جشن‌های سی و هشتمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در مراکز کانون استان اردبیل

مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان اردبیل در جشن‌های سی و هشتمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی مجری برنامه‌های متنوع فرهنگی، هنری، ادبی و اسلامی بود.<BR>

گزارش زیر به گوشه‌هایی از این برنامه‌ها اشاره دارد.
مرکز یک اردبیل:
همزمان با شروع دهه فجر اعضای مرکز یک اردبیل همپای مربیان خود با ساخت آویزهایی از گل لاله و تهیه ریسه‌های پرچم به فضاسازی و تزیین مرکز پرداختند. در روزهای خاطره‌انگیز و خاطره ساز دهه فجر اعضای مرکز در قالب برنامه‌ای تحت عنوان "جشن پیروزی" آرمان‌ها و اهداف انقلاب اسلامی را در قالب شعارها و سرودهای انقلابی مرور کرده و ارزش‌های انقلاب اسلامی را پاس داشتند.
اجرای سرود، مسابقه، قصه‌گویی، شعار گویی، معرفی ایام و شخصیت از برنامه‌های اجراشده در این جشن بود. در پایان برنامه از برگزیدگان با اهدای جوایز و لوح تقدیر شد.
-        گرامیداشت خاطرات انقلاب
دریکی از روزهای سرد و برفی دانش آموزان و معلمان دوم ابتدایی شیخ صفی اردبیلی مهمان برنامه خاطرات انقلاب شدند. معرفی کتاب و خاطره گویی دوران انقلاب از زبان معلم 50 ساله، قصه‌گویی، اجرای سرود همگانی‌ای ایران ، روایت خاطرات بچه‌های انقلاب و مسابقه از برنامه‌های اجراشده در این روز بود .
-        برگزاری جشنواره آدم‌برفی
زمستان امسال اردبیل نیز روزهای خاطره ساز بهمن‌ماه 95 را با بارش‌های نعمت الهی زیباتر و ماندگارتر کرد. به همین مناسبت جشنواره‌ای با عنوان "جشنواره آدم‌برفی" بین اعضا مرکز یک اردبیل در پارک کودک برگزار شد. عکس یادگاری و همراهی اولیا در ساخت آدم‌برفی این برنامه را لذت‌بخش‌تر کرده بود.
شایان‌ذکر است، برگزاری مسابقه نقاشی با عنوان کودکان پیروزی، شعارنویسی اعضای کارگاه‌های خوشنویسی، دعوت از مدارس برای شرکت در برنامه‌های دهه فجر مرکز، ساخت لاله‌های کاغذی به شیوه کاغذ و تا، معرفی شخصیت‌های انقلابی و نقاشی وقایع انقلاب و تظاهرات مردم در دوران انقلاب در قالب تمبرهای انقلاب، غبارروبی مزار شهدا و برگزاری نمایشگاه کتاب از اهم برنامه‌های اجرایی مرکز در ایام مبارک دهه فجر بود.
مرکز دو اردبیل:
به مناسبت ایام‌الله دهه فجر، مربیان با فضاسازی مرکز به استقبال این ایام رفتند تا روزهای شیرین پیروزی انقلاب را با شور بخشیدن به فضای مرکز، به‌یادماندنی و خاطره ساز کنند.
-        به شوق تو زنده‌ایم ایران
مربیان مرکز 2 اردبیل به همراه کودکان و نوجوانان عضو طرح کانون مدرسه و اعضای فعال مرکز، در دهه مبارک فجر هم‌صدا باهم شعر عشق به وطن را سرودند و با یکدیگر هم‌صدا فریاد زدند، ما "به شوق تو زنده‌ایم ایران "این برنامه با حضور مسئول حراست، کارشناس فرهنگی، مربیان مسئول و فرهنگی، معلمان و مدیران مدارس اجرا شد.
در این برنامه لیلا فرید مربی مسئول مرکز 2 اردبیل ضمن تبریک ایام مبارک دهه فجر به بیان خاطراتی از روزهای انقلاب پرداخت و کودکان نوجوانان را به‌پاس داشت ارزش‌های انقلاب اسلامی میهن مقدسمان ایران دعوت کرد.
در این جشن برنامه‌های متنوعی اجرا شد که شامل سرود اعضای دختر، نمایش پادشاه و آشپز، پخش کلیپ فعالیت‌های مرکز، مسابقه نورباران، مسابقه سرود، معرفی ایام، شعرخوانی و نمایش عروسکی با حضور عروسک کوتی کوتی شخصیت اصلی کتاب قصه‌های کوتی کوتی فرهاد حسن‌زاده و همچنین خاطره گویی شهرام پوردنیا کارشناس فرهنگی حوزه 1 کانون استان از ایام کودکی و جوانی خود در برای میهمانان شور مضاعفی را به ارمغان آورد.
-        مسابقه نقاشی گل‌های انقلاب
این مسابقه در 3 گروه سنی زیر 6 سال، 6 تا 9 سال و 10 سال به بالا به میزبانی کانون پرورش فکری و با حضور بیش از 150 نفر از فرزندان کارکنان اداره کل آموزش‌وپرورش استان به مناسبت ایام‌الله دهه فجر و سی و هشتمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی برگزار شد. این برنامه که با بارش برف شدید در اردبیل و تعطیلی کلیه مقاطع تحصیلی همزمان بود، با استقبال گسترده‌ای روبرو شد و مرکز شماره 2 اردبیل در این روز برفی سرد، مملو از حضور گرم کودکان و خانواده‌هایشان بود که مشتاقانه در این مسابقه شرکت کردند.
هاجر جمادیه مدیرکل کانون پرورش فکری استان بابیان اینکه، درهای کانون همیشه حتی روزهای برفی و سرد نیز به روی کودکان و نوجوانان عزیز این مرزوبوم باز است، افزود: کانون، خانه‌ی امنی است که در آن کودکان و نوجوانان فرصت شکوفایی استعدادهای پنهان خود را به دست می‌آورند و در کنار مربیان مهربان کانون، طعم شیرین رشد و پیروزی را می‌چشند.
گفتنی است، مسابقه نقاشی گل‌های انقلاب با اجرای برنامه‌های متنوعی ازجمله شعرخوانی کودکان، معرفی کتاب، پخش سرودهای انقلابی و ساخت آدم‌برفی در محوطه مرکز توسط خانواده‌ها و مسئولان همراه بود که با معرفی برگزیدگان و اهدای جوایز به نفرات منتخب به پایان رسید.
برگزاری مسابقه نرم‌افزاری انقلاب لاله‌ها، اجرای سرودهای انقلابی، تهیه کاردستی گل‌های لاله 
به مناسبت گرامیداشت یاد شهدای انقلاب بازدید مدارس از مرکز، اجرای نمایششاه و آشپز، غبارروبی مزار شهدا، معرفی کتاب با موضوع انقلاب و حضور در راهپیمایی باشکوه 22 بهمن از اهم برنامه‌های اجرایی این مرکز بود.
مرکز سه اردبیل:
مرکز شماره 3 اردبیل همزمان با فرارسیدن دهه فجر برنامه‌های خود را با ادای احترام و نثار گل به تمثال حضرت امام خمینی (ره) آغاز کرد.
اجرای دکلمه گروهی توسط اعضای مرکز همراه با ادای احترام به مقام شامخ بنیان‌گذار کبیر انقلاب اسلامی و شهدای انقلاب، برگزاری کارگاه گل لاله با فن کاغذ و تا و با حضور مدرسه‌ی دخترانه‌ی قاضی طباطبایی، معرفی شخصیت حضرت امام خمینی (ره) در قالب فعالیت قصه‌گویی، معرفی روزشمار انقلاب، برگزاری کارگاه ادبی و بادبادک سازی که اعضا در این فعالیت باراهنمایی مربیان به تهیه‌ی بادبادک‌های مقوایی پرداخته مطالبی ادبی را با موضوع دوست انقلابی من تهیه کردند، برپایی جشن انقلاب با اجرای دکلمه، سرود، شعرخوانی و مسابقه و شعارنویسیکه در این فعالیت اعضا با شعارهای انقلابی آشنا شده سپس این شعارها را به‌صورت گروهی بر روی پارچه نوشتند.
مرکز چهار اردبیل:
با نزدیک شدن ایام دهه فجر و سالروز پیروزی انقلاب اسلامی با همفکری همکاران مرکز 4 اردبیل، برنامه‌ریزی برای برگزاری هرچه بهتر مراسم آغاز شد.
از اولین روز دهه فجر با همراهی اعضاء و مربیان، مرکز آذین‌بندی شده و رنگ و بوی انقلابی به خود گرفت. زنگ انقلاب با پخش سرودها و کلیپ‌های انقلابی به صدا درآمد و اجرای سرود و خاطره گویی توسط اعضا انجام شد.
در روز 13بهمن باوجود برودت هوا و تعطیلی مدارس با حضور فعال اعضا، برنامه ساخت نمونَک و پرچم در قالب کارگاه کاردستی اجرا شد و در 14 بهمن‌ماه کارگاه شعر و شعارنویسی روی وایت برد و ساخت کلاه و ماسک با موضوع انقلاب برگزار شد.
در ادامه این ایام، پخشفیلم و کلیپ انقلابی، روخوانی از کتاب خاطرات انقلاب، برگزاری جشن برای دانش آموزان مدرسه حضرت علی (ع) با اجرای برنامه‌های شاد و متنوع ازجمله پخش کلیپ، سرود، اجرای مسابقه، معرفی ایام و وقایع توسط مربیان، دیدار با خانواده شهید انقلابی «سلام اله بخشایش»، اجرای نمایش خلاق، بازدید دانش آموزان مدارس از مرکز و ساخت کاردستی گل لاله و برگزاری مسابقه شعارنویسی، برگزاری جشن انقلاب با حضور بیش از 95 نفر از اعضا مرکز و شرکت در راهپیمایی عظیم جشن انقلاب و تجدید میثاق با آرمان‌های حضرت امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری حضرت آیت‌الله امام خامنه‌ای (مدظله الله عالی) و شهدای انقلاب از اهم برنامه‌های اجرایی مرکز بود.
مرکز پنج اردبیل:
به مناسبت ایام‌الله دهه فجر برنامه‌های اجرایی مرکز 5 اردبیل شامل فعالیت‌های ذیل بود.
فضاسازی مرکز و ساخت کاردستی:
ابتدا فضای داخل و محوطه مرکز با استفاده از پرچم‌ها، کاردستی‌ها و کاریکاتور شاه خائن که به کمک اعضا درست‌شده بود، انجام شد.
معرفی و روخوانی کتاب، معرفی وقایع ایام و نوشتن شعارهای انقلابی:
در این فعالیت برای اعضای طرح «کانون مدرسه» کتاب فرهنگ‌نامه انقلاب اسلامی و گربه‌ی ایران ما معرفی و روخوانی شد و در ادامه مربیان به معرفی ایام و وقایع پرداختند و شعارنویسی در قالب فعالیت خوشنویسی در مدرسه شهید صلواتی زاده برگزار شد.
انجام فعالیت ادبی در قالب متن ادبی طنز با عنوان من و زورگو با شرکت اعضای نوجوان، تهیه کاریکاتورهایی با عنوان من و همسایه‌هایمان،  شرکت در برنامه استقبال از معاون محترم رییس‌جمهور و دیدار اعضا و مربیان مرکز با حجت‌الاسلام سید حسن عاملی نماینده ولی‌فقیه در استان اردبیل و امام‌جمعه شهر اردبیل از اهم فعالیت‌ها بود.
مرکز نمین:
مرکز نمین، در سی و هشتمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، به اجرای برنامه‌های متنوع فرهنگی و هنری و ادبی پرداخت که شامل موارد ذیل است:
فضاسازی مرکز و برپایی نمایشگاه کتاب و محصولات فرهنگی، نواختن زنگ انقلاب و تجدید میثاق با رهبری مصادف با اولین روز از دهه‌ی مبارک فجر انجام شد. با حضور دانش آموزان شرکت‌کننده در طرح کانون مدرسه و با همراهی بانوان اداره‌های بسیج خواهران، کمیته‌ی امداد امام خمینی(ره) و کمیته امور بانوان فرمانداری در سالن آمفی‌تئاتر مرکز، مراسم دیدار با امام‌جمعه‌ی شهرستان و بازدید از نمایشگاه کتاب و محصولات فرهنگی برگزار شد. غبارروبی مزار شهدای شهرستان نمین با حضور مسئولین ادارات و جمعی از اعضا و بانوان شهرستان مصادف با سومین روز از ایام دهه‌ی فجر و برگزاری کارگاه سفالگری معرفی شخصیت‌های انقلابی به‌ویژه حضرت امام خمینی(ره) در پانل دیواری، معرفی شخصیت، نمایش فیلم‌های انقلابی. دعوت از مدارس راهنمایی پسرانه در پنجمین روز از ایام‌الله دهه‌ی فجر و اجرای برنامه‌های متنوع فرهنگی و ادبی و هنری ازجمله: اجرای مسابقه، معرفی کتاب، پخش فیلم، نشریه نگاری، تهیه کاردستی و کارگاه شعر و داستان و کشیدن نقاشی با موضوع انقلاب .برگزاری جشن بزرگ انقلاب با حضور بیش از 80 نفر از نوآموزان مرکز پیش‌دبستانی بهاره‌ی شهرستان و برگزاری کارگاه سفالگری، نمایش خلاق، روخوانی کتاب و ... با موضوع انقلاب برای اعضای کودک و نوجوان مرکز. برگزاری همایش بزرگ کودک و انقلاب با حضور بیش از 100 نفر از دانش آموزان مدرسه‌ی شبانه‌روزی صدیقه‌ی کبرا و اجرای برنامه‌های متنوع فرهنگی و هنری، ازجمله: مسابقه‌ی ویژه‌ی انقلاب، سرود، نمایش خلاق.
در هشتمین روز از ایام دهه‌ی فجر دانش آموزان دخترانه‌ی مدرسه‌ی هاجر شهر آبی بیگلو میزبان مدیرکل کانون استان و مراکز دولت‌آباد و نمین در جشن بزرگ انقلاب بودند.
همچنین برگزاری مسابقه‌ی نقاشی با عنوان(کودک و انقلاب) بین مدارس ابتدایی دخترانه و پسرانه شهرستان نمین. برگزاری همایش بزرگ انقلاب مصادف با نهمین روز از ایام دهه‌ی فجر با حضور بیش از 150 نفر از نوآموزان مراکز پیش‌دبستانی شهرستان نمین به همراه اولیایشان در سالن آمفی‌تئاتر مرکز و اجرای برنامه‌های متنوعی ازجمله: سرود، دکلمه، شعرخوانی، مسابقه، نمایش خلاق و نمایش عروسکی و برگزاری جشن بزرگ انقلاب با همکاری کمیته‌ی کودک و نوجوان و بانوان شهرستان نمین در دهمین روز از ایام دهه‌ی فجر در سالن ورزشی الزهرا با حضور بیش از 1000 نفر از دانش آموزان مدارس دخترانه و اجرای برنامه‌های سرود همگانی، تواشیح، مسابقه و سخنرانی امام‌جمعه‌ی محترم شهرستان و شرکت در راهپیمایی پرشکوه 22 بهمن از ویژه‌برنامه‌های مرکز در این ایام بود.
مرکز دولت‌آباد:
در سالروز ورود تاریخی حضرت امام خمینی (ره) کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان مرکز دولت‌آباد اردبیل مراسم زنگ انقلاب را با عنوان «امام آمد» با حضور اعضای مرکز برگزار کرد.
معرفی وقایع و ایام، پخش سرودهای انقلابی، معرفی کتاب امام آمد، دکلمه خوانی با مضامین انقلاب توسط فاطمه جهاندیده از اعضای ادبی مرکز، مسابقه شعارنویسی و اهدای جوایز، برگزاری ایستگاه نقاشی با موضوع (رنگ من، رنگ تو، رنگ ما)،جشنواره نشریه دیواری با عنوان طلوع فجر، شرکت در جشن بزرگ انقلاب به میزبانی شهر آبی بیگلو به همراه 20 نفر از اعضای مرکز و شرکت مربیان و اعضا در راهپیمایی 22 بهمن‌ماه از اهم فعالیت‌های این مرکز بود.
مرکز نیر:
به مناسبت گرامیداشت دهه مبارک فجر برنامه‌های مختلفی توسط مربیان مرکز نیر اجرا شد.
دیدار با امام‌جمعه شهرستان، افتتاح نمایشگاه نقاشی و آثار سفالی اعضا با حضور انتظاری مشاور فرمانداری، حضور در گلزار شهدای شهرستان، ساخت 38 لاله کاغذی باراهنمایی مربیان مرکز، معرفی شخصیت، ایام و وقایع انقلاب، مسابقه طناب‌کشی، برگزاری جشن غنچه‌های انقلاب با شرکت 85 کودک دختر و شرکت در راهپیمایی 22 بهمن ازجمله فعالیت‌های اجراشده در این ایام بود.                     
مرکز خلخال:
مرکز خلخال به مناسبت فرارسیدن ایام خجسته‌ی فجر برنامه‌های متنوع و متعددی را با حضور کودکان و نوجوانان برگزار کرد.
جلسه‌ی ستاد با حضور نمایندگان اعضای ستاد در مرکز تشکیل شد، سپس مربیان فرهنگی مرکز شروع به ساخت طرح‌های مختلف برای فضاسازی کردند. صبح روز 12 بهمن‌ماه زنگ انقلاب در مرکز خلخال طنین‌انداز شد. بچه‌ها در این روزبه همراه مربیان، فعالیت‌هایی مانند گل‌باران تمثال مبارک حضرت امام خمینی(ره)، شعرخوانی و اهتزاز پرچم را انجام دادند و فضای مرکز پر از شادی و سرودهای انقلابی شد.
برگزاری ایستگاه نقاشی، ایستگاه سفالگری، کاردستی، پخش فیلم، ایستگاه ادبی با موضوع" برای تو می‌نویسم، امام مهربانم" در سه قالب شعر، داستان و قطعه‌ی ادبی، ماسک سازی، دل نوشته‌های انقلابی، فعالیت ادبی طنز انقلاب، جشنواره‌ی بادبادک سازی که در این جشنواره کودکان باراهنمایی مربیان و با استفاده از کاغذ و مقواهای رنگی بادبادک‌هایی به سه رنگ سبز، سفید و قرمز درست کردند، افتتاح واحد عرضه محصولات فرهنگی مرکز خلخال با حضور معاون توسعه و مدیریت منابع کانون و برگزاری مسابقه و مشاعره از برنامه‌های مرکز خلخال در گرامیداشت سی و هشتمین پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی بود.
مرکز یک کوثر:
مرکز یک کوثر به مناسبت گرامیداشت دهه‌ی مبارک فجر برنامه‌های متنوعی را برگزار کرد.
در روزهای آغازین دهه‌ی مبارک فجر نمایشگاه کتاب و محصولات فرهنگی در مرکز برپا شد و مورد بازدید عموم قرار گرفت.
در ادامه، وقایع انقلاب شکوهمند اسلامی برای اعضا به شیوه‌های متنوع معرفی شد. کتاب‌های انقلابی در مرکز در اختیار اعضا قرار گرفت و آن‌ها صحنه ورود امام (ره) به کشور را با استفاده از سفال به‌صورت کتیبه ساختند.
اجرای  برنامه‌های مشترک با مرکز 2 کوثر ازجمله برپایی جشن کوثر که به‌صورت شهرستانی بود، برگزار شد. برگزاری مسابقه‌ی شعرخوانی و ایستگاه نقاشی از راهپیمایی 22 بهمن‌ماه با همکاری کتابخانه عمومی شهرستان کوثر نیز از برنامه‌های مشترک مراکز 1 و 2 کوثر بود که با حضور اعضای فعال در مرکز 1 کوثر برگزار شد و در پایان به برگزیدگان این دو مسابقه جوایزی از طرف کتابخانه عمومی اهداء شد.
  بازدید 50 نفر از بچه‌های مهدکودک منطقه 2 شهری نیز ازجمله برنامه‌های دهه‌ی مبار ک فجر بود و فعالیت‌هایی ازجمله مسابقه، اجرای سرود، شعرخوانی، ایستگاه نقاشی و قصه‌گویی اجرا شد، پایان‌بخش برنامه‌ها شرکت اعضا به همراه مربیان در نماز جمعه و راهپیمایی 22 بهمن بود.
مرکز دو کوثر:
در مرکز دو شهرستان کوثر، نمایشگاه کتاب و محصولات فرهنگی با تخفیف ویژه به مناسبت دهه فجر برگزار شد. همکاری با آموزش‌وپرورش، بهزیستی و کتابخانه عمومی در راستای اجرای ویژه‌برنامه‌های مشترک از فعالیت‌های خاص این ایام بود.
گفتنی است، اعضای مرکز به همراه مربیان با استفاده از انواع کاغذ و مقوا، با ساخت گل‌ها و آویزهای رنگی فضای مرکز را تزیین کردند. روزشمار این ایام مبارک در قالب جورچین روی پانل اخبار مرکز نصب شد. جشن انقلاب به‌صورت مشترک با مرکز 1 کوثر با حضور70 نفر از اعضا در مرکز دو برگزار شد.
برگزاری مسابقه‌ی شعرخوانی با مضامین انقلابی و برپایی ایستگاه نقاشی با همکاری کتابخانه عمومی شهرستان کوثر، بازدید 70 نفر از دانش آموزان مدرسه شهید محسنی و همچنین 60 نفر از بچه‌های پیش‌دبستانی منطقه 1 شهری ازجمله برنامه‌های دهه‌ی مبار ک فجر بود. همچنین برپایی ایستگاه نقاشی و سفالگری، نمایش صحنه‌ای «شاه فرار کرد»، قصه‌گویی، مسابقه حفظ تمرکز از برنامه‌هایی بود که با دانش آموزان شرکت‌کننده اجرا شد و در پایان 25 نفر از اعضای مرکز به همراه مربیان در نماز جمعه و راهپیمایی 22 بهمن‌ماه شرکت کردند.
مرکز یک مشگین شهر:
همزمان با مراکز فرهنگی هنری  کانون استان، زنگ انقلاب با حضور دانش آموزان مدارس در مرکز یک مشگین شهر در روز دوازدهم بهمن‌ماه 95، جهت گرامیداشت ایام‌الله دهه‌ی فجر به صدا درآمد.
روز دوم ایام‌الله دهه‌ی فجر بانام (قدم‌های استوار) در مرکز نام‌گذاری شده و برنامه‌های مختلفی با حضور دانش آموزان مدارس برگزار شد. معرفی وقایع و ایام انقلاب اسلامی با حضور مدرسه‌ی دخترانه، قصه‌گویی و شعرخوانی انقلابی، برگزاری کارگاه نقاشی، نمایش فیلم (بهادر) برگزاری مسابقه و اهدای جوایز از دیگر برنامه‌های اجراشده در این روز بود.
روز هفدهم بهمن‌ماه سال 95 با مشارکت اداره‌ی بهزیستی شهرستان و حضور بچه‌های مهدکودک، قطار انقلاب در قالب نقاشی به راه افتاد. خواندن سرودهای انقلابی و دکلمه خوانی از دیگر برنامه‌های اجراشده در این روز بود. با حضور دانش آموزان مدارس و اعضای فعال مرکز، مسابقه‌ی نشریه دیواری با موضوعات انقلاب در مرکز برگزار شد. در این مسابقه اعضا طرح‌ها و مطالب آماده‌شده خود را باراهنمایی مربیان بر روی مقوا پیاده کردند. همچنین با حضور اعضا فعال پسر مسابقه شعارنویسی اجرا شد.
نمایش فیلم با موضوعات اتحاد و همکاری و ظلم‌ستیزی برای دانش آموزان، میهمانی و خاطره گویی از انقلاب توسط اکبر میزانانی مربی فرهنگی، برگزاریمسابقه جورچین با حضور اعضا فعال مرکز از اهم برنامه‌های مرکز بود.
مرکز دو مشگین شهر:                             
همزمان با گرامیداشت  12 بهمن‌ماه 1357 و ورود تاریخی حضرت امام خمینی (ره) به ایران زنگ انقلاب در مرکز 2 مشگین شهر به صدا درآمد که اعضا و دانش آموزان با در دست داشتن پرچم‌های انقلابی و خواندن سرودهای انقلابی وارد کانون شدند.
در ادامه، اعضا نیز با نوشتن کلمه (من انقلابی‌ام) دل نوشته‌های خود را به انقلاب و امام خواندند.
همچنین دومین نمایشگاه آثار تصویرسازی نیر پیکام مربی فرهنگی مرکز 2 مشگین شهر با عنوان چهل آسمان تماشا در مجتمع فرهنگی هنری اندیشه شهرستان مشگین شهر گشایش یافت.
در برنامه‌ای دیگر با عنوان «چند نقاب و یک داستان» ضمن آشنا ساختن اعضا باشخصیت شاه اطرافیانش، نمایش خلاق طراحی و اجرا شد.
شایان‌ذکر است، معرفی چهره‌ها و شهدای انقلاب شهرستان و مرور خاطرات شهید نوجوان امین تیموری، تهیه روزشمار انقلاب با لوح‌های سفالین، قصه‌گویی، ساخت نمادهایی چون گل لاله، مشت‌های گره‌کرده، تانک و گلوله، پرچم ایران، هواپیمای حضرت امام خمینی (ره) توسط اعضا، آیین میهمانی از لاله‌ها با نثار صلوات به روح پاک شهیدان و اهدای گل بر مزار آن‌ها، کارگاه کاردستی ساخت ماکت هواپیمای حضرت امام خمینی (ره) و راهپیمایی نمادین اعضای مرکز با در دست گرفتن پرچم مقدس جمهوری اسلامی ایران و شرکت در راهپیمایی 22 بهمن‌ماه با ساخت ماکت مقوایی شاه مخلوع با شعار الله‌اکبر پان بخش برنامه‌ها بود.
مرکز سه مشگین شهر:                             
به مناسبت گرامیداشت دهه فجر مرکز سه مشگین شهر(آلنی) مجری برنامه‌های مختلف فرهنگی هنری بود.
اعضای پسر مرکز با استفاده از پارچه و مقوا و چوب از صحنه‌هایی انقلاب ماکت ساختند. در این برنامه اعضا با ساختن میدان آزادی به‌صورت سه‌بعدی و خیابان‌های اطراف صحنه‌ای از تظاهرات سال‌های انقلاب را زنده کردند.
در ادامه اجرای نمایش خلاق با استفاده از مقوا با روش‌های خلاقانه و برافراشتن پرچم در مرکز توسط پسران نوجوان و خواندن تکبیر و شعارهای انقلابی از دیگر برنامه‌های مرکز بود.
همچنین اعضا با ساخت کارت‌پستال‌های رنگی و هدیه دادن آن‌ها به دوستان خود پیروزی انقلاب را تبریک گفتند، در این کارگاه اعضا با استفاده از نمادهای انقلابی با فن کلاژ کارت‌پستال‌هایی ساختند و سپس شعارها و پیام‌های انقلابی و ملی را بر روی آن‌ها خوشنویسی کردند.
اجرای سرودهای انقلابی و برپایی ایستگاه نشریه یکی دیگر از برنامه‌ی اجراشده اعضای نوجوان مرکز آلنی بود که با استفاده از بریده‌های روزنامه و تصاویر انقلابی برای گروه‌های شرکت‌کننده به اجرا درآمد.
گفتنی است، برگزاری جشن انقلاب در مرکز آلنی با شرکت معلمان مدرسه و اعضای طرح کانون مدرسه، خاطره گویی اعضا از خاطرات دوران انقلاب والدین، ساخت لاله‌های کاغذی، نمایش و نقد فیلم تبر، قصه‌گویی از کتاب‌های مهربان مثل مسیح و تبر، شعرخوانی، برگزاری کارگاه کاردستی لاله‌های واژگون، ساخت کتیبه‌های سفالین از نمادهای انقلابی و شرکت در راهپیمایی 22 بهمن‌ماه از دیگر برنامه‌ای مرکز بود.
مرکز گرمی:                               
مربیان و اعضای مرکز گرمی با شروع ایام‌الله مبارک دهه فجر و نواختن زنگ انقلاب ایام پیروزی انقلاب را گرامی داشتند. معرفی ایام و وقایع انقلاب و معرفی شخصیت امام خمینی (ره) از اهم برنامه‌های اولین روز دهه مبارک فجر بود.
در سومین روز دهه مبارک فجر و همزمان با سفر استاندار به شهرستان، ایستگاه نقاشی و نمایشگاه فرهنگی، هنری و ادبی در مرکز گرمی برپا شد که در این مراسم استاندار و فرماندار از نمایشگاه و ایستگاه نقاشی مرکز بازدید کردند و هدایایی به‌رسم یادبود به اعضای کانون اهدا شد.
معرفی شخصیت حضرت امام خمینی (ره) و مسابقه پرتاب دارت به تمثال شاه، برگزاری کارگاه قصه‌گویی، ساخت کاردستی و تهیه کارت‌پستال با موضوع پرچم، برگزاری جشن شکوفه‌های انقلاب با حضور پرشور اعضا با اجرای برنامه‌های قصه‌گویی، سرود، دکلمه و خوانش متن ادبی، اجرای مسابقه و نمایش عروسکی، برگزاری نمایشگاه صنایع‌دستی، بحث آزاد با موضوع امام و انقلاب با حضور اعضای نوجوان، برگزاری محفل انس با قرآن و تقدیر از اعضای برتر درزمینه حفظ جزء سی‌ام قرآن مجید و شرکتدر راهپیمایی 22 بهمن‌ماه از برنامه‌های مرکز کانون گرمی بود.
مرکز موران:                               
با فرارسیدن ایام دهه فجر و سالروز پیروزی انقلاب اسلامی، تمثال حضرت امام خمینی (ره) گل‌باران و سرودهای انقلابی در مرکز پخش شد. همچنین در این روز با استفاده از مطالب مندرج در پانل معرفی ایام، وقایع این مربوط به این مناسبت برای اعضا معرفی شد.
 حضور در مدرسه ابتدایی روستای محروم وانستانق و شهید آقایی و اجرای برنامه‌های فرهنگی هنری شامل: معرفی وقایع بهمن سال 1357، پخش فیلم، قصه‌گویی و ساخت پوستر ازجمله فعالیت انجام‌شده در این روستا بود. برگزاری مسابقه مهیج چیدن جورچین یکی دیگر از فعالیت‌های مرکز در ایام‌الله دهه فجر بود که اعضا در این فعالیت جورچین‌هایی که منقش به شعارهای انقلابی بود را در کمترین زمان ممکن کامل و متن آن را به یاد فریادهای انقلابی مردم در بهمن‌ماه 1357 با صدای بلند خواندند.
شایان‌ذکر است، برگزاری مسابقه و ایستگاه نقاشی با عنوان «ایران سرافراز»، برپایی جشن انقلاب با اجرای مسابقه، شعرخوانی، قصه‌گویی و پخش فیلم و شرکت در مراسم راهپیمایی 22 بهمن‌ماه از اهم برنامه‌های مرکز بود.
مرکز انگوت:                               
همزمان با لحظه ورود تاریخی حضرت امام خمینی (ره) زنگ انقلاب در مرکز نواخته شد و اعضا با نثار صلوات با آرمان‌های مقدس حضرت امام (ره) عهد و پیمان بستند. ماکت هواپیمای حضرت امام (ره) گل‌باران و سپس سرودهای انقلابی در مرکز  طنین‌انداز شد.
معرفی وقایع و ایام دهه مبارک فجر، تقدیر از برگزیدگان جشنواره فرهنگی ورزشی بتا، برگزاری کارگاه ساخت کارت‌پستال و ایستگاه نقاشی با موضوع انقلاب اسلامی با همکاری کتابخانه عمومی و شرکت 70 نفر از دانش آموزان دبستان دخترانه 22 بهمن، برگزاری نمایشگاه کتاب انقلاب در مرکز، برگزاری مسابقه دارت، برگزاری جشن انقلاب با عنوان «لبخند پیروزی» با حضور بیش از 100 نفر از دانش آموزان دبستان شهید مظفری و سخنرانی حجت‌الاسلام‌والمسلمین کاظمی مسئول ستاد اقامه نماز جمعه شهر انگوت با اجرای برنامه‌های متنوع ازجمله: اجرای گروه سرود ای وطنم، اجرای اخبار طنز، نمایش طنز دوغ قنبر، نمایش پویانمایی تبر، اجرای مسابقه بادکنک ترکانی، معرفی و روخوانی کتاب‌های انقلابی و حضور در راهپیمایی باشکوه 22 بهمن‌ماه از برنامه‌های مرکز در ایام گرامیداشت دهه فجر 1395 بود.                
مرکز بیله سوار:                                     
به مناسبت فرارسیدن دهه فجر، زنگ انقلاب در مرکز به صدا درآمد و نمایشگاه عکس حضرت امام خمینی(ره) در مرکز برپا شد.
معرفی، روخوانی و بحث کتاب‌های شاه رفت، بیز بو شاهی ایستمروخ، در طلوع آزادی انجام شد.
همچنین اعضای کانون و دانش آموزان طرح کانون مدرسه در مزار شهدای گران‌قدر انقلاب شهرستان حضور یافتند و ضمن عطرافشانی و فاتحه‌خوانی بر سر مزار آن عزیزان با شهدای عزیز تجدید میثاق کردند و عهد بستند که راه آنان را ادامه دهند.
مسابقه‌های فرهنگی، ادبی و هنری با شرکت اعضای کانون با موضوع انقلاب اسلامی شامل: مسابقه ادبی، سرودهای انقلابی، کارت‌پستال سازی با طرح گل لاله، نشریه نگاری با موضوع دهه فجر و شعارنویسی برگزار شد.
در ادامه، جشن بزرگ انقلاب با همکاری اعضای کمیته کودک و نوجوان در سالن اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان برگزار شد  و اجرای فعالیت‌های دیگری همچون قصه‌گویی، معرفی وقایع و ایام، معرفی چهره‌های انقلابی، بحث آزاد و گشایش مرکز عرضه‌ی محصولات فرهنگی کانون با حضور معاون توسعه و مدیریت منابع کانون و شرکت در راهپیمایی 22بهمن انجام شد.
مرکز جعفرآباد:                                    
به مناسبت فرارسیدن سی و هشتمین بهار انقلاب اسلامی مرکز جعفرآباد مجری برنامه‌های فرهنگی، هنری و ادبی بود.
اجرای نمایش خلاق با موضوع تظاهرات و راهپیمایی، برگزاری مسابقه نقاشی با محوریت هنر و تمدن اسلامی و اقتصاد مقاومتی اقدام و عمل، ایستگاه نقاشی،اجرای مسابقه ادبی و کارت‌پستال سازی (دست‌نوشته‌های خلاق) با موضوع انقلاب و علم و فناوری، جشنواره نشریه نگاری، برگزاری جشنواره بازی‌های بومی محلی، رونمایی از 95 کتاب و معنی لغوی آن‌ها، نمایش فیلم‌های انقلابی، افتتاح نمایشگاه و فروشگاه عرضه محصولات فرهنگی با حضور معاون توسعه و مدیریت منابع کانون و همچنین شرکت پرشور مربیان و اعضا در راهپیمایی 22 بهمن‌ماه از ویژه‌برنامه‌های مرکز بود.
مرکز اصلاندوز:                                    
مرکز اصلاندوز همزمان با سایر مراکز کانون استان، ویژه‌برنامه‌هایی را به مناسبت سی و هشتمین سالگرد پیروزی شکوهمندانه انقلاب اسلامی برگزار کرد.
از ابتدای آغاز دهه فجر طبق برنامه زمان‌بندی‌شده دانش آموزان به همراه معلمان خود در برنامه‌های فرهنگی و هنری مرکز شرکت کردند، طی این ایام مرکز اصلاندوز با اجرای برنامه‌هایی نظیر: مسابقه جورچین شعارهای انقلابی، ساخت کتیبه‌ی سفالی با موضوع نمادها و شعارهای انقلاب اسلامی، مسابقه کارت‌پستال انقلاب، پرچم سازی، مسابقه کاردستی شاه مقوایی، معرفی کتاب، مسابقه پرسش و پاسخ پیرامون وقایع انقلاب اسلامی میزبان کودکان و نوجوانان بود.
همچنین در ایام دهه فجر دانش آموزان ضمن بازدید از مرکز و آشنایی با فعالیت‌های کانون از برنامه‌های این ایام بهره‌مند شدند و از برگزیدگان مسابقات فرهنگی و هنری با اهدای جوایز تقدیر شد.
مرکز یک پارس‌آباد:                              
به مناسبت دهه مبارک فجر برنامه‌های متنوعی در مرکز شماره یک پارس‌آباد اجرا شد.
نمایشگاه کتاب‌های انقلابی در مرکز برپا شد و در جریان آشناسازی اعضا با آثار انقلابی و ایام انقلاب اسلامی مربی مسئول مرکز  تعدادی از کتاب‌های موجود در نمایشگاه شامل: «خورشید در کوچ»، «روح‌الله از تولد تا تبعید»، «بیز بو شاهی ایستمیروخ» و «هجوم» را به‌صورت موضوعی و محتوایی برای اعضا و بازدیدکنندگان معرفی کرد.
پخش سرودهای انقلابی و همخوانی اعضای گروه سرود مرکز با آهنگ‌های انقلابی جهت یادآوری حماسه‌های دوران انقلاب اسلامی از دیگر برنامه‌های انجام‌گرفته در این ایام بود. معرفی ایام دهه فجر بر اساس روزشمار تاریخ و دراثنای آن معرفی شهید نوجوان محمدعلی برزگر، شهید دوران هشت سال دفاع مقدس انجام شد. کتاب‌های انقلابی باهدف آشنایی اعضا با لحظه ورود تاریخی حضرت امام خمینی (ره) به وطن روخوانی شد. برگزاری کارگاه قصه مردان انقلابی، برگزاری جلسه "نشست کتاب‌خوان" ویژه مدیران و مسئولان ادارات و معرفی کتاب «دانستنی‌های تاریخ انقلاب اسلامی» از اهم فعالیت‌های مرکز بود.
مرکز دو پارس‌آباد:                               
به مناسبت گرامیداشت سی و هشتمین بهار انقلاب شکوهمند اسلامی، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شماره دو پارس‌آباد ویژه‌برنامه‌هایی را با حضور اعضای فعال و مربیان مرکز باهدف معرفی مبانی و مفاهیم این رویداد بزرگ تاریخی، اهداف و دستاوردهای انقلاب اسلامی در قالب روز شمار دهه فجر برگزار کرد.
آذین‌بندی و فضاسازی مرکز متناسب با دهه مبارک فجر، ویژه‌برنامه جشن "روز خوب پیروزی" با حضور دانش آموزان مدرسه، مسابقه بادکنک‌های رنگی، آواهای انقلابی، معرفی ایام و وقایع، ساخت جورچین کلمات سخنان حضرت امام خمینی(ره)، نمایش طنز، تهیه قاب عکس با ترکیب‌بندی مختلف و برپایی نمایشگاه هنری در محل کافه کتاب سینمای انقلاب شهر که با بازدید حداکثری کودکان و نوجوانان شهر همراه بود.
همچنین معرفی شخصیت‌های انقلابی، روزشمار و رویدادهای انقلاب در قالب نشریه دیواری، مشاعره، تهیه شعارهای انقلابی با فن گل رس و خط تحریری و برپایی نمایشگاه، ساخت آدمک شاه، برگزاری کارگاه قصه «هر سه فریاد کشیدیم» از کتاب خاطرات بچه‌های انقلاب، مراسم عطرافشانی و غبارروبی مزار شهدای گمنام شهرستان با حضور اعضای فعال، برپایی ایستگاه نقاشی و دل نوشته با عنوان "انزجار از استکبار جهانی" به همت مراکز 1 و2 کانون پرورش فکری شهرستان در مسیر راهپیمایی 22 بهمن از برنامه‌های مرکز در این ایام بود.