کد خبر: 267818
تاریخ انتشار: ۳ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۰۸:۳۵
بازدید 1205
شگفتی‌های آسمان از بام دماوند

مرکز نجوم دماوند کانون استان تهران در روز و هفتۀ نجوم از 9 الی 14 اردیبهشت 1396 با اجرای برنامه‌های منتوع علمی– تفریحی میزبان علاقمندان این رویداد خواهد بود.

مرکز نجوم دماوند کانون استان تهران با امکاناتی همچون گالری، کلاس‌های مجهز آموزش نجوم، خوابگاه منجمان میهمان، اتاق چتر آسمان‌نما، رصدخانه و مدیریت و اطاق اساتید، به ترتیب در شش طبقه طراحی و در سال 1392 در شهرستان دماوند افتتاح شد.
رصدخانه این مرکز مجهز به 17 تلسکوپ با خصوصیات متفاوت، از جمله تلسکوپ خورشیدی با قابلیت رصد خورشید، تلسکوپ شکستی، بازتابی، استوایی و بازتابی نیوتونی و… است و تجهیزات و امکانات پیشرفتۀ این مجموعه موجب شده تا دانشجویان و پژوهشگران بتوانند برای فعالیت‌های علمی و پژوهشی از آن بهره‌مند شوند.
همچنین این مرکز در طول سال تحصیلی میزبان بسیاری از دانش‌آموزان مدارس مختلف است. برگزاری کارگاه‌های تخصصی آموزش نجوم، فعالیت‌های فرهنگی و هنری مرتبط با ستاره شناسی و کهکشان و  برنامه شب‌های رصدی از جمله فعالیت‌هایی است که در این مرکز اجرا می‌شود.
بنا بر گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان تهران، این مرکز علمی-فرهنگی در روز و هفته نجوم امسال قصد دارد با برگزاری کارگاه‌های متنوع نجومی علاقمندان به این حوزه را با آسمان و شگفتی‌های آن آشنا کند.
در این برنامه که از روز شنبه 9 اردیبهشت ماه 1396 لغایت 14 اردیبهشت ادامه خواهد داشت برنامه‌های متنوعی همچون برگزاری "کارگاه سفر به ماه" و "کارگاه طراحی صورت‌های فلکی", " آسمان‌نما یا پلانتاریوم" اجرا خواهد شد.
همچنین "کارگاه اوریگامی " با آموزش ساخت اجرام آسمانی و هوافضا به شیوه کاغذ‌و‌تا ,"کارگاه طراحی دیواری " , " کارگاه وزن و سن در سیارات "و " کلینیک تلسکوپ" از دیگر فعالیت‌هایی است که مربیان این مجموعه برای مخاطبان کودک و نوجوان در نظر گرفته‌اند.
در بخش دیگری از این مناسبت، علاقمندان با استفاده از تلسکوپ‌های پیشرفته، اجرام مختلف آسمان را رصد می‌کنند. این برنامه در دو بخش روز با برنامۀ رصد خورشید و رصد ماه در شب اجرا خواهد شد.
مسابقۀ بزرگ "عکاسی از آسمان" ویژه کودکان و نوجوانان نیز از دیگر برنامه‌های پیش بینی شده در این مناسبت می‌باشد. مرکز نجوم دماوند کانون استان تهران واقع در شهرستان دماوند – خیابان تختی، از همۀ کودکان، نوجوانان ، والدین و علاقمندان به این رویداد علمی دعوت می‌کند تا با حضور در این مرکز از برنامه‌های رایگان این مجموعه استفاده کنند.