به گزارش روابط عمومی ادارهکل کانون استان اردبیل، در گرامیداشت هفته پژوهش، مراکز فرهنگیهنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان اردبیل با اجرای برنامههای متنوع، علمی و خلاقانه، تلاش کردند زمینه آشنایی هرچه بیشتر کودکان و نوجوانان با مفاهیم پژوهش، پرسشگری و تفکر علمی را فراهم کنند.

مرکز فرهنگیهنری شماره یک کانون پارسآباد در معرفی و گرامیداشت هفته پژوهش، مجموعهای از فعالیتهای آموزشی و جذاب را برای اعضای طرح «کانون مدرسه» تدارک دید.
در این برنامهها، مربیان مرکز ضمن توضیح جایگاه پژوهش در پیشرفتهای علمی، فرهنگی و اجتماعی جوامع، اهمیت مطالعه، مشاهده و پرسشگری را برای دانشآموزان تشریح کردند.
سپس اعضا با ابزار علمی میکروسکوپ آشنا شدند و کاربردهای آن در شناسایی پدیدههای طبیعی و کشف شگفتیهای خلقت برای آنان توضیح داده شد. مشاهده دقیق اندام حشرات و پروانهها با میکروسکوپ، فرصت مناسبی را برای تقویت دقت و کنجکاوی علمی اعضا فراهم کرد.
در ادامه، کتابهای علمی «دنیای شگفتانگیز حیوانات زیر میکروسکوپ» و «سیارات دور» معرفی شد تا اعضا برای مطالعات تکمیلی به منابع علمی مناسب دسترسی داشته باشند.
قصهگویی علمی با رویکرد آموزشی و اجرای بازیها و سرگرمیهای علمی نیز فضای برنامه را شاد و پویا کرد.

در مرکز فرهنگیهنری کانون دولتآباد، ویژهبرنامه گرامیداشت هفته پژوهش از ۲۲ تا ۲۷ آذرماه ۱۴۰۴ با هدف تقویت نگاه پژوهشمحور و آشنایی اعضا با مراحل تحقیق علمی اجرا شد.
در این برنامهها آشنایی اعضا با مناسبت و روزشمار هفته پژوهش، برگزاری کارگاههای کاردستی با موضوع علم، روخوانی و معرفی کتابهای علمی، برپایی نمایشگاه کتاب، نشریهنگاری اعضای پژوهش و آموزش عملی کار با میکروسکوپ از جمله فعالیتهای این مرکز بود.
همچنین معرفی شخصیتهای علمی، انجام آزمایشهای ساده و کاربردی و کارگاه آشنایی با ابزارهای پژوهشی، زمینه تجربه عملی پژوهش را برای کودکان و نوجوانان فراهم کرد.

مرکز فرهنگیهنری کانون رضی نیز با برگزاری ویژهبرنامهای آموزشی، به تبیین مفهوم پژوهش از مرحله پرسش تا دستیابی به نتیجه پرداخت.
در این برنامه، مربی مرکز ابتدا درباره اهمیت طرح سؤالهای هدفمند و نقش آن در شکلگیری تفکر علمی توضیح داد. سپس اعضا با انجام تمرینهای خلاقانه، شیوه استخراج سؤال پژوهشی از تجربههای روزمره و ساخت فرضیه را آموختند.
برپایی نمایشگاه کتابهای علمی جدید مرکز با عنوان «چگونه مثل دانشمندان فکر کنیم» یکی از بخشهای شاخص این برنامه بود. معرفی و دورخوانی کتاب «آزمایش علمی با خاک»، بحث گروهی درباره نحوه طرح سؤال علمی و تمرین عملی با واژههای پرسشساز همچون «چگونه»، «چرا»، «آیا» و «تأثیر» از دیگر بخشهای این برنامه بود.
همچنین به منظور آشنایی اعضا با مفاخر علمی ایران، شخصیت برجسته علمی ابوریحان بیرونی معرفی شد و بخشی از دستاوردهای علمی و پژوهشی وی برای اعضا تشریح شد.

در مرکز فرهنگیهنری شماره یک کانون کوثر نیز هفته پژوهش با اجرای برنامههای آموزشی و پژوهشی متنوع گرامی داشته شد.
در این مرکز، معرفی کتابهایی با محور پژوهش از جمله «چگونه پژوهش کنیم؟»، «چگونه جشنواره علمی برگزار کنیم؟»، «حل مسئله علمی» و «دایرهالمعارف چگونههای من» انجام شد و اعضا با مراحل انجام یک پژوهش علمی از انتخاب موضوع تا جمعآوری اطلاعات و تحلیل دادهها آشنا شدند.
ارائه گزارش پژوهشهای انجامشده توسط اعضا از بخشهای ویژه این برنامهها بود و در این راستا، پژوهشی با عنوان «بررسی آماری و تحلیل محتوای پنج کتاب پرمخاطب گروه سنی نوجوانان در مرکز» و پژوهش دیگری با عنوان «ارزیابی نقش کتابهای دینی در سبد مطالعه اعضای مرکز» ارائه شد که نشاندهنده توانمندی اعضا در انجام فعالیتهای پژوهشی بود.

همچنین مرکز فرهنگیهنری شماره ۲ کانون مشگینشهر با برگزاری ویژهبرنامهای علمی و فرهنگی، میزبان ۳۰ نفر از دانشآموزان مدرسه ابتدایی پسرانه شاهد فرهادیان بود.
در این برنامه، دانشآموزان ابتدا با نحوه کار با میکروسکوپ و تلسکوپ آشنا شدند و با مشاهده نمونهها، مفاهیم علمی را بهصورت عینی تجربه کردند.
ثبت مشاهدات در قالب نقاشی، به تقویت خلاقیت و دقت آنان کمک کرد. معرفی کتاب «به مورچهها نگاه کن» با محتوایی آموزنده درباره نظم و تلاش در زندگی مورچهها و پخش انیمیشن آموزشی زندگی مورچهها از دیگر بخشهای این برنامه بود که با استقبال دانشآموزان همراه شد.
گفتنی است مجموعه این برنامهها با هدف نهادینهسازی فرهنگ پژوهش، تقویت روحیه کنجکاوی، مشاهدهگری و تفکر علمی در میان کودکان و نوجوانان با شعار محوری «از پرسش تا پژوهش، از پژوهش تا پیشرفت» برگزار شد.