود، قصهگویی را نوعی طراحی، ساختار و کارگردانی قصه دانست و گفت: همانگونه که در فیلمها و رمانهای موفق، کارگردانی قوی باعث درگیر شدن ذهن مخاطب میشود، در قصهگویی نیز قصهگو باید بتواند با طراحی درست، مخاطب را با فراز و فرودها و نقطه اوج قصه همراه کند. این کارگردانی از همان لحظه انتخاب قصه آغاز میشود.
وی بر اهمیت انتخاب قصهای که قصهگو به آن علاقهمند باشد تأکید کرد و افزود: قصه باید با روحیات قصهگو هماهنگ باشد؛ بهویژه در قصههای بومی، طنز و خلاق. همچنین توجه به بهروز بودن قصه، وجود حادثه اصلی و فرعی، امکان نقد و تحلیل حوادث و بهرهگیری از بازآفرینی و بازنویسی خلاقانه، از ارکان قصهگویی موفق است.

در ادامه این نشست، به این نکته اشاره شد که قصه بدون حادثه معنا ندارد و مدیریت تعداد حوادث، زمانبندی آنها و اصالتبخشی به حوادث، نقش مهمی در انتقال ماهیت اصلی قصه داردو مهمترین اصل در این مسیر، در نظر گرفتن مخاطب و میزان توان او در درک و هضم حوادث قصه است.
هاشمی با بیان اینکه هر قصه ساختار ویژه خود را دارد، به اهمیت لباس قصهگویی متناسب با قصه و قصهگو پرداخت و سپس مراحل طراحی قصه را تشریح کرد؛ مراحلی از جمله: ورود و زمینهسازی، شناخت نوع مخاطب، قهرمان، زمان قصه، موضوع، منبع و خاستگاه قصه و بهویژه عنوان که یکی از مهمترین عناصر آغاز قصه معرفی شد.

وی ادامه داد :عنوان میتواند بهانهای خلاق برای شروع قصه باشد، به شرط آنکه تمامیت قصه را لو ندهد و متناسب با گروه سنی مخاطب انتخاب شود.
در بخش دیگری از این نشست، موضوع ارتباط با مخاطب مورد تأکید قرار گرفت و سه رکن اصلی قصهگویی شامل قصه، قصهگو و مخاطب تشریح شد. همچنین نقش قهرمانان قصه، زمانبندی، تعامل با مخاطب، اوجگیری، گرهگشایی و جمعبندی نهایی بررسی شد.
این قصه پژوه افزود: قصه باید در وجود قصهگو نهادینه شود تا ارتباطی عمیق با مخاطب شکل بگیرد. اولین عنصر این ارتباط، تماس چشمی است؛ قصهگو باید با مدیریت نگاه، کلام و هیجانآفرینی، مخاطب را با خود همراه کرده و در نقطه اوج، دگرگونی لازم را در او ایجاد کند.
در ادامه تأکیدکرد که «نقطه اوج قصهگویی، بزنگاه اصلی قصه است» و حتی یک سؤال میتواند بهعنوان نقطه اوج عمل کند. پس از آن، گرهگشایی و پایانبندی اهمیت مییابد. پایان موفق، پایانی است که مخاطب آن را درک کند و در عین حال ذهن او را درگیر نگه دارد.
در پایان این نشست آموزشی، به پرسشهای شرکتکنندگان پاسخ داده شد وتوضیحاتی نیز درباره قصههای ۹۰ ثانیهای و ویژگیها و الزامات آنها ارائه شد.
همچنین حاتمی ،کارشناس ادبی ومسئول کمیته ادبی و آموزش جشنواره قصه گویی استانی، در خصوص بازنویسی و بازآفرینی قصه ها توضیحاتی ارائه نمود.