کد خبر: 254612
تاریخ انتشار: ۷ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۹
بازدید 2191
جشنواره داول در کانون ایلام برافراشته شد

نخستین جشنواره ساخت داول که نام کردی مترسک به شمار می رود در کانون ایلام فراخوان داده شد

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان استان ایلام ، با هدف انعکاس نشانه های بومی و محلی و پرداخت به هنر زیباشناسی در قالب خلق آثاری بدیع و تازه به وسیله ی کودکان و نوجوانان و مربیان ، نخستین جشنواره ساخت داول که نام کردی مترسک به شمار می رود در کانون ایلام فراخوان داده شد .در این جشنواره ضمن تجلیل از بهترین خلاقیت ها در ساخت مترسک ها قرار است در پایان توسط مربیان سیار روستایی به مردم روستا و مزرعه داران اهدا شوند تا از آنها در مزارع کشاورزی استفاده شود.براساس این گزارش هدف از این فرایند پرداختن به رسوم و آداب هر منطقه از استان ایلام است   که  این مسئله باید در طراحی و پوشش مترسک نمایان باشد و تلاش شود آثار ارسال شده از سوی هر مرکز به لحاظ طراحی و ساخت و استفاده از ابزار دارای تنوع باشند.
داول یا مترسک به نوعی در حوزه عروسک سازی کاری خلاقانه وبومی به شمار می آید که در حفظ مزارع کشاورزان نیز مهم است وسازنده ی آن ضمن نگهداری از مزرعه ی خود در گذشته و امروز خلاقیت هنری خود را نیز نشان داده است به شکلی که هر چه این مترسک ها واقعی تر به نظر برسند موفقیت سازنده نیز در نگهدادری محصول کشاورزی اش بیشتر به ثمر می رسد.
کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان استان ایلام با بیست و دو مرکز فرهنگی هنری ثابت ، سیار و پستی برای مخاطبین خود در سراسر استان برنامه های فرهنگی هنری ادبی برگزار می کند
 
 
متن کامل فراخوان
نخستین جشنواره استانی ساخت داول
 
·        مسئولین محترم مراکز ثابت ، سیار و پستی کانون استان:
برای نخستین بار جشنواره ساخت مترسک در سطح استان برگزار می شود که بستری آماده شود برای انعکاس نشانه های بومی و محلی و پرداخت به هنر زیباشناسی در قالب خلق آثاری بدیع و تازه به وسیله ی کودکان و نوجوانان و شما مربیان عزیز. امید است جهت تقویت این جشنواره ، حضوری پررنگ در ساخت آثار خلاقانه داشته باشید تا بتوانیم در کنار هم موجب تشویق اعضاء کودک و نوجوان مراکز جهت پرداخت به هنر بومی و محلی باشیم.
امید است با توجه به موارد ذیل نسبت به ارسال مترسک های ساخته شده در موعد مقرر اقدام لازم صورت پذیرد:
1.      هدف از این فرایند پرداختن به رسومات و آداب هر منطقه از استان ایلام می باشد ، این مسئله باید در طراحی و پوشش مترسک نمایان باشد
2.      تلاش شود آثار ارسال شده از سوی هر مرکز به لحاظ طراحی و ساخت و استفاده از ابزار دارای تنوع باشند.
3.      مترسک شیء بی جانی است که برای مدت چندماهه در مزارع قرار می گیرد پس به لحاظ ساخت تمهیداتی اندیشیده شود که دارای استحکام لازم باشد.
4.      خلاقیت، مهمترین فاکتور برای داوری آثار می باشد تلاش شود به این مهم به شکل جدی پرداخت شود.
5.      در فرایند این جشنواره تلاش شده است بعد از برپایی نمایشگاه آثار ارائه شده به کتابخانه های سیار روستایی اهداء شود تا در میان کشاورزان تقسیم و تقدیم شود.
6.       مراکزی که بیشترین آثار ارسالی را در جشنواره شرکت دهند در بخش جداگانه تجلیل خواهند شد.
7.      به برگزیدگان این جشنواره لوح تقدیر و هدیه ی نقدی اهداء خواهد شد.
8.      تعداد سازندگان برای یک اثر آن هم به شکل گروهی از سه نفر تجاوز نکند ، در صورتیکه اثر انتخابی توسط هیئت داوران حاصل تلاش گروهی باشد به همه ی اعضاء گروه، لوح تقدیر اهداء و جایزه نقدی ما بین آنها تقسیم خواهد شد.
9.      مراکزی که اعضای آنها برگزیده معرفی می شوند از مربی همراه نیز تقدیر خواهد شد.
10. تکمیل فرم ارسالی به مراکز برای هر اثر ( یک فرم ) الزامی است.
11. در صورتیکه در منطقه ی زندگی خود ساخت مترسک دارای پیشینه ی خاص و منحصر به فرد خود می باشد به همراه مترسک ساخته شده بصورت مکتوب ارسال نمائید.
12. اشعار و متل های بومی و محلی موجود درباره مترسک همچنین آیین های خاصی که ممکن است در ارتباط با آن وجود داشته باشد ، بصورت مکتوب ارسال تا با صلاحدید دبیر جشنواره مورد تقدیر قرار گیرند.
13. تلاش می شود به گونه ای برنامه ریزی صورت پذیرد که آثار ساخته شده مراکز توسط خودروهای اداری کانون استان جمع آوری شود اما نحوه ی بسته بندی آثار و مسئولیت آن برعهده ی خود مسئول مرکز می باشد.
14. هیئت داوران از میان کارشناسان اداره کل و مربیان مجرب و توانمند انتخاب می شوند.
15. آثار ارسالی بعد از داوری در فصل برداشت محصول در نمایشگاهی به معرض دید عموم گذاشته می شوند.
16. برای هر مترسک می توان اسمی را انتخاب کرد که این اسم می تواند از نشانه های بومی و محلی یا شخصیت های کتاب های داستانی موجود در کانون برگرفته شده باشد.
 
 
معاونت فرهنگی
اداره کل کانون استان ایلام


 
نخستین جشنواره استانی ساخت داول

در این کادر چیزی ننویسید:

 
 

 


فرم مشخصات اثر در بخش اعضاء:
نام و نام خانوادگی صاحب اثر
نام مرکز
گروه سنی
نام مترسک
نام مربی
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

نخستین جشنواره استانی ساخت داول

در این کادر چیزی ننویسید:

 
 

 


فرم مشخصات اثر در بخش مربیان:
نام و نام خانوادگی صاحب اثر
نام مرکز
سمت
نام مترسک
توضیحات