ویژه‌برنامه‌های مراکز کانون استان اردبیل در هفته کتاب و کتاب‌خوانی

مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان اردبیل در هفته کتاب و کتاب‌خوانی مجری برنامه‌های متنوع فرهنگی، هنری، ادبی و اسلامی بود.

گزارش زیر به گوشه هایی از این برنامه ها اشاره دارد.
- مرکز فرهنگی هنری شماره‌ی یک اردبیل
بازدید از چاپخانه شیران نگار:
 اعضای کودک مرکز شماره‌ی یک اردبیل، از چاپخانه شیران نگار واقع در شهرک صنعتی فاز یک اردبیل بازدید کرده و با دستگاه‌های چاپ، مراحل چاپ و آماده‌سازی کتاب، دستگاه افست، دستگاه ملخی و ریسوگراف، طراحی و چاپ رنگی، برش و صحافی آشنا شدند.
هدف از این بازدید ارتقاء دانش عمومی کودکان از مراحل چاپ، آشنایی با اولین چاپخانه‌ی شهرستان، معرفی مشاغل مرتبط در حوزه‌ی چاپ و نشر کتاب بود.
کتاب سازی:
این برنامه باهدف ترویج فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی و با استفاده از تصاویر داستان مجله‌های کوشش برای اعضای دختر در چهار گروه 8 نفرِ برگزار شد.
معرفی کتاب به شیوه نمایش خلاق:
فعالیت معرفی کتاب با اجرای نمایش باهدف جذاب نمودن فعالیت‌های کتاب محور و تشویق کردن اعضا به اجرای این فعالیت برگزار شد. در این برنامه پس از گروه‌بندی اعضا، کتاب‌های منتخب در اختیار گروه ها قرار گرفت تا پس از خواندن با همراهی و راهنمایی مربی، کتاب موردنظر را به دیگر گروه‌های حاضر با کمک نمایش خلاق معرفی کنند.
روخوانی کتاب:
در این برنامه اعضا با کمک‌مربی، پس از انتخاب راوی و تعیین شخصیت‌های نمایشی کتاب، گفتگو کردند. از طریق این شیوه اعضای هر گروه فعالیت روخوانی کتاب را برای سایر گروه‌ها اجرا کردند.
تقدیر از اعضا کتاب‌خوان:
به‌منظور تشویق ترغیب اعضا به مطالعه کتاب، از اعضای کتاب‌خوان برگزیده کشوری در مدارس محل تحصیل این اعضا تقدیر به عمل آمد. النا امید و آیناز عزیزیان از اعضای برگزیده کشوری در این مراسم بودند.
اجرای برنامه‌ی یک روز خوشمزه با کتاب:
در این برنامه عضو قدیمی و باسابقه‌ی مرکز یک اردبیل،  لیلا فرید مربی مسئول مرکز دو اردبیل و نویسنده کتاب "میخوای تو رو به یک جای قشنگ ببرم؟" در جمع اعضا کتاب‌خوان این مرکز حاضر شد و با روایت خاطرات عضویت و کتاب‌خوانی خود لحظاتی شیرین را به اعضا هدیه کرد.
روخوانی کتاب و اهدای کتاب نویسنده به اعضا کتاب‌خوان مرکز از برنامه‌های دیگر این مراسم بود.
- مرکز فرهنگی هنری شماره‌ی دو اردبیل
بازدید از کتابخانه‌ی مرکزی استان:
این بازدید با حضور اعضا و مربیان مرکز دو اردبیل، در ویژه‌برنامه‌ای تحت عنوان "هنرمندان و کتابخانه" در کتابخانه‌ی مرکزی اردبیل واقع در مجتمع گردشگری شورابیل انجام شد.
اعضای مرکز ضمن بازدید از بخش‌های مختلف کتابخانه با حضور در بخش کودک و نوجوان با موضوع کتاب و کتابخانه نقاشی کشیدند و جوایز خود را از مسئولان دریافت کردند. قصه‌گویی، معرفی کتاب و شعرخوانی از دیگر برنامه‌هایی بود که در این بازدید اجرا شد.
مسابقه‌ی کتاب سازی:
در این برنامه اعضای کتاب‌خوان و نویسنده مرکز به تهیه کتاب‌های دست‌ساز پرداختند. ابتدا داستان‌های نوشته‌شده توسط خود اعضا موردبررسی قرار گرفت و پس از ویرایش باراهنمایی مربی به صفحه‌آرایی و نوشتن متن داستان‌های نوشته‌شده در کاغذهایی که به اشکال و در اندازه‌های مختلف برش داده‌شده بود، پرداختند.
در ادامه داستان‌ها توسط خود اعضا تصویرگری شد و پس از تهیه روی جلد و نوشتن مشخصات کتاب، کار تهیه آن به پایان رسیده و در نمایشگاه کتاب به نمایش گذاشته شد.
جشن کتاب:
این جشن به‌منظور گرامیداشت هفته کتاب و کتاب‌خوانی و تشویق اعضای مرکز به مطالعه و تقدیر از اعضای کتاب‌خوان و با حضور والدین برگزار شد.
اجرای فعالیت‌های شعرخوانی، معرفی کتاب به شیوه خلاقانه و گروهی، سرود، مسابقه، نمایش، فیلم‌سازی با موضوع کتاب، بازدید مدارس از مرکز، پخش کتاب فیلم، بازدید از چاپخانه‌ی شیران نگار اردبیل، روخوانی و معرفی کتاب، برگزاری مسابقه هایکوی کتاب و شرکت در نشست ادبی دو پنجره از دیگر برنامه‌های این مرکز در هفته کتاب و کتاب‌خوانی بود.
- مرکز فرهنگی هنری شماره‌ی سه اردبیل
یار مهربان کتاب:
در این برنامه مربیان به معرفی کانون و برنامه‌های آن پرداختند که با حضور دانش آموزان مدارس عترت، قاضی طباطبایی، ارشاد و پیش‌دبستانی حبل‌المتین برگزار شد.
هفت روز، هفت کتاب:
در این ویژه‌برنامه رمان‌های نوجوان به‌صورت نمایشگاهی در معرض دید اعضا قرار گرفت و مربیان هرروز یک رمان را معرفی کردند.
برگزاری مسابقه جشن آرزوهای کتاب من، معرفی کتاب، شعرخوانی و بازدید از چاپخانه‌ی شیران نگار اردبیل از دیگر برنامه‌های این مرکز در هفته کتاب و کتاب‌خوانی بود.
- مرکز فرهنگی هنری شماره‌ی چهار اردبیل
با فرارسیدن هفته کتاب و کتاب‌خوانی، مرکز فرهنگی هنری شماره‌ی چهار اردبیل مجری ویژه‌برنامه‌های فرهنگی، هنری و ادبی بود.
فضاسازی و ساخت پانل کتاب:
معرفی کتاب با برگزاری همایش مطالعه کتاب به‌صورت جمعی با حضور 30 نفر از اعضای مرکز درگروهای سنی کودک و نوجوان انجام شد. اعضا به مدت 15 دقیقه کتاب‌های انتخاب‌شده را مطالعه کرده و باراهنمای مربی نقد و بررسی کردند.
برگزاری کارگاه سفال با موضوع بزرگ‌ترین کتاب مرکز:
در این برنامه اعضا باراهنمایی مربی از گل سفال، نقش‌های برجسته طراحی و تهیه کردند.
برگزاری کارگاه ادبی با موضوع کتاب اول:
در این کارگاه اعضای ادبی باراهنمایی مربی دل نوشته‌های خود را در مورد اولین کتابی که در کودکی مطالعه کرده‌اند، نوشتند.
شرکت در نشست ادبی دو پنجره:
در نشست ادبی دو پنجره،  کتاب شعر «قد سرسوزن» با حضور ناصر کشاورز توسط اعضای مرکز نقد شد.
- مرکز فرهنگی هنری شماره‌ی پنج اردبیل
ضبط و ثبت کتاب صوتی توسط اعضا، حضور در مدارس مناطق محروم شهرستان اردبیل، برگزاری برنامه‌های فرهنگی با موضوع هفته کتاب، اهدای کتاب به کتابخانه‌ی مدارس، نقد کتاب «مامانم گم‌شده است» توسط اعضای نوجوان، تجلیل 16 نفر از اعضای کتاب‌خوان و فعال مرکز با موضوع کتاب و کتاب‌خوانی و معرفی آن‌ها در  پانل مرکز، کتاب سازی توسط اعضا باراهنمایی مربی، بررسی و تحقیق آیه‌هایی از قرآن مجید با موضوع کتاب و معرفی آن‌ها به اعضا و شرکت در مسابقه کتاب‌خوانی هفته دفاع مقدس در بخش مربیان و اعضا از برنامه‌های فرهنگی، ادبی، هنری و اسلامی مرکز در هفته‌ی کتاب و کتاب‌خوانی بود.
- مرکز فرهنگی هنری شهرستان نمین
کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان مرکز نمین با نواختن زنگ کتاب به استقبال از هفته‌ی ملی کتاب و کتاب‌خوانی رفت.  با حضور دانش آموزان مدرسه‌ی دخترانه‌ی مرحوم جعفری، زنگ کتاب و کتاب‌خوانی در مرکز فرهنگی هنری شهرستان نمین نواخته شد.
در این برنامه دانش‌آموزان از بخش‌های مختلف مرکز بازدید کردند و با شیوه‌های چیدمان کتاب، شناسنامه کتاب و نیز فعالیت‌های کانون آشنا شدند. خوانش شعر «من یار مهربانم» به‌صورت گروهی توسط دانش آموزان، برگزاری کارگاه قصه‌گویی، معرفی کتاب در قالب کلاژ، اجرای مسابقه‌ی شعرخوانی، قصه‌خوانی و خلاصه‌نویسی کتاب از فعالیت‌های اجراشده در این برنامه بود که در پایان به نفرات برگزیده جوایزی اهدا شد. شرکت‌کنندگان در این مراسم از نمایشگاه کتاب و محصولات فرهنگی کانون بازدید کردند.
در برنامه‌ای دیگر مربیان برای نوآموزان پیش‌دبستانی نوگلان زهرا برنامه‌های فرهنگی هنری ازجمله: معرفی کتاب، روخوانی، شعرخوانی، قصه‌گویی، اجرای نمایش خلاق، مسابقه‌ی یک کتاب و یک قصه اجرا کردند. زهرا فرج زاده مربی مسئول مرکز در خصوص ترغیب و تشویق اعضا از سوی والدین به امانت و مطالعه‌ی کتاب سخنرانی کرد.
در این هفته مربیان با همکاری مدارس غیرانتفاعی فروغ دانش و اندیشه، از کتابخانه‌ی عمومی شهرستان بازدید کردند. در این برنامه که با عنوان «قصه‌گویی و کتاب» اجرا شد، از بانوان فعال در عرصه‌ی نویسندگی برای کودکان و نوجوانان قصه‌گویی کرد. همچنین از قصه‌گویانی که در نوزدهمین جشنواره‌ی قصه‌گویی استانی حضور داشتند، تجلیل به عمل آمد.
خلاصه‌نویسی و تصویرسازی کتاب، نوشتن جملات کوتاه ادبی، تهیه‌ی کتاب‌های سفالی در کارگاه سفالگری و امانت و روخوانی کتاب از برنامه‌هایی بود که اجرا شد.
گفتنی است، گشایش نمایشگاه کتاب کانون در مدارس ابتدایی اندیشه و فروغ دانش با همکاری کتابخانه‌ی عمومی شهرستان، اداره‌ی فرهنگ و ارشاد اسلامی و آموزش‌وپرورش با حضور رؤسای ادارات مختلف شهرستان، معاون فرماندار، شهردار و مدیر آموزش‌وپرورش و جمعی از نویسندگان و اهل‌قلم پایان‌بخش برنامه‌های هفته‌ی کتاب و کتاب‌خوانی در مرکز نمین بود.
- مرکز فرهنگی هنری دولت‌آباد
کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان مرکز دولت‌آباد به مناسبت گرامیداشت هفته کتاب و کتاب‌خوانی همایش بزرگ جشن کتاب را با حضور بیش از 80 نفر از اعضای کودک و نوجوانان برگزار کرد.
در این برنامه کریم اصلانزاده مربی مسئول مرکز نقش مربیان کانون را در جهت علاقه‌مند کردن کودکان و نوجوانان به فرهنگ مطالعه و کتاب‌خوانی مهم دانست و اظهار کرد: کانون به‌عنوان یک‌نهاد بزرگ فرهنگی جذاب‌ترین مکان برای پرورش فکری کودکان است.
پخش کلیپ فعالیت‌های شش‌ماهه اول مرکز، اجرای سرود، شعرخوانی، قصه‌گویی، معرفی کتاب در قالب مسابقه، اهدای جوایز به نفرات برگزیده و تقدیر از اعضای کتاب‌خوان مرکز از دیگر برنامه‌های اجراشده در این جشن بود.
- مرکز فرهنگی هنری شهرستان نیر
در گرامیداشت هفته کتاب و کتاب‌خوانی برنامه‌های مختلفی توسط مربیان مرکز نیر به اجرا درامد.
بازدید دانش آموزان از مرکز و اجرای فعالیت‌های کتاب محور شامل: قصه‌گویی، روخوانی و معرفی کتاب، حضور مربیان در مدارس ابتدایی، راهنمایی و اهدای کتاب به اعضای فعال کتاب‌خوان جهت تشویق و ترغیب کودکان و نوجوانان به مطالعه کتاب، معرفی ایام و وقایع، برگزاری مسابقه هایکو کتاب، نقد و بررسی کتاب «قد سرسوزن» سروده‌ی  ناصر کشاورز و  حضور در نشست دو پنجره و شرکت در برنامه‌ی تجلیل از اعضای کتاب‌خوان در مرکز شماره پنج اردبیل ازجمله فعالیت‌های اجراشده در این ایام بود.
- مرکز فرهنگی هنری شهرستان خلخال
کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شهرستان خلخال با فضاسازی مرکز و به صدا درآوردن زنگ گرامیداشت هفته ملی کتاب و کتاب‌خوانی برنامه‌های فرهنگی، هنری و ادبی اجرا کرد.
سفال‌گری: در این فعالیت اعضا باراهنمایی مربیان و با روش فتیله‌ای شعاری مرتبط با هفته‌ی کتاب نوشتند و در ادامه بچه‌ها به‌صورت گروهی طرحی از کتاب را به شکل سفال تزئین کردند.
بادبادک سازی: بادبادک سازی یکی دیگر از فعالیت‌هایی بود که در این هفته انجام شد. اعضا باراهنمایی مربیان توانستند بادبادک‌هایی رنگی به شکل کتاب درست کنند و در ادامه هر گروه یک‌بند از شعر معروف «من یار مهربانم» در بادبادک خود نوشتند.
فعالیت‌های ادبی: این فعالیت با عنوان نامه‌ای به کتاب با دو گروه پسران و دختران انجام شد و آن‌ها توانستند متن‌های ادبی خود را در قالب نامه به رشته‌ی تحریر درآورند.
 - مرکز فرهنگی هنری شهرستان گرمی
 برنامه‌های هفته کتاب و کتاب‌خوانی با شعار «من یار مهربانم» با حضور گسترده‌ی اعضا و دانش آموزان در مرکز شهرستان گرمی آغاز شد.
در اولین روز از گرامیداشت این هفته دانش آموزان مدارس با حضور در مرکز با کتاب و فعالیت‌های کانون آشنا شدند. حبیبه کریمی مربی مسئول مرکز با تبریک هفته ملی کتاب و کتاب‌خوانی به دانش آموزان در خصوص انتقال دانش و دانایی از طریق کتاب تأکید کرد و افزود:  یار همیشگی فرهنگ ما کتاب بوده و معجزه‌ی اصلی دین مبین اسلام کتاب است.
برگزاری کارگاه نقاشی، معرفی کتاب، معرفی نویسندگان حوزه‌ی کودک و نوجوان، کتاب سازی، تجلیل از اعضای برگزیده‌ی کتاب‌خوان، قصه‌گویی، کارگاه ادبی و هنری و اهدای کتاب به دانش آموزان ازجمله فعالیت‌های اجراشده در این هفته بود.
- مرکز فرهنگی هنری شهرستان بیله سوار
مرکز فرهنگی هنری شهرستان بیله سوار در هفته کتاب و کتاب‌خوانی مجری برنامه‌های متنوع فرهنگی، هنری و ادبی بود. برگزاری جشن هفته کتاب و کتاب‌خوانی و تجلیل از کتاب‌خوانان برتر با حضور اعضا و مربیان، برگزاری مسابقه کتاب‌خوانی یک تصویر از یک کتاب، معرفی کتاب و برگزاری مسابقه‌ی ادبی «داستان کوتاه» باراهنمایی مربی ادبی از اهم این برنامه‌ها بود.
- مرکز فرهنگی هنری جعفرآباد
به مناسبت هفته کتاب و کتاب‌خوانی نمایشگاهی از کتاب‌های انتشاراتی کانون در مرکز جعفرآباد برگزار و مورد بازدید اعضا و دانش آموزان قرار گرفت.
همچنین طی جلسه‌ای با هماهنگی و برنامه‌ریزی مسئول کتابخانه عمومی این شهرستان جشن هفته کتاب در محل سالن کتابخانه برگزار شد. برگزاری کارگاه قصه‌گویی، معرفی کتاب، شعرخوانی، روخوانی کتاب، کارگاه ادبی و مسابقه نقاشی از ویژه‌برنامه‌های این جشن بود که در پایان به اعضای شرکت‌کننده جوایزی اهدا شد. پایان‌بخش برنامه بازدید اعضای فعال مرکز از کتابخانه عمومی جعفرآباد بود.
- مرکز فرهنگی هنری موران
فعالیت‌های فرهنگی، هنری به مناسبت گرامیداشت هفته‌ی کتاب و کتاب‌خوانی در مرکز موران اجرا شد.
در اولین روز از این هفته نمایشگاهی از کتاب‌های جدید کانون با عنوان تازه‌های کتاب برپا شد.
معرفی کتاب فیلم‌های کانون، حضور در مدارس با اجرای فعالیت‌های فرهنگی هنری ازجمله: معرفی شخصیت، معرفی کتاب، برگزاری مسابقه، کارگاه قصه‌گویی، اهدای کتاب به دانش آموزان، طراحی و نصب برنوشته در مرکز با عنوان «بیشتر بشناسیم» باهدف معرفی نویسندگان کتاب کودک، آشنایی با سرگذشت کتاب در ایران پس از اسلام، معرفی و روخوانی کتاب کاروان دانایی و اجرای مسابقه نقاشی از دیگر فعالیت‌های اجراشده در هفته کتاب و کتاب‌خوانی بود.
مراکز فرهنگی هنری شماره‌ی یک و سه مشگین شهر:
به مناسبت گرامیداشت هفته کتاب و کتاب‌خوانی مربیان مراکز یک و سه مشگین شهر به‌طور مشترک ویژه‌برنامه‌های فرهنگی، هنری و ادبی برای اعضا و دانش آموزان اجرا کردند.
معصومه رحیم زاده مربی مسئول مرکز یک با تبریک هفته کتاب و کتاب‌خوانی در خصوص فعالیت‌های کانون برای  اعضا و دانش آموزان سخنرانی کرد، وی سپس به معرفی کتاب‌های انتشاراتی کانون پرداخت.
نیلوفر صفروند مربی مسئول مرکز سه در خصوص رده‌بندی دیویی کتاب‌ها در کانون و انجام فعالیت‌های کتاب محور و برگزاری کارگاه‌های ادبی و هنری برای اعضا و دانش آموزان سخن گفت، وی در ادامه مسابقه‌ی حدس بزن داخل پوشه چه نوع کتابی با چه شماره دیویی است را اجرا کرد، در پایان به بهترین کتاب‌خوان و برنده‌ی مسابقه جوایزی اهدا شد .
در ادامه مربی هنری مرکز در خصوص تصویرسازی کتاب با اعضا به گفتگو نشست، سپس اعضا باراهنمایی مربی نقاشی کشیدند و به نفرات برگزیده جوایزی اهدا شد.
گفتنی است، معرفی شخصیت ناصر کشاورز شاعر و پژوهشگر ادبیات کودکان و نوجوانان و روخوانی کتاب‌های وی با عنوان (میوه هاشان سلام .... خنده هاشان سلام، پر زرد قناری و قد سرسوزن)، سفالگری با موضوع تندیس کتاب، برگزاری کارگاه‌های قصه‌گویی، بحث آزاد، نقاشی، شعرخوانی و برپایی نمایشگاه کتاب توسط مربیان مراکز از ویژه‌برنامه‌های اجراشده در هفته کتاب و کتاب‌خوانی بود.
مرکز فرهنگی هنری شماره‌ی دو مشگین‌شهر:
در هفته کتاب و کتاب‌خوانی دانش آموزان و اعضای مرکز دو مشگین‌شهر در سالن سینما حضور یافتند و با مجموعه کتاب فیلم‌ها و کتاب‌های صوتی کانون آشنا شدند.
به همین مناسبت لیلا مستعلی زاده مربی مسئول مرکز با تبریک هفته کتاب و کتاب‌خوانی در خصوص اهمیت مطالعه کتاب صحبت کرد و از آن‌ها جهت عضویت در مرکز دعوت کرد.
در این هفته اعضا و دانش آموزان به فعالیت روخوانی و خلاصه‌نویسی کتاب‌پردازند که طرح خلاصه‌نویسی کتاب تا پایان سال ادامه خواهد یافت و از اعضای برتر تجلیل خواهد شد.
در ادامه نیر پیکام مربی امور فرهنگی مرکز مجموعه کتاب فیلم‌های سیب و کتاب‌های صوتی سیمرغ را معرفی کرد و در خصوص نحوه ساخت پویانمایی، ابزار و وسایل موردنیاز جهت ساخت فیلم‌های ساده و کوتاه‌سخن گفت. سپس اعضا فیلم‌های دیو دیگ‌به‌سر، کچل کفترباز، آرزوی خیلی بزرگ و توکایی در قفس را تماشا کردند، همچنین به قصه صوتی پسته و هفت برادر را که از مجموعه کتاب‌های صوتی سیمرغ بود، گوش دادند.
اعضا و دانش آموزان باراهنمایی مربیان به‌نقد و بررسی پویانمایی آرزوی خیلی بزرگ پرداخته و با فن و نحوه ساخت این فیلم آشنا شدند.
گفتنی است مجموعه کتاب فیلم‌های انتشاراتی کانون طبق برنامه هرروز در دو نوبت صبح و بعدازظهر برای دانش آموزان دختر و پسر در طول هفته کتاب و کتاب‌خوانی نمایش داده شد.
از دیگر برنامه‌های این هفته بازدید دانش آموزان مدرسه شهید ولیزاده از مرکز بود. در این برنامه
مربیان در خصوص شرایط عضویت و فعالیت‌های کانون توضیحاتی ارائه کردند و در ادامه آن‌ها را با روش‌های رده‌بندی دیویی کتاب‌ها، انجام فعالیت‌های کتابداری، صحافی و ترمیم کتاب آشنا کردند.
کتابخانه‌ی پستی مشگین‌شهر:
با حضور اعضای دختر نوجوان کتابخانه پستی در مرکز یک مشگین‌شهر برنامه‌هایی به مناسبت هفته کتاب و کتاب‌خوانی اجرا شد.
سپیده داداش زاده مربی امور فرهنگی در خصوص تاریخچه تشکیل و چگونگی انجام فعالیت در کتابخانه‌ی پستی با اعضا به گفتگو نشست. وی در ادامه به زبان قصه به معرفی، مراحل چاپ و آماده‌سازی کتاب پرداخت. برنامه با خوانش شعر از کتاب «قد سرسوزن» به پایان رسید.
مرکز فرهنگی هنری شماره‌ی یک پارس‌آباد:
همایش مادران قصه‌گو:
به مناسبت گرامیداشت هفته کتاب و کتاب‌خوانی همایش مادران قصه‌گو با همکاری کتابخانه‌های عمومی این شهرستان برگزار شد.
در این برنامه امین پور محمد رئیس کتابخانه‌های عمومی شهرستان در مورد اهمیت کتاب، کتاب‌خوانی و قصه‌خوانی برای کودکان و اولیا سخنرانی کرد، سپس غریب منوچهری رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی از تاریخچه پیدایش قصه و قصه‌گویی سخن گفت و بر لزوم قصه‌گویی مادران برای کودکان تأکید کرد.
علی برادران مسئول هماهنگی مراکز کانون شهرستان، با تبریک هفته کتاب و کتاب‌خوانی در مورد فعالیت‌های کانون، نحوه‌ی ثبت‌نام در مراکز و از افتخارهای کسب‌شده توسط اعضا و مربیان سخن گفت.
وی به تشریح فعالیت‌های کانون ازجمله نمایش و نقد فیلم پرداخت و در ادامه کودکان به تماشای پویانمایی "آهوی گردن‌دراز" نشستند.
محسن وظیفه مربی امور فرهنگی مرکز یک پارس‌آباد داستان «این پسر چه قدر کتاب می‌خورد!» برای کودکان قصه‌گویی کرد.
پایان‌بخش برنامه پذیرایی و بازدید خانواده‌ها و کودکان از تازه‌های کتاب و نمایشگاه آثار عکس و نقاشی اعضا بود.
تنفس کتاب در روستاهای پارس‌آباد:
به مناسبت هفته کتاب و کتاب‌خوانی مربیان مراکز کانون شهرستان در مدارس روستاهای مرتضی کندی و حلاجلار حضور یافتند و با اجرای برنامه‌های فرهنگی هنری مهمان دانش آموزان شدند.
فعالیت‌های قصه‌گویی، معرفی کتاب، شعرخوانی، مسابقه کتاب‌خوانی، بازی و سرگرمی با موضوع کتاب در این ویژه‌برنامه اجرا شد و در پایان به دانش آموزان این روستاها از طرف مرکز کتاب هدیه شد.
مرکز فرهنگی هنری شماره‌ی دو پارس‌آباد:
مربیان فرهنگی هنری مرکز دو پارس‌آباد هفته کتاب و کتاب‌خوانی را باهدف توسعه‌ی فرهنگ کتاب‌خوانی با حضور در مدارس گرامی داشتند.
باب اله عزیز پور مربی امور فرهنگی در خصوص اهمیت کتاب و کتاب‌خوانی برای دانش آموزان سخن گفت و سپس به معرفی کتاب پرداخت. وی در ادامه کتاب «یکی بود» را برای دانش آموزان روخوانی و داستان تانک آرزوها را قصه‌گویی کرد. پایان‌بخش برنامه اهدای «آرم کتاب» به شکل پرنده به همه دانش آموزان بود.
در برنامه‌ای دیگر شهلا شمس مربی ادبی مرکز ضمن گرامیداشت هفته کتاب و کتاب‌خوانی، فعالیت‌های کارگاه ادبی را برای اعضا و دانش آموزان معرفی کرد.
در این برنامه دانش آموزان  باراهنمایی مربی به نقد کتاب‌های « قد سرسوزن» و «از این‌طرف لطفاً فقط هیس!» از سروده‌های ناصر کشاورز پرداختند.
مراکز فرهنگی هنری شهرستان کوثر:
به مناسبت گرامیداشت هفته کتاب و کتاب‌خوانی مراکز فرهنگی هنری این شهرستان ویژه‌برنامه‌هایی را با حضور70 نفر از اعضا در مرکز شماره‌ی یک برگزار کردند.
در ابتدای برنامه اکرم راضی مربی مسئول مرکز یک کوثر به اعضا خیرمقدم گفت و در مورد اهمیت کتاب و کتاب‌خوانی سخنرانی کرد.
اجرای سرود، برگزاری مسابقه‌های کتاب‌خوانی و نقاشی و اهدای جایزه به نفرات برگزیده از ویژه‌برنامه‌های این مراسم بود. در این برنامه از پنج عضو مرکز یک کوثر که از اعضای برتر کتاب‌خوان استانی شناخته‌شده بودند، از طرف مدیرکل کانون استان با اهدای لوح تقدیر و جایزه تقدیر شد.
در این هفته، نمایشگاه کتاب و محصولات فرهنگی کانون با تخفیف ویژه به مدت 20 روز در مراکز یک و دو کوثر راه‌اندازی شد.
در پایان، هم‌زمان شدن این هفته با ایام عزاداری اربعین حسینی، مربیان به همراه اعضای مرکز آش نذری تهیه کردند.
گزارش تصویری این برنامه ها را این جا و این جا مشاهده فرمایید.