کودکان با نیازهای ویژه را برای زندگی مستقل در جامعه پرورش دهیم

زهرا عبدالحی از مربیان کتابخانه‌های فراگیر خواست با شناخت صحیح از کودکان با نیازهای ویژه آن‌ها را برای زندگی مستقل در جامعه تربیت کنند.

به گزارش روابط عمومی اداره‌کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان آذربایجان‌غربی، در نشست زهرا عبدالحی کارشناس کتابخانه‌های فراگیر کانون با مربیان و کارکنان کانون استان که در حاشیه افتتاح اولین مرکز فراگیر در ارومیه برگزار شد، وی با اشاره به این‌که کودکان با نیازهای ویژه نیازمند حمایت هستند اما این حمایت نباید شکل ترحم، محبت و توجه بیش‌ از حد و نابه‌جا به خود بگیرد گفت: این کودکان فاصله عمیقی با هم سن و سالان خود دارند اما بایستی با دقت برای زندگی مستقل در جامعه و در کنار دیگران تربیت شوند.
وی با تاکید بر این‌که فعالیت با این کودکان نه تنها سخت نیست بلکه به پذیرش عضو توسط مربی بستگی دارد و هدف کتابخانه‌های فراگیر کانون کار با کودکان با نیازهای بینایی، شنوایی و معلول جسمی و حرکتی است افزود: کودکان دارای نیازهای ویژه شنوایی از دایره لغات بسیار محدودی برخوردارند و مربی بایستی در گفتگو با آن‌ها از کلمات واضح و عینی استفاده کرده و از به کاربردن کلمات انتزاعی بپرهیزد.
عبدالحی در ادامه فعالیت‌های گروهی را شیوه‌ای موثر برای تقویت مهارت‌های ارتباطی در این کودکان دانست و با اشاره به این‌که کار با این طیف از کودکان کاملا فرایندی است و به زمانی طولانی برای حصول نتیجه نیاز دارد گفت: حافظه فعال و حافظه کوتاه مدت کودکان ناشنوا به گونه ای است که برقراری ارتباط با آن‌ها از طریق واژگان نیاز به تکرار دارد و مربیان باید به این نکته توجه ویژه ای داشته باشند.
این کارشناس در بخش دیگری از سخنان خود ایجاد اعتماد میان یک کودک نابینا و محیط و اشیاء را از نکات قابل توجه و ضروری در ارتباط با این کودکان عنوان کرد و افزود: تغیر چیدمان محیط در فواصل زمانی کوتاه و بدون حضور کودک باعث پایین آمدن اعتماد به نفس وی و در نتیجه عدم ارتباط‌گیری با اطرافیان می‌شود.
عبدالحی در پایان افزود از آن‌جا که یادگیری مشاهده‌ای در این کودکان وجود ندارد و هرآن‌چه را که بایستی از طریق مشاهده بیاموزند مربی باید از طریق گفتار آموزش دهد، بنابراین تقویت یک حس در آن‌ها جایگزین حس بینایی شده و در حد قابل توجهی آن‌ها را یاری می‌کند.
مرکز فراگیر کانون آذربایجان‌غربی چهاردهمین کتابخانه فراگیر کانون در سطح کشور است که فعالیت‌های خاص کودکان و نوجوانان با نیازهای ویژه را ارائه می‌کند.