به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان فارس، سی و ششمین جلسه انجمن داستان «سروناز» به صورت برخط برگزار شد؛ و در جریان آن، آثار پنج نوجوان با حضور راضیه احمدی، کارشناسمسئول آفرینشهای ادبی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان فارس، نویسنده و پژوهشگر، نقد و بررسی شد.
در این نشست، آثار نجلا آل سعدی از فسا، فاطمه میری از فیروزآباد، علی روستایی از مرودشت، محمدامین کرمی از فسا و پویا معینی از مرکز شیراز مورد ارزیابی قرار گرفت و نکات کلیدی در زمینه تکنیکهای داستاننویسی، ساختار روایت، شخصیتپردازی و انتخاب موضوعات متناسب با مخاطب نوجوان ارائه شد.
در این نشست راضیه احمدی با تأکید بر اهمیت استخراج ایدههای داستانی از تجربه شخصی نوجوانان، پژوهش پیش از نوشتن و رعایت توالی علت و معلولی در داستانها، توصیه کرد اعضاء توجه ویژهای به بازآفرینی خلاقانه داستانها و ایجاد شخصیتهایی با ویژگیهای متمایز داشته باشند.
او همچنین به پرداختن به موضوعات بهروز و متناسب با دغدغههای نوجوانان امروز اشاره کرد؛ تا آثار خلق شده علاوه بر جذابیت، پیامآور تجربه و ارزشهای اجتماعی باشند.
اعضاء حاضر در جلسه، با سابقه فعالیت فعال در کارگاههای داستاننویسی مراکز، نشان دادند؛ که همزمان با تمرین نوشتن، در حوزه کتابخوانی و تجربه ادبی نیز فعال هستند؛ و تلاش دارند مهارتهای خود را در هر دو زمینه ارتقاء دهند.
کارشناس مسئول آفرینشهای ادبی کانون فارس در ادامه با بیان اهمیت آشنایی نوجوانان با ادبیات کهن و عامیانه توضیح داد: بهرهگیری از فضای داستانهای کهن و شخصیتهای آنها باعث عمق بخشی به آثار خلق شده و آشنایی اعضاء با ریشهها و هویت ملی و دینی آنان میشود. این فرآیند نه تنها به پرورش نویسندگانی خلاق و آگاه کمک میکند، بلکه خوانندگان را با فرهنگ و تاریخ خود پیوند میدهد؛ و هویت فردی و جمعی آنان را تقویت میشود.
وی در پایان در گفتگو با ما گفت: انجمن داستان «سروناز» بخشی از برنامههای مستمر کانون پرورش فکری استان فارس است؛ که با هدف پرورش خلاقیت، تقویت مهارتهای ادبی، ارتقاء توانایی نقدپذیری و آشنایی نوجوانان با ارزشهای فرهنگی و ادبی کشور برگزار میشود. این جلسات با ایجاد فضایی امن و تخصصی، نوجوانان را قادر میسازد تا با دریافت بازخوردهای سازنده، آثار خود را بهبود داده و تجربهای واقعی از فرآیند خلق ادبی کسب کنند.
برگزاری چنین نشستهایی، علاوه بر ارتقاء مهارتهای نوشتاری، انگیزه نوجوانان برای مطالعه و پژوهش در ادبیات را افزایش میدهد؛ و آنان را با تنوع سبکها و ژانرهای ادبی آشنا میکند؛ امری که نقش مهمی در شکلگیری نویسندگان آینده و ترویج فرهنگ مطالعه دارد.