کد خبر: 242510
تاریخ انتشار: ۱۰ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۶
بازدید 1954
فضای آموزشی کانون، فضایی کاملا عملی ست

معاون استاندار: بچه‌های کانون با علاقه خود به کانون می آیند و کانون باید کاری کند که این علاقه بیشتر شود. در حالی که آموزش و پرورش یک اجبار است.

معاون استاندار شادمان است. هم نشینی و گپ و گفت با بچه‌ها و اعضای مراکز استان شوق کودکی را در دلش تازه کرده .این از ذوق و لبخندهای گاه به گاهش پیداست و این ذوق وقتی بچه ها به سوال های گاه به  گاهش پاسخ های هوشمندانه می دهند حتی بیشتر هم می شود. در میان این حال خوب آقای فرماندار، و همهمه و اصرار همراهانش که عجله داشتند و قرار بود به قراردیگری برسند، چند دقیقه‌ای با فرهادی، فرماندار استان تهران، که لهجه شیرین بختیاری‌اش را حفظ کرده بود و لبخندش از همیشه پر رنگ تر می نمود به گفت‌و‌گو نشستیم، داشتنند به اتفاق همراهان می‌رفتند اما انگار منتظر همین درخواست بودند تا باز هم در کانون بمانند. شوق کودکی کار خودش را کرده بود!
 
دوست داریم نظر شما را در مورد کانون پرورش فکری بدانیم؟ و اینکه کانون استان تهران  را چگونه دیدید؟
کانون با اینکه در شرایطی هست که بچه‌ها در فصل امتحانات  به سر می‌برند، و هنوز مدارس تعطیل نشده، اما  سرزنده است و در بخش‌های مختلف حضور فعال کودکان و نوجوانان را مشاهده کردیم. مخصوصا توضیحاتی که مربیان دربخش های گوناگون می دادند، نشان می‌داد که هم با تجربه هستند هم علاقه مند و هم به کار خود مسلط اند.به نظر من، کانون هم تقریبا امکانات مناسبی را در اختیار بچه ها قرار داده بود، چه از نظر فضا و چه از منظرهای دیگر.
 
چه تفاوتی را در فضای آموزشی کانون با آموزش پرورش احساس کردید ؟
برعکس آموزش و پرورش، فضای آموزشی کانون، فضایی کاملا عملی ست. این تفاوت­ها کاملا مشهود است. کانون یک کودک را چند ساعت باید نگه دارد و قطعا برای این چند ساعت باید برنامه‌های خاصی داشته باشد. بچه‌های  کانون با علاقه خود به کانون می آیند و کانون باید کاری کند که این علاقه بیشتر شود. در حالی که آموزش و پرورش یک اجبار است.
 مشاور استاندار در ادامه گفت: به نظر من کانون جایی ست که می شود  مهارت‌های زندگی را به بچه‌ها  آموزش داد. چرا که  در این بخش فعالیت های کمی وجود دارد و نکته دیگر این است که، ما باید حتما بچه‌ها را شجاع و شاداب پرورش دهیم.
وقتی در کودکان شادابی با انگیزه ای صحیح، رشد کند حاصل آن را خواهیم دید. یکی از فعالیت‌هایی که به نظرم کانون انجام می دهدهمین است. دو کودکی که امروز شعر خواندند، خود من تشویق کردم و گفتم که شماها همین امروز، مجریان موفقی هستید. این در ذهن کودک می ماند که فرماندار این را به من گفته و تلاش می کند موفق‌تر عمل کند.
ما در بحث مدیریت‌ها همیشه همین بحث را داشته ایم، حتی صحبت مقام معظم رهبری هم بوده، اینکه به درون توجه داشته باشیم، و به فرایند درونی کردن و زیست کردن آموزه‌های مان فکر کنیم.
 
آیا پیش از این بازدید با کانون اینگونه آشنا بوده‌اید ؟
نه متاسفانه ، توفیق نداشته‌ام.
 
پس امیدوارم این دیدار آغازی  شود برای اینکه مسئولین با کانون ارتباط عمیق‌تری برقرار کنند.
همه ما باید توجه کنیم که فعالیت فرهنگی برای کودک کار سختی‌ست. اگر مربیان کانون بی تفاوت شوند این اتفاق نتیجه  بدی به بار می آورد. درهر شغلی به تکرار برسیم ، در کار کانون و ارتباط با کودکان نباید این اتفاق رخ بدهد. در مورد کودک نباید به تکرار رسید . مثال من همان شعر است که: چون که با کودک سر و کارت فتاد هم زبان کودکی باید گشاد
به نظر من حضوردر کانون باید در بین مردم فرهنگ سازی شود، و باید آن را توسعه دهیم .این دغدغه و ارزشمندی ماجرای حضور کودکان در مکان امن و سرشار از تفکر و آگاهی کانون باید حس شود و بهتر و بیشتر به خانواده‌ها معرفی گردد.