کد خبر: 259019
تاریخ انتشار: ۲ شهریور ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۹
بازدید 959
میهمانی تابستانی در مرکز 2

صبح واپسین روز از مرداد ماه، هشتاد نفر از اعضا و مربیان مرکز2 میزبان پیشکسوت تاتر و سینما، استاد تاتر شادی آور؛ جواد انصافی بودند.

 به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون استان تهران اعضا و مربیان مرکز شماره 2 در نشستی صمیمی میزبان هنرمند پیشکسوت تاتر و تلویزیون کشور جواد انصافی بودند.
برنامه با تلاوت سوره ای از قرآن کریم توسط رعنا صفری آغاز شد.پس از خوش آمدگویی مجری برنامه رضا ایمانی، استاد پیرامون جشنهای شادی ایرانیان صحبت کردند. جواد انصافی به تفسیر شخصیتهای حاجی فیروز و عمو نوروز پرداخت و اینکه شخصیت بابا نوئل  برگرفته ازاین دو عنصر نمایشی است که از لحاظ رنگ لباس و اهدای هدیه مشترک هستند.
 ایشان در ادامه به تاریخچه سیاه بازی اشاره کرد و در این مورد توضیح داد که با داستان سیاوش پیوند داشته است. نمایش حاجی فیروز و عمو نوروز از دوران ساسانیان رواج داشت. مثال این شخصیت پس از اسلام بهلول، از شاگردان امام صادق است که فضای نمایش ایرانی را بازگو می کند.  در مثنوی جوهی این نقش را بر عهده دارد. در زمان سلطان محمود نیز تلخک در دربار سلطان به اجرای نمایش و طنازی می پرداخته و مورد حمایت سلطان بوده است. در دوران شاه عباس شخصیت کل عنایت مطرح می شود که در داستان حسن کچل نمود بارزی دارد و در دوران قاجار نیز پهلوانان با لقب کل خوانده می شدند که می توان شخصیت داش آکل را بر گرفته از این نوع لقب گذاری دانست.
در ادامه،قطعه ای موسیقی با ساز سنتور توسط شکیبا نوری آذر، اجرا شد.پس از آن ، مسابقه صداپیشگی با داوری استاد انصافی برگزار شد. لازم به ذکر است استاد پیش از آغاز مسابقه توضیحاتی در مورد قواعد هدایت و ساخت صدا از حنجره و فک ارائه دادند و در این راستا  قسمتی از دیالوگ عبدلی را اجرا نمودند. از اعضا در دو گروه دختران و پسران به رقابت پرداختند. برگزیده گروه دختران صبا رحیمی و منتخب پسران امیرحسین پورپناهی بودند.
برنامه بعدی پخش کلیپ خنده قاه بود که دابسمشهای ساخته شده توسط اعضا را به نمایش گذاشت. این کلیپ  توسط فاطمه زینالی عضو نوجوان مرکز تهیه شده بود. پس از پخش کلیپ عرفان لایق  با رای اعضا و امیر علی لایق با نظر استاد برگزیده شده ،جایزه گرفتند.
 پس ازاین برنامه پرده نخست رادیو نمایش شازده وپهلوان توسط امیرحسین پورپناهی، امیرعلی لایق و عرفان لایق که به ترتیب مجری  نقشهای سیاهک، راوی و جارچی بودند اجرا شد. در بخش بعدی شادترین مربی توسط اعضا انتخاب شد. به این ترتیب که ابتدا در یک کلیپ مربیان معرفی شدند سپس اعضا نام شادترین مربی را روی برگه نوشته آن را در جعبه مخصوص انداختند.رای ها شمارش شد و به منتخب این بخش جایزه ای اهدا شد.
نقالی "نبرد  رستم با اکوان دیو" توسط محمد مصطفی فتحی، آخرین برنامه ای بود که در این جشن اجرا شد. در پایان استاد دو ترانه فولکلور اجرا کردند و اعضا با دست زدن ریتمیک استاد را همراهی نمودند.
گفتنی است مطالب ارائه شده در این برنامه حول موضوع شادی بود که در راستای موضوع سالیانه مرکز برنامه ریزی شده بود. ، نکاتی چند  در حوزه نمایش های سنتی و آیینی نیزمطرح شد که مانند یک کارگاه، اعضا و مربیان از آن بهره مند شدند.
شایان ذکر است که مهدی دوست حسینی شهردار ناحیه 4 منطقه 11 ،اکبر اسماعیلی معاون شهردار، قاسمعلی حمیدی مدیر اجتماعی فرهنگی ناحیه4  و مهرناز قربانعلی، مربی مسئول مرکز 10 به همراه 4 عضو نوجوان در این جمع حضور یافته، نظاره گر این رویداد فرهنگی بودند.